شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۹

مسئول محیط زیست دریایی خوزستان از تلف شدن یک نوع دلفین از نوع گوژپشت به دلایل نامعلومی در یکی از مناطق جذر و مدی استان خبر داد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، محمد صادق صبا با اعلام این خبر گفت: این دلفین از نوع گوژپشت با نام علمی Sousa chinensis که به دلایل نامشخص تلف شده، در رده گونه‌های در خطر انقراض دریایی و ضمیمه یک کنوانسیون CITES است.

وی افزود: چالش‌های زیست محیطی، تغییرات اجتماعی و اقتصادی و رونق صنعت و بازرگانی منطقه از جمله وجود بنادر تجاری و نفتی، صنایع متعدد پتروشیمی و صنعت شیلات موجب شده که شرایط اکولوژیکی و اکوسیستم خورموسی به شدت تحت تأثیر این عوامل قرار گرفته و هر از چندگاهی شاهد این نوع رخدادها باشیم.

صادق صبا با اشاره به اینکه تلاش نهادهای دولتی متولی حفظ محیط زیست دریایی به تنهایی کافی نیست، تصریح کرد: مشارکت داوطلبانه مردم در برنامه‌های حفاظت از محیط زیست راهگشای چالش‌های حساس زیست محیطی و کاهش بهره‌برداری نابخردانه از طبیعت است.

مسئول محیط زیست دریایی خوزستان خاطرنشان کرد: ریشه بیشتر مشکلات زیست محیطی، بیگانگی با طبیعت و راه حل این مشکلات و یا کاهش آن، آشتی با طبیعت و آموختن زبان طبیعت است.

وی درباره کشف لاشه این دلفین گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست دریایی استان خوزستان در بازدید خود از منطقه شاهد سوگواری یک دلفین ماده بر جسد نوزادش در خور بی‌حد، از خوریات منشعب از خورموسی بودند. این مشاهدات حاکی از آن بود که والدین در حال تلاش برای فروبردن آن به زیر آب بودند و همکاران به منظور جلوگیری از حوادث ناگوار بعدی و سردرگمی و به گل نشستن والدین در هنگام جزر، لاشه را از آب خارج و پس از انجام عملیات زیست سنجی و مستندسازی، در جزیره دارا دفن کردند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار