شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۳

فرصت تبلیغاتی در انتخابات می تواند در فضاسازی و ارائه راهکارهای منطقی به منظور تحقق و تثبیت ارزش های اجتماعی از کارکرد بالایی برخوردار باشد و همه کسانی که دل در گرو فرهنگ دارند باید بصورت جدی از این فضا نهایت استفاده را برای جا انداختن واژه ها و مقوله فرهنگ ببرند و بی تفاوتان در این عرصه را نمی توان از اصحاب فرهنگ دانست.

در مدت زمانی که برای تبلیغات انتخاباتی شورا طبق قانون اختصاص داشت ، مجالی یافتم تا بخشی از ناگفته های فرهنگی را بیان کنم و در چند جلسه سخنرانی به موضوعات مختلف اشاره نمایم و موضوعاتی را برای همشهریانم بشکافم .

از جمله ناگفته ها که موکدا" تاکید نمودم و بارها تکرار می کردم چنانچه تعدادی از مستمعین درخواست نمودند تا دیگر این بحث را ادامه ندهم ! نقش تاریخی درخت کُنار(سدر) و جایگاه آن در فرهنگ عامه همراه با نگاهی که دین به این گیاه دارد بود و مکررا" از آن بعنوان یک جریان مغفول نزد مسئولین و اعضای شورای شهر و اصحاب فرهنگ و رسانه نام بردم چون می دانستم تکرار یکی از راهکارهای فرهنگ سازی و غلبه گفتمان رایج و انتقال آسان مفاهیم است.

اعتقاد داشتم ادبیاتی در استان رایج شده است که نخل و بلوط را سمبل این دیار می دانند و از کُنار (سدر) غفلت کرده اند و آن را در هویت تاریخی صاحب نقش نمی دانند.  این نگرش که کُنار(سدر) را در باورها و نمادهای این دیار نمی گنجاند زیرکانه به بازنمودن جبهه تقابلی در مقابل شمال و بخشی از شرق استان مبادرت کرده اند تا با جاانداختن این موضوع ،پیشینه ساکنان شمال خوزستان در این استان مورد ابهام قرار گیرد و در عرصه سهم خواهی سیاسی و فرهنگی و اقتصادی به نخل و بلوط اکتفا شود!

شاید ترویج همین گفتمان بی تفاوتی مسئولین به شمال خوزستان را همراه داشته است که این بی تفاوتی نباید در ساکنان تسری یابد. د رزمان تبلیغات می گفتم که عسل کُنار(سدر) پرخاصیت ترین مایع موجود بر روی زمین است و درمان بسیاری از دردها و بیماری هاست و معنای شورا به استناد مفردات راغب یعنی بیرون کشیدن عسل از کندو (شارالعسل) چنانکه بتوان عسل را با ظرافت و مهارت از کندو بیرون کشید می توان در شورا هم عضو موفقی بود و با این قیاس مخاطبین را برای حضور در عرصه انتخابات ترغیب کردم و گفتم برگهای زیبای درخت تنومند کُنار(سدر) پوست را تلطیف می سازند و از ریزش مو جلوگیری می کنند و هزینه چندانی بر خانواده تحمیل نمی کنند و محیط زیست را نیز آلوده نمی سازند ، همه آنچه با این درخت سر وک اردارند مفید هستند. این درخت تنومند که مبین ابهت و طراوت یک سرزمین است و سایه سارش خستگی را از تن هر خسته بیرون می سازد ریشه در باور مردم دارد و راه و مسیر را برای رهروان مشخص می سازد و در طول تاریخ هرکُنار(سدر) نامی داشت و با آن نام راه و مسیر شناخته می شد تا عابران گمراه نشوند.

غفلت از کُنار (درخت سدر) در توسعه فضای سبز غفلت از هویت تاریخی مردم این دیار و بی تفاوتی در فرهنگ و سلامت آنان است و گذشتن از کاشت درخت کُنار(سدر) گذشتن از حیات پاک و ریه های سالم جامعه است.

همه تلاش کنیم که این درخت در زمره آثار ملی ثبت شود و با برگزاری سمینارها و همایشها و مراسمات مختلف خواص آن را بشناسانیم و به عنوان یک نماد تاریخی معرفی اش کنیم.

امروز دریافتم که در اعتقاد به این درخت و تکرار نامش در سخنرانی های متعدد در شوشتر اشتباه نکردم و به تقویت یک باور دینی تکیه داشته ام زیرا دربرنامه مناجات سحر ماه رمضان در سلسله مباحث زیارت جامعه کبیره که توسط آیت الله موسوی جزایری نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه اهواز از سیمای خوزستان پخش می شود در سحر دهم به این درخت پر برکت اشاره داشتند و نکات ارزنده ای را بیان فرمودند.

ایشان اظهار فرمودند:« پیامبر اکرم(ص) پس از آن که از آسمان های هفتگانه عبور کردند به دو نهر رسیدند که یکی نهر کوثر و دیگری نهر رحمت بود و از نهر کوثر آب آشامید و در نهر رحمت غسل کرد. پیامبر(ص) پس از عبور از نهرهای کوثر و رحمت به درخت سدره المنتهی رسید و این درخت دیگر پایان عروج جبرئیل بود و در ادامه پیامبر باید تنهایی ادامه عروج را طی می کردند.درخت سدر یا همان کُنار یکی از درخت های الهی و با ارزش است که باید نعمت این درخت بزرگ را بدانیم.آیت الله موسوی جزایری خاطرنشان کرد: درخت کُنار از جمله درختانی است که دارای ثواب و منزلت بسیاری است و برگ های این درخت الهی برای بدن بسیار مفید هستند و جالب این که دوای اصلی و مهم سرطان پوست همین برگ های درخت کُنار هستند. بسیاری از شامپوها و لوازمات بهداشتی از کشورهای اروپایی وارد ایران می شوند و این درست نیست که چون شامپوها و دیگر محصولات بهداشتی از خارج وارد می شوند قدر درخت کُنار را ندانیم و از فواید مفید آن استفاده کنیم.آیت الله موسوی جزایری با تأکید بر این که اوج عروج جبرئیل تا سدره المنتهی بود، بیان داشت: پیامبر(ص) باید به تنهایی مسیر بعد از سدره المنتهی را طی می کردند؛ چراکه جبرئیل دیگر جلوتر از این درخت نمی توانست عروج کند. پیامبر(ص) پس از عبور از آسمان های هفتگانه و سدره المنتهی در اوج عروج و در عالم نور ندایی پیامبر اسلام(ص) را مورد خطاب قرار داد و این ندای نورانی و برتر خداوند تبارک و تعالی بود».

خود را آسوده و راحت می دانم که در این مقوله خطا نرفته ام و به اعضای منتخب شورای شهر تاکید می کنم که به احیای (کُنارکاری) در معابر که سنت شوشتری هاست توجه داشته باشید زیرا یک اقدام دینی است و برای ثبت آن گام بردارند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار