اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
فرماندار شهرستان ایذه از احداث دو پروژه مهم نیروگاه بادی و شرکت پتروشیمی این شهرستان خبر داد.
با توجه به تلاش های انجام شده در راستای توسعه شهرستان ایذه و اجرای پروژه های اقتصادی در این شهرستان، با مصطفی سمالی فرماندار ایذه گفتگویی انجام شده که ماحصل آن ارائه می شود:

- شما تلاش های وافری در راستای احداث دو پروژه ملی همچون نیروگاه بادی و پتروشیمی در ایذه داشتید در این خصوص توضیحاتی بفرمایید .

شهرستان ایذه از جمله شهرستان هایی است که کمتر مورد توجه دولتمردان در ادوار گذشته قرار گرفته بود و در هاله ای از محرومیت و مظلومیت قرار گرفته بود.


با روی کار آمدن دکتر شریعتی استاندار خوزستان و پیگیری وی در خصوص رفع موانع ومشکلات و چالش های موجود نگاه دولتمردان نسبت به این شهرستان بطور کلی عوض شد، و شهرستان ایذه بطور ویژه مورد توجه وی و اولویت ها وبرنامه های توسعه اقتصادی پیرو شعار سال مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی قرار گرفت بطوری که  بنده و استاندار خوزستان و هدایت الله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی سفرهای متعددی در خصوص رفع محرومیت از این منطقه به تهران داشتیم و پیشنهاداتی تقدیم دولت و وزرا نمودیم تا اینکه موضوع سرمایه گذاران خارجی در استانداری مطرح شد و با پیشنهاد شریعتی وتحقق یکی از شعارهای خادمی مبنی بر احداث شرکت پتروشیمی با پیگیری مستمر اینجانب جلساتی در استانداری تشکیل ومصوب گردید که دو پروژه مهم نیروگاه بادی و شرکت پتروشیمی در ایذه احداث گردد که روز گذشته جلسه ای در سالن اجتماعات استانداری با حضور پیمانکاران و سرمایه گذاران خارجی تشکیل و مقرر گردید این هیات به همراه تنی چند از مسئولین اجرایی کشور و استانداری و مترجمین وارد ایذه شوند و همانطوری که به مردم عزیز و فهیم ایذه اطلاع رسانی شد این هیات وارد ایذه وپس از تشکیل جلسه توافقنامه بین المللی و واگذاری اراضی به این دو شرکت واگذار ودر ابتدای سال ۹۷ آغاز بکار خواهند نمود که نوید خوبی برای مردم ایذه خواهد بود.    
       
-شنیده شده که شهرهای دیگری از خوزستان خواهان احداث این پروژه ها در شهر های خود شدند و پیگیری شما ومهندس خادمی این هیات را راهی ایذه نمود .دلایل توجیهی شما برای طرفای خارجی چه بوده است؟

همانطوری که در جواب سوال اول شما گفتم در بدو ورودم به ایذه کار گروهی تحت عنوان کار گروه ایجاد اشتغال و آمایش به مدیریت حسین زاده و برخی دستگاهای مربوطه تشکیل دادم و هدف این کارگروه ابتدا شناسایی نقاط محروم و  رفع محرومیت  با تولید اشتغال پایدار در شهرستان و نگاه اقتصادی مسولین وقت بویژه شخص استاندار و نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی بوده .

در ابتدای این امر شهرستان های دیگری نیز خواهان اجرایی شدن این پروژه ها در شهرهای خود بودند اما از انجا که این کارگروه تخصصی ، جلساتی را به صورت هفتگی و ماهانه برگزار میکرد مصوبات این جلسات تقدیم استاندار و نماینده می شد و رایزنی های  متعددی که با استاندار  محترم صورت گرفت علی رغم سه یا چهار سفر وی به این شهرستان باعث گردید که نظر سرمایگذاران خارجی نسبت به ایذه مساعد باشد و در طی بازدید این هیات و ابراز خرسندی و رضایتمندی انان پس از ورود به ایذه این توافقنامه صورت گرفت .                           
 _  برخی این طرح ها و پروژه های ملی که اولین بار بوده حاصل ادوار گذشته میدانند. نظر شما در این خصوص چیست؟

من با یک مثال ساده اما پر از واقعیت ومعنا از بیانات شهید رجایی دوستان عزیزم بویژه شما رسانه ای ها را متقاعد میکنم .شهید رجایی در خصوص فرهنگیان فرمود معلمی شغل نیست .هنر است .عشق است .ذوق است .اگر به عنوان شغل بدان می نگری  رهایش ساز و اگر عشق توست بر تو مبارک باد .حال مهم نفس کار است .کار برای خدا و بندگان او انسان را خسته نمیکند من اول کار را برای خدا انجام دادم و دوم برای مردم محروم ایذه و سوم این اتفاق را بعنوان وظیفه میدانم.

همگان واقفند که در سال های گذشته فقط در حد صحبت بود و گویا هیاتی امد و دیگر کسی پیگیر این موضوع نشد وبکلی فراموش شد تا حال .اکنون که در حال انجام توافقات اولیه هم هست .به نام دیگران باشد! من اگر بخاطر داشته باشید در روز معارفه ام گفتم دوست ندارم کاری که انجام میدهم همراه با تبیلغات و سر و صدا ویا حتی رسانه ای هم باشد مهم کار کردن وایجاد اشتغال برای این مردم محروم است که مستحق کار و تولید اشتغال بیشتر هستند .   

_ بعنوان اخرین سوال؛ مشخصات طرح ها وپروژه ها و براورد هزینه ها را  بفرمایید .

شرکت لهستانی و دانمارکی به صورت مشترک کار احداث نیروگاه بادی به منظور تولید برق مصرفی  در کلدوزخ را با ظرفیت تولید  برق ۵۰ مگاواتی در زمینی به مساحت ۳۰۰هکتار انجام خواهند داد و تولید اشتغال فراوانی را ایجاد می نماید و مطمئن هستم ایذه در افق نزدیک روی ریل توسعه اقتصادی قرار خواهد گرفت وشاهد جذب و بکارگیری بسیاری از جوانان این شهرستان خواهیم بود.

اما در خصوص جزئیات تفاهم نامه پتروشیمی با توسعه پلی پروپلین که بعد از قشم دومین تفاهم نامه اجرایی طرح JTTp با یک  شرکت مشترک سرمایگذار ترکیه و آلمانی در  راستای اجرای برنامه ششم توسعه با اهداف تبدیل  متان به متانول و سپس پروپیلن و پلی پروپیلن نیز می باشد که در مساحت قابل چشمگیری احداث خواهد شد و قطعا با راه اندازی اینچنین طرح و پروژه های ملی شاهد رشد و شکوفایی صنعت در ایذه خواهیم بود واین پتروشیمی همانند ماهشهر ودیگر شهرهای خوزستان فعالیت اقتصادی خواهد نمود و در قرارداد ها هم قید نمودیم که تمام نیروهای این دو پروژه ملی بومی باشند و هزینه انان به صورت فاینانس بوده است .

وکارهای دیگری هم از جمله تقویت ۲ ایستگاه برق فشار قوی در میانگران و شهرک صنعتی ودر حال انجام مقدمات اختصاص بزرگترین کارخانه تولید جوجه برای پرورش مرغ تخم گذار  در خوزستان هستیم وکارهای دیگری بعضا در دست اقدام هست منتهی مردم عزیزم .همتباران خوبم قدری تحمل داشته باشند به شایعات توجه نداشته باشند .

میدانم مشکلات وجود دارد تورم بالا است و نرخ بیکاری در این شهرستان نسبت به سایر شهرها و استان های دیگر بیشتر است. در پایان ،سال بسیار خوب .خوش . خرم و توام با بالندگی و شکوفایی و صمیمیت برای مردم خوزستان بویژه شهروندان عزیزم آرزو دارم . اندکی صبر سحر نزدیک است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار