شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
مدیر کل ارشاد خوزستان که جهت تقدیم عذر خواهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نماز جمعه سوسنگرد حاضر شده بود با ایراد سخنانی مراتب انتقاد و اعتراض خود را نسبت به مطالب عنوان شده در کتاب مرگ بر مرگ مخدمی بیان نمودند .

 

شوشان / محمد علی الهایی سحر : حجه الاسلام و المسلمین سپهر مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان که جهت تقدیم عذر خواهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نماز جمعه سوسنگرد حاضر شده بود با ایراد سخنانی مراتب انتقاد و اعتراض خود را نسبت به مطالب عنوان شده در کتاب مرگ بر مرگ مخدمی بیان نمودند .

ایشان در سخنان خود با اشاره به رشادت ها و از خود گذشتگی های مردم دشت آزادگان و سوسنگرد ، این منطقه را مشهد الشهیدان جنگ تحمیلی نامید و افزود بیش از یک سوم شهدای دفاع مقدس همچون شهید چمران ، شهیدعلم الهدی و دیگر همرزمانشان در خاک پاک این منطقه به فیض شهادت نائل شده اند و مطمئن باشید که نام سوسنگرد به عنوان شهر رشادت و شهادت و مقاومت هیچگاه از تاریخ اسلام وایران و جغرافیای دفاع مقدس با نوشتن این جمله های کذایی و خلاف واقع لکه دار نخواهد شد.

ایستادگی شیر زنان سوسنگرد را مردم ایران هیچ وقت از یاد نخواهند برد . مقاومت مردم سوسنگرد در برابر سه حمله ی ددمنشانه رژیم بعثی و پاک کردن وجب به وجب خاک منطقه از لوث صدامیان بر هیچ کس پوشیده نیست .

آن زمانی که رهبر معظم انقلاب فرماندهی جنگ را در منطقه به عهده داشته اند همراهی مردم سوسنگرد و ایستادگی آنان را رهبر معظم بارها و بارها بیان نموده اند .

چگونه ممکن است دلاوری های استان خوزستان ، استان دعبل خزاعی ، شیخ انصاری ، شیخ حویزی ، استان آیت الله جزایری و شیخ شوشتری و علی بن مهزیار اهوازی توسط نویسندگانی که طعم جنگ را نچشیده اند و از دفاع مقدس فاصله گرفته اند به فراموشی سپرده شوند شما مطمئن باشید که استان ما ، همچون ستاره ای در آسمان دفاع مقدس می درخشد .

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان برای انعکاس دلاوری های شما مردم مقاوم سوسنگرد ده ها کتاب را منتشر کرده است و فیلم بلند سردار علی هاشمی ، یوسف هور را تهیه نموده است که به زودی در سینماهای کشور نمایش داده می شود تا واقعیت ایستادگی و مقاومت شما مردم ولایتمدار سوسنگرد را به مردم سراسر کشور نشان دهیم .

حاج آقا سپهر در ادامه سخنان خود ، با اشاره به پیگیری های صورت گرفته در رابطه با کتاب مرگ بر مرگ ، اضافه نمودند در تماس تلفنی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته ام خواستار جلوگیری از چاپ مجدد و جمع آوری کتاب مذکور شدیم که ایشان قول دادند این کار را انجام دهند و دستورات لازم را صادر نمایند.

وی در ادامه با تشکر از پیگیری های حجه الاسلام والمسلمین شیخ احمد ساری اصل امام جمعه سوسنگرد ، مهندس صالحی نسب نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار دشت آزادگان افزودند :وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مرا مکلف نمودند که به نمایندگی از ایشان و با حضور در نماز جمعه شهر سوسنگرد مراتب معذرت خواهی ایشان را به ساحت زنان عفیف و نجیب و مردم غیور سوسنگرد برسانم که امیدوارم این عذر خواهی را پذیرا باشید .

ایشان در پایان سخنان خود با تشکر از حضور مردم در صحنه انتخابات 24 خرداد آرزو نمود که دولت دکتر حسن روحانی بتواند کشور را در مسیر توسعه و ترقی و رفاه مردم سوق دهد.

 

 

پاسخی به جوابیه ی رحیم مخدومی

اشاره: اهانت وتوهین رحیم مخدومی در کتاب مرگ بر مرگ نسبت به دختران و تمامی مردم شریف دشت آزادگان و هویزه واکنش های مختلفی از سوی مردم این خطه داشت . امّا با کمال تعجب و تاسف نویسنده مزبور پس از خواندن نقد حاج رحیم الهایی سحر (مدیرمسؤل هفته نامه رضوان) درسایت شوشان نه فقط آن که کلام خود را پس نگرفته واز مردم شریف سوسنگرد پوزش و معذرت خواهی نکرده بلکه جوابیه ای نیز در دفاع از اکاذیب (مطالب) کتابشان به پایگاه خبری شوشان ارسال کرده که برخود لازم دیدیم نقدی محترمانه به جوابیه نامحترمانه این شخص بنویسیم .

هماناکه 14 قرن پیش سفارش پروردگار در قرآن کریم چنین بوده است ((وجادلهم بلتی هی احسن))در ابتدا اصرار آقای مخدومی بر هتک حرمتی و توهین به دیگران وتمسک به افترا واهانت های سابق شان مارا به یاد این آیه کریمه می اندازد که می فرماید :((واخذتهم العزه بالاثم))

اما اینک از عنوان جوابیه ایشان شروع می کنیم که عبارت بود از:)) نقل تاریخ توهین نیست ، اگر چه تلخ باشد.)) اقای مخدومی باید بداند که نقل تاریخ زمانی توهین نیست که آن واقعیت تاریخی شما مسلم وقابل قبول حد اکثر مردم ، به خصوص مردم آن منطقه باشد اما شما نمی توانید حتی یک نفر از مردم شریف دشت آزادگان و هویزه را بیابید که این به اصطلاح نقل تاریخی شما را قبول داشته باشد واگر چنین موضوعی ذره ای صحت داشت حداقل یک پرونده ای در بنیاد شهید شهرستان نسبت به این موضوع ثبت می شد تا به وضعیت خانواده ی جان باختگان رسیدگی می شد حالا که شما اهانت های موجود در کتاب مرگ بر مرگ را واقعیت های تاریخی دانسته اند نه یک سلسله اراجیف و اکاذیب بد نیست بدانید که تاریخ و مورخ هر آنگاه که واقعیت ها را بیان نکند نه فقط آن که مرتکب توهین بزرگی شده بلکه به قول « پل والری »شاعر و متفکر معاصر فرانسوی تبدیل به خطرناک ترین فراورده ای می شود که کیمیای عقل انسانی فراهم آورده است پس به این خاطر که بعداز جنگ جهانی بین الملل یک نویسنده نام آور اتریشی به نام «اشتفن تسوایگ » وقتی در اثر یک اتفاق تاریخ هایی را که در کودکی به عنوان کتاب درسی خوانده بود ورق زد به وحشت افتاد و آنها را سراپا پر از غلط و آکنده از غرض یافت آنچه وی در آن روزهای بعداز جنگ و کشتار خاطر نشان کرد حاکی از مسؤلیت واقعی تاریخ بود در این گونه بحران ها (منبع:تاریخ در ترازو،عبدالحسین زرین کوب ،ص16 )

پس آقای مخدومی همیشه به یاد داشته باشید که مهمترین فایده تاریخ عبرت آموزی از آن است که به قول احمد شوقی

اقرا التاریخ اذ فیه العبر

ضاع قوم لیس یدرون الخبر

اما افسوس و هزار افسوس که به فرمایش امام علی (ع) :

مااکثر العبر وما اقل المعتبر .

اما اینکه شما در دفاع از گفته هایتان به کتاب حرمان هور اشاره کرده اید باید بدانید که نوشته های این کتاب وحی منزل نیست که هر آنچه در آن باشد را قبول بکنید اگر شهید احمد رضا احدی این مورد را پذیرفته اند در مقابل صد ها و بلکه هزاران نفر از سرداران و مبارزان هشت سال دفاع مقّدس این قضیه را کاملا رد وبه آن اعتراض میکنند که به زودی جوابیه آن ها در نشریات ورسانه ها منتشر خواهد شد پس شما قبل از آن که مبادرت به چاپ کتابتان می کردید حداقل لازم بود تحقیقی هر چند کوتاه از روحیات اخلاقیات وتاریخ مبارزات این منطقه وگفت وگو با فرمانده ها وسرداران بومی دشت آزادگان داشته باشید تا عمل شما مصداقی شود برای این عبارت شریفه ی قرآنی که می فرماید:(فتبینوا) نویسندگان بزرگی که به دنبال شناخت حقایق بوده و با کسی تعارفی ندارند دست به چنین کارهایی می زنند برای نمونه هوشنگ گلشیری شاعر ،نویسنده وناقد بزرگ کشور در جایی تعریف کرده که چگونه از تهران به اهواز واز آنجا به سوسنگرد رفته ودر آن شرایط جنگی اوایل دهه شصت چند روزی را در خانه ی یکی از ریش سفیدان سوسنگردی سپری کرده است احمد محمود نیز به همین منظور درزمان جنگ به سوسنگرد وهویزه رفته واز نزدیک جبهه و منطقه را دیده بودند اما هیچ کدام از این نویسندگان بزرگ وبا انصاف در آثار شان اشاره ای به قضیه ی تجاوز به دختران سوسنگردی نکرده اند پس اگر کتاب حرمان هور را پس از چندین دهه مطالعه نکرده ایم تعجب نکنید چرا که تمامی مردم شریف دشت آزادگان و هویزه در طول هشت سال دفاع مقدس در بطن قضیه بوده و خود بهترین و اصلی ترین راوی حوادث آن دوره بوده اند پس لازم نیست وقایع مربوط به آن دوره از کتاب شما یا کتاب حرمان هور بگیریم بلکه دیگران وامثال شما باید از مردم این شهرستان به عنوان منابع دست اول برای نوشتن کتاب هایشان استفاده کنند و همان طور که از قدیم گفته اند:«اهل الدار ادری بهما فی دار » ومعادل فارسی آن همان است که می گوییم شنیدن کی بود مانند دیدن.

در ضمن گذشت زمانی نزدیک به پنج سال از انتشار کتاب تان یا چندین دهه از کتاب حرمان هور که آن را بهانه قرار داده اید هیچ حقی از حقوق سوسنگردی ها در پیگرد قانونی و نقد گفته های شما را پایمال نمی کند چه بسا که کتابی پس از گذشت سالیانی دراز مورد نقد و و اشکال گیری نویسندگان بعدی قرار بگیرد همچنان که محمد رضا سرشار پس از حدود یک قرن از انتشار کتاب (بوف کور) اخیرا کتابی تحت عنوان (حقیقت بوف کور) در نقد آن کتاب ودیگر آثار صادق هدایت می نویسد .

پس آقای مخدومی در قسمتی از جوابیه خود شان نقد آقای الهایی سحر را به دور از ادله وادب دانسته اند عجبا ظاهرا در قاموس و فرهنگ آقای مخدومی تعاریف وارونه شده و تهمت و اهانت ایشان نسبت به شرف و کرامت سوسنگردی ها ادب و عفت و دفاع حاج رحیم الهایی سحر بی ادبی و اهانت تلقی میشود؟!

همچنین دفاعیه مدیر مسؤل هفته نامه رضوان را هم حاوی اهداف شوم دانسته اند یعنی این که علیرغم تمامی این اهانت ها وافترا ها باز هم سوسنگردی هایی که بخواهند از شرافت وکرامت خود شان دفاع بکنند متهم به آن می شوند که حتما اهداف شومی در سر دارند . پس باید منتظر ماند و دید که آقای مخدومی ،نویسندگان این جوابیه را دارای چه اهداف شومی خواهد دانست .

نویسنده کتاب مرگ بر مرگ در مورد سوم جوابیه خودشان سعی کرده اند تا باحیله وشگردی نه چندان حرفه ای با احساسات و عواطف اهل کتاب وغیر مسلمانان بازی کرده وآن ها را بر علیه آقای الهایی سحر بر انگیزد بدین صورت که عبارت آقای الهایی سحر را که گفته بود )مردم این سرزمین مسلمان و شیعه اثنی عشر هستند تا به حال کسی جرأت نکرده به ناموس آنها چپ نگاه کند.)را نوعی اهانت به غیر شیعیان وغیر مسلمان جلوه داد تا به قول معروف از آب گل آلود ماهی بگیرد . ودر تفسیر این عبارت گفته اند که منظور آقای الهایی سحر این بوده که برای غیر مسلمان ناموس اهمیت ندارد . این که این تفسیر آقای مخدومی را نوعی حیله قلمداد کردیم بدین علت است که نخواستیم ایشان به این اندازه جاهل بپنداریم . پس آقای مخدومی وقتی می گوییم مردم سوسنگرد اهمیت خاصی برای شرف و ناموس خود قائلند بدان معنا نیست که دیگران نسبت به ناموس خودشان حساس نیستند همان طور که وقتی گفته می شود فلانی آدم خوبی است بدین معنا نیست که دیگران خوب نیستندیا به شکل دیگر قبول یکی به معنای نفی دیگری نیست وامااز این که شما در آخرین مورد جوابیه تان منتقدان کتابتان را نقابداران اجیر شده ای دانسته اید هیچ تعجبی نمی کنیم وقتی که شما ناموس و شرف دیگران را زیر سؤال می برید پس به کارگیری عبارت هایی همچون «نقابداران اجیر شده » و «بی وجدان» برایتان بسیار ساده تر از آب خوردن است واینک در پایان همان طور که ابتدا ومیانه نوشته خودمان را به کلام خدا مزین کرده ایم حسن ختام مانیز این آیه ی شریفه از قرآن است که خداوند متعال کسانی را که به ناموس و شرف دیگران توهین و افترا می بندند چنین خطاب می کند:

ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب الیم فی الدنیا و الآخرة واللهَ یعلم وانتم لا تعلمون

«سوره نور ایه 19»

شورای نویسندگان هفته نامه رضوان خوزستان

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار