اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳

شوشان - منصور فاضلی :

در سه دهه گذشته جهان دستخوش تغییراتی شگرف گردیده .

جوامع با سرعت در حال پیشی گرفتن از یکدیگرند ، در علوم و صنایع و تکنولوڑی های روز دنیا ، در کوران رقابت سخت قرار گرفته اند و هر لحظه و هر ثانیه را مغتنم میشمارند و از ان بهره کافی می برند .

انها مسیر های های رفاه اجتماعی را در توسعه یافتگی یافته اند و در تکامل ان به شدت به مطالعات و پڑوهش روی اورده اند و انقدر در تکنولوڑی پیشرفت کرده اند که کهکشان ها را نیز درنوردیدند.

زمانی که از یک کشور جهان سومی به یک کشور مدرنیته وارد میشوی غرق در فناوری روز و امکاناتش خواهی شد .

در این سو کشورهای جهان سوم نیز بیکار ننشسته اند،  دست به کار گشته اند در راس انها کشورهای های شرق اسیا .که روزگاری از فقیر ترین کشورهای جهان به حساب می امدند.

مانند .سنگاپور .اندونزی .مالزی. و حتی کشورهای دیگری مانند ارمنستان .گرجستان ...اکنون جزو کشورهای با اقتصاد پویا میباشند. که خود را در مسیر توسعه و رشد قرار داده اند .انها بدون داشتن هیچگونه منابع طبیعی و منابع معدنی و فقط با تکیه بر دانش و برنامه ریزهای مدون و جامع و ایجاد جاذبه های گردشگری و صنعت توریسم خود را در زمره کشورهای مدعی در دنیا مطرح نموده اند.

اما در این وانفسا کشور ما از کورس رقابتها باز مانده و تقریبا هیچ نقطه مثبت و عملکرد شاخصی نداشته و هنوز نسبت به علوم و صنایع و تکنولوڑی روز دنیا در یک نقطه ساکن است و پیشرفتی محسوسی نداشته ابم و همواره نسبت به دانش انها بسیار عقب تریم  .در علوم پزشکی .هسته ای .صنایع و..... نیازمند اطلاعات و فن اوری انان هستیم .

اما در نگاهی دیگر عربستان با ازاد سازی برخی محدودیت ها برای بانوان و اینک در حال تعامل با شرکت های اینترنتی و فضای مجازی برای حضور انان به کشورش ، خود را اماده پرش و جهش بسوی توسعه یافتگی مینماید و میرود که دموکراسی را در کشورش نهادینه نماید . در بین کشورهای خاورمیانه که همگی درگیر جنگ های داخلی و بیشتر سرگرم به کرسی نشاندن ایدولوڑی خاص خود هستند .و کشورشان را بر پایه فروش منابع طبیعی و معدنی استوار نگه میدارند تقریبا شاهد هیچ پیشرفتی نبوده ایم .بجز امارات و سالهای اخیر قطر که به یمن پذیرش جام جهانی خود را مهیایی جهانی شدن میبیند.

اما در این میان کشور ما ایران . جاذبه های گردشگری بیشمار که هیچ کشوری به قدر ایران تفرجگاه و طبیعت بکر خدادادی ندارد .چهار فصل بودنش منحصر به فرد .تمدن کهن و اثار تاریخی بیشمار .دریا و جنگل .پیست اسکی........ که میشود به واسطه ان توریسم را در ایران میخکوب کرد.

ولی شوربختانه علاوه بر اینکه هیچ تفکری برای استفاده از صنعت توریسم و ارز اوری نداریم تا حداقل به نوعی در تعامل با دانش غرب عقب نمانیم .

اینبار نوبت فضای مجازی و تلگرام رسیده که هر روز با اخباری در تلاش هستند تا ان را تعطیل نمایند ..

در زمانی که همسایگان ما و دنیا در حال پیشرفت و توسعه هستند .ما هر روز باید یک گام به عقب برداریم .

اساس تفکر دولتمرادن و مسئولین بر کدام سبک و سیاق استوار است . الله اعلم.

شاید تفکر انها حمایت از تولید داخل است. اما باید توجه داشت .توجه به تولید داخل نیازمند ایجاد بستری است که جامعه از ان استقبال کند .

جامعه درونی بدون بستر سازی و جبری نمی تواند سازو کاری را بپذیرد که به ان بی اعتماد است و خصوصا اگر هیچ قابلیت و جاذبه ای نداشته باشد .

ما را چه میشود و به کدام سو در حرکتیم. آیا با تفکرات منحط سنتی قرار است قلل افتخار و مدارج توسعه یافتگی را طی نمایم .و در اوج رقابت و تکنولوڑی و فن اوری هر روز باید یک گام به عقب باز گردیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار