شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۴

دانشيار گروه فيزويولوژي ورزشي دانشكده تربيت‌بدني دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: سردكردن از بسياري آسيب‌ديدگي‌ها و كوفتگي‌هاي پس از تمرين جلوگيري مي‌كند.

مسعود نيكبخت در گفت‌وگو با ايسنا اظهار‌كرد: گرم‌كردن يكي از اصول حاكم بر تمرينات جسماني و مقدم بر تمرين اصلي است. در فرآيند گرم‌كردن با افزايش تدريجي شدت تمرين، بدن از حالت استراحت به حالت تمرين مي‌رسد و علاوه بر اين‌كه مفاصل گرم مي‌شوند، جريان خون و ضربان قلب به تدريج افرايش مي‌يابد و سازگاري در ارتباط با ترشح هورمون‌ها به وجود مي‌آيد و بدن از نظر فيزيولوژيكي آماده مي‌شود، بدون آن‌كه دچار آسيب شود.

وي افزود: علاوه بر گرم‌كردن، سرد كردن كه پس از تمرين ورزشي صورت مي‌گيرد، از ديگر اصول حاكم بر تمرينات ورزشي است. فردي كه بدنش در هنگام ورزش در شرايط خاصي قرار گرفته، بايد  تدريجا به حالت استراحت باز‌گردد و اگر بخواهيم بلافاصله پس از تمرينات سنگين استراحت مطلق كنيم، كار كاملا اشتباهي انجام داده‌ايم.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: در چنين شرايطي پس از 24 يا 48 ساعت دچار كوفتگي مي‌شويم و بدن براي چند روز دچار درد مي‌شود. توصيه مي‌شود با حركات كششي، حركات نرم و آرام راه رفتن، استفاده از دوش آب گرم و حركات يوگا به حالت استراحت بازگرديم.

وي تصريح‌كرد: تحقيقات نشان مي‌دهد، زماني كه بدن را پس از فعاليت‌ شديد سرد مي‌كنيم، كمتر دچار كوفتگي مي‌شود و يا اصلا دچار كوفتگي نمي‌شود. به وسيله سرد كردن مي‌توان از آسيب‌هاي ناشي از ترشح برخي مواد شيميايي خاص در بدن جلوگيري كرد.

نيكبخت افزود: كوفتگي‌اي كه به دليل عدم سرد كردن صورت مي‌گيرد، شرايط فيزيولوژيكي بدن را به طور كلي به حالت استراحت نزديك مي‌كند. افراد چه ورزشكار و چه غير ورزشكار بايد از بروز آن جلوگيري كنند. اين كوفتگي، باعث مي‌شود فرد انگيزه‌هاي لازم براي شركت در فعاليت‌هاي ورزشي را از دست بدهد. شمار زيادي از ورزشكاران به اين نوع كوفتگي مبتلا هستند.

وي گفت: اگر ورزش به صورت سالم و اصولي انجام شود كوفتگي به حداقل مي‌رسد و فرد از جلسه ورزش خود يك احساس شادابي و نشاط خاص به دست مي‌آورد و اين باعث مي‌شود كه فرد در جلسه تمريني بعد، با انگيزه بيشتري تمرين كند. كوفتگي مساله‌ي كم اهميتي نيست و ممكن است تا يك هفته هم ادامه پيدا كند.

اين استاد دانشگاه درخصوص دلايل وجود مشكل عدم سرد كردن خاطرنشان‌كرد: متاسفانه به اصول علمي ورزش، هم در بين عموم مردم و هم ورزشكاران حرفه‌اي توجهي نمي‌شود و كار فرهنگي و علمي دقيق انجام نمي‌شود. روي فاكتورهاي علمي تاكيد خوب و لازم نمي‌شود و روش‌ها خوب به كار گرفته نمي‌شوند.

وي گفت: اگر مربي و‌ ورزشكار به گفته خود عمل كنند، قطعا مي‌تواند اثرگذار باشد. مانند همه‌ي جوامع وقتي بين مردم يك خاستگاه علمي باشد، مردم قطعا پيروي مي‌كنند. تقصير اصلي متوجه كسي است كه آموزش مي‌دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار