اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
۳۶ هزار و ۴۸۴ هکتار اراضی آلوده به مین پاکسازی نشده در خوزستان شناسایی شده که این اراضی در شهرستانهای مرزی مثل آبادان، خرمشهر، شوش، هویزه، سوسنگرد، حمیدیه و حاشیه اهواز است.
مدیرکل انتظامی و امور مرزی خوزستان گفت: ۵۴ نفر فوتی و ۲۰۰ مجروح دستاورد زمین‌های آلوده به مین و گلوله در این استان در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۶ است.

رضا نجاتی عصر یکشنبه در نشست هماهنگی پاک‌سازی اراضی آلوده به مین خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان به‌خصوص شهرهای مرزی آن، در دوران دفاع مقدس به‌صورت مستقیم درگیر جنگ بودند و آثاری همچون گلوله‌های عمل‌نکرده و میدان‌های مین را دارد.

وی افزود: بعد از جنگ اراضی که قسمتی متعلق به مردم و بخشی ملی هستند، به‌واسطه اینکه بتوانیم در روستاهای مرزی که مردم ساکن هستند کارهای اقتصادی و یا معمول یعنی کشاورزی و دامپروری را تداوم دهیم، ناگریز حضور مردم هستیم و تأکید دولت بر این است که این اراضی را پاک‌سازی و در اختیار مردم و مرزبانان قرار دهیم.

نجاتی با اشاره به اینکه تاکنون هم پاک‌سازی مرزها برای انجام فعالیت‌های اقتصادی، کشاورزی یا دامپروری انجام شده است، تصریح کرد: در این مرحله دولت به‌صورت جدی بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در راستای تولید و اشتغال نسبت به پاک‌سازی مناطق آلوده به مین و گلوله، تأکید دارد.

مدیرکل انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان با اشاره به تلفات جانی و هزینه‌های بعدی بسیاری که اراضی آلوده به مین دارند، بیان کرد: با این تفاسیر ناگریز به پاک‌سازی اراضی آلوده به مین مناطق مرزی هستیم تا از بروز تلفات انسانی یا مشکلات دیگر آن جلوگیری کنیم.

نجاتی گفت: جمع کل اراضی پاک‌سازی خوزستان ۲۲۶ هزار و ۳۵۷ هکتار است که از این مجموعه ۱۲ هزار و ۴۱۳ هکتار اراضی آلوده به مین و ۲۱۳ هزار و ۹۴۴ هکتار نیز اراضی آلوده به گلوله (خمپاره و...) بودند.

وی در ادامه با اعلام این خبر که ۳۶ هزار و ۴۸۴ هکتار اراضی آلوده به مین پاک‌سازی نشده در خوزستان شناسایی شده است، اضافه کرد: این اراضی در شهرهای مرزی مثل آبادان، خرمشهر، شوش، هویزه، سوسنگرد، حمیدیه و حاشیه اهواز است.

مدیرکل انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان عنوان کرد: از سال ۸۵ تا ۹۶ عوامل پاک‌سازی که در حین عملیات بودند، ۱۹ نفر شهید و ۱۹۹ نفر مجروح داشتیم. از میان مردم عادی نیز ۵۴ نفر فوتی و ۲۰۰ نفر مجروح داشتیم که پرونده آنها برای تعیین تکلیف در کمیسیون ماده دو بررسی می‌شود.

نجاتی ادامه داد: بخشی از آسیب دیدگان کشاورز یا افراد عابر بودند و بخشی دیگر هم کسانی بودند که به‌زعم خود به دنبال ضایعات آهن رفته بودند.

وی بیان کرد: به همه اهالی روستاها توصیه می‌کنم که با نیروهای عملیاتی پاک‌سازی اراضی آلوده به مین همکاری داشته باشند؛ همچنین این هماهنگی و ارتباط را با بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز قطع نکنند. اطلاعات افراد بومی در پاک‌سازی اراضی، تسریع لازم را به دنبال دارد. همچنین باعث می‌شود که اراضی پاک‌سازی شده خیلی سریع‌تر برای امر کشاورزی و دامپروری در اختیار آنها قرار بگیرد.

مدیرکل انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه مردم باید مراقب باشند تا در مناطق آلوده به مین که تابلوهای هشدار هم نصب شده تردد نکنند، گفت: مردم باید در این اراضی تا زمانی که پاک‌سازی نشده اصلاً تحت هیچ شرایطی تردد نکنند چون حتی یک گلوله می‌تواند برای روستا و مردم خطرآفرین باشد.

مهر/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار