اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
تمامي اعتراض‌ها در لواي كلام بوده و كاملاً نيز كنترل‌شده است. معترضان به هيچ عنوان قصد ندارند كشور را به سمت ناآرامي برده يا كاري كنند كه به نظام لطمه وارد شود. صرفاً مي‌گويند كه ما هم ايراني هستيم و اين كشور را دوست داريم.
پخش يك برنامه تلويزيوني در دومين روز فروردين‌ماه امسال و ناديده گرفتن مردم عرب خوزستان، جرقه‌اي بود براي برگزاري تجمعات اعتراضي مردم اين شهر و برخي شهرهاي ديگر استان خوزستان؛ تجمعاتي كه باوجود تذكر شوراي نظارت بر صداوسيما به مسوولان اين سازمان و درخواست براي پوزش‌خواهي از مردم به‌علت بي‌توجهي مسئولان صداوسيما همچنان ادامه دارد.

براي بررسي آخرين وضعيت امنيت اهواز و خوزستان به‌سراغ جواد كاظم‌نسب الباجي، نماينده اهواز در مجلس رفتيم كه در ادامه نظرات اين نماينده مجلس را مي‌خوانيم.

انگيزه اصلي معترضان اهوازي چيست؟

علت اوليه اين اعتراض‌ها يك برنامه تلويزيوني در صداوسيما بوده كه به‌نوعي اعراب خوزستان را ناديده گرفته؛ حال آنكه مردم عرب خوزستان همان مردمي هستند كه در ٨ سال جنگ تحميلي با عراق از مرزها و خاك ايران عزيز دفاع كرده و بيش از ١٦ هزار شهيد تقديم وطن كردند و در دفاع از حرمت حرمين نيز نخستين شهدا از ميان جوانان عرب و غيرعرب خوزستان بوده است.

اقوام عرب ايراني نسبت به نظام وفادار بوده و اعتقادي عميق و دروني نسبت به رهبر فقيد و همچنين رهبر فعلي دارند اما متاسفانه صداوسيما با نگرشي منفي نسبت به اين مردم، در يك برنامه تلويزيوني عملاً نماد اعراب را حذف كرد. در اين شرايط اعراب خوزستان به‌خاطر حب وطن و به اين دليل كه خودشان را باتمام وجود ايراني مي‌دانند، معترض هستند. بايد دقت كنيم كه اين اعتراض مدني با اقدامات تجزيه‌طلبانه يكسر متفاوت است. اين مردم مي‌گويند ما ايراني هستيم و ايران را دوست داريم. مي‌گويند ما را هم ببينيد.

با اين حساب، صداوسيما بايد نسبت به اين پيام مثبت از جانب اعراب خوزستان رويكرد مثبت داشته باشد و علاوه بر بازتاب شعارهاي وطن‌پرستانه آنها، روي آن مانور تبليغاتي بدهد؛ چرا چنين اقدامي نمي‌كند؟

ما هم بارها و بارها بر اين مهم تاكيد كرده و موضوع را با مسوولان صداوسيما درميان گذاشتيم و حتي به آقاي علي عسگري، رييس صداوسيما نامه نوشتيم كه از مردم عذرخواهي كنند اما تا به امروز معذرت‌خواهي نكردند و به‌جاي آن، تعداد زيادي از جوانان را بازداشت كردند.

علت بازداشت‌ها چه بوده است؟

واقعيت اين است كه همه تجمعات و اعتراضات، مدني بود و هيچ تخريبي صورت نگرفته است. تمامي اعتراض‌ها در لواي كلام بوده و كاملاً نيز كنترل‌شده است. معترضان به هيچ عنوان قصد ندارند كشور را به سمت ناآرامي برده يا كاري كنند كه به نظام لطمه وارد شود. صرفاً مي‌گويند كه ما هم ايراني هستيم و اين كشور را دوست داريم.

آخرين وضعيت بازداشتي‌ها از چه قرار است؟ آيا آماري از تعداد بازداشت‌شدگان در دست است؟

در حال حاضر بنابر اقوال مسوولان امنيتي طي روزهاي گذشته، كماكان منتظريم كه همه بازداشت‌شدگان ظرف يكي، دو روز آزاد شوند. تاكنون حدود ١٥٠ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند كه انتظار داريم مسوولان امنيتي هرچه سريع‌تر دستور آزادي اين شهروندان را صادر كنند.

به نظر شما علت عدم پوزش‌خواهي از سوي مسوولان صداوسيما چيست؟

واقعاً نمي‌دانم. اين مسوولان صداوسيما هستند كه بايد به اين سوال پاسخ دهند كه چرا تاكنون نسبت به اين مردم شريف، ولايتمدار و شيعه، نگاهي اين‌چنين دارند. ما نمي‌خواهيم بگوييم عمدي در اين رفتار است اما وقتي مردم معترض هستند و اعتراض مدني‌شان در راستاي اعلام وطن‌پرستي و بيان و خواست اين است كه بگويند ايراني هستند و ما هم بارها فرياد زديم كه مسوولان با يك عذرخواهي، كار را تمام كنند. يك معذرت‌خواهي خالصانه در اين راستا كه اشتباهي صورت گرفته و سعي در برطرف كردن آن داريم، مشكلات را حل مي‌كرد.

عضو ناظر مجلس در شوراي نظارت بر صداوسيما اخيراً اعلام كرد كه در اين رابطه به صداوسيما تذكر داده و خواستار عذرخواهي رييس سازمان شدند. شما اقدامي نداشتيد؟

ما هم ازطريق مجمع نمايندگان خوزستان اعم از نمايندگان عرب و فارس مجمع به هيات رييسه مجلس نامه داديم و هيات رييسه مجلس، به شوراي نظارت بر صداوسيما ماموريت رسيدگي داد و قرار است در آينده نزديك در اين رابطه با حضور مسوولان رده بالاي صداوسيما تشكيل جلسه دهيم و موضوع را مورد رسيدگي قرار دهيم.

عصر ایران/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار