شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹
تلاشم این است که با توجه به این ویژگی ها استانداران را انتخاب کنم اما دست ما خیلی باز نیست و زیاد قدرت انتخاب نداریم اما به همه اعلام کرده ایم که اگر مدیرانی در سطح استانداری ها می شناسند به ما معرفی کنند تا ما از میان آن ها انتخاب کنیم.

وزیر کشور با تاکید بر این که رشد اقتصادی موجود در شان ملت ایران نیست گفت: با استفاده از ظرفیت وزارت کشور حوزه اقتصاد اعم از تولید، خدمات و تجارت را مورد توجه قرار می دهیم تا بتوانیم در این مسیر گشایشی ایجاد کنیم و به آنچه در شان ملت ایران است برسیم.

 به گزارش مهر، امروز نشست مشترک هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و رئوسای اتاق های استان های سراسر کشور صبح امروز با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد.

در این جلسه رحمانی فضلی اظهار داشت: در گذشته چندین جلسه که با اعضای اتاق بازرگانی داشتیم و تلاش کردیم از ظرفیت دیوان محاسبات برای کمک به اقتصاد و تولید استفاده کنیم اما ظرفیت وزارت کشور در این زمینه بسیار بالاتر و بیشتر از دیوان محاسبات است.

وی افزود: با توجه به رویکرد دکتر روحانی و همچنین نظر مقام معظم رهبری نسبت به اولویت های کشور و با توجه به نامگذاری سال های اخیر و دهه پیشرفت و عدالت توجه به اقتصاد باید در اولویت باشد به خصوص آن که دشمنانی فکر می کنند تحریم می تواند ابزار مناسبی برای فشار بر این باشد لذا با توجه به همه این موضوعات اقتضا می کند ما به حوزه اقتصاد اعم از تولید، خدمات و تجارت بیشتر توجه کنیم تا بتوانیم گشایشی در این مسیر ایجاد و به آنچه در شان ملت ایران است برسیم چرا که رشد اقتصادی موجود در شان ملت 75 میلیونی ایران نیست.

وزیر کشور اتاق بازرگانی را حلقه پیوند و واسطه میان تولید کنندگان و دولت نامید و گفت: اتاق بازرگانی می تواند منتقل کننده نظرات و ایده های تولید کنندگان و بخش های مختلف اقتصادی به دولت همچنین سیاست های دولت به جامعه تولیدی باشد.

 رحمانی فضلی با تاکید بر این که اگر اراده مضاعفی به کار گرفته شود ما می توانیم در حوزه اقتصاد به نقطه مطلوب برسیم تاکید کرد: اقتصاد و فعل خواستن همواره جزء اولویت های من بوده است و این جلسه نیز به منظور تعیین دستور جلسات آینده و پیگیری رویکرد نقش وزارت کشور در توسعه اقتصادی مناطق خواهد بود تا کار ادامه پیدا کند.

وزیر کشور ادامه داد: ما قانون و منابع و امکانات کم نداریم و مدیران خوب اعم از بخش دولتی و خصوصی نیز وجود دارد اما چه اتفاقی می افتد که ترکیب این ها با هم جواب نمی دهد باید بر روی این دلایل دقت و تامل کرد.

وی با بیان این که تصمیم گیری های ما باید متاثر از مجموعه اعتقادها، باورها، هنجارها باشد گفت: تعاملاتمان در بستر های اجتماعی و اقتصادی باید با توجه به چنین ویژگی هایی باشد.

وی با طرح این سوال که ما 100 میلیارد درآمد نفتی در سال داریم اما خروجی رشد ما صفر درصد است تصریح کرد: در حوزه های مختلف اعتماد و صداقت در بین ما در اقل است و همین مسئله باعث شده است که نتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: ما در یک جامعه اسلامی زندگی می کنیم اما نشانه های این جامعه اسلامی و خروجی هایمان ضعیف است و با توجه به امکانات و ثروتی که داریم بهره برداری ما به نیم درصد هم نمی رسد همچنان که ما سرمایه کمی برای حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مصرف نمی کنیم اما خروجی مطلوب حاصل نمی شود.

وی با تاکید بر این که باید رابطه اخلاق با اقتصاد، قانون با اقتصاد و امنیت با اقتصاد را مجددا بررسی کنیم، گفت: اگر ما نگاهمان را در اقتصاد تغییر دهیم و رصد کنیم که چقدر از این دیدگاه ها فاصله گرفته ایم و یا چقدر به آن نزدیک شده ایم می توانیم تحولی در این حوزه ایجاد کنیم.

وزیر کشور تصریح کرد: ما وقتی در جامعه اسلامی زندگی می کنیم باید فعالیت هایمان بر مبنای هدف گذاری دینی باشد، در دین مسئله قدرت و قدرت مند شدن امری است ستودنی و دستور قرآنی است و یکی از مسیرهای قدرتمند شدن هم اقتصاد است بنابراین باید یکی از اولویت های اصلی مان اقتصاد باشد.

وی خطاب به اتاق های بازرگانی استان های سراسر کشور گفت: با تلاش هایی که در جامعه صورت می گیرد منابع ملی باید تبدیل به منافع ملی و منافع ملی به قدرت ملی تبدیل شود و مسیری که از تبدیل منابع ملی به قدرت ملی طی می شود را مسیر استراتژیک و کسانی که آن را مدیریت می کنند مدیران استراتژیک می نامند بنابراین شما مدیران استراتژیک هستید که در تولید قدرت ملی نقش دارید.

 

رحمانی فضلی با بیان این که علی رغم 34 سال توطئه های آمریکا علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی با پایداری مردم و رهنمودهای امام و رهبری همچنان با قدرت روی پای خود ایستاده ایم، گفت: علی رغم این که کشورهایی همچون لبنان، عراق، مصر و لیبی مورد حمایت آمریکا بودند، اما قدرت ایجاد ثبات و امنیت در کشور خود را ندارند، اما در ایران امنیت برقرار است و امروز مسئله اصلی کشور ما تولید است.

وی افزود: اگر ما امنیت نداشتیم موضوع جلسه امروز به جای اقتصاد امنیت بود اما حال که امنیت در کشور برقرار است باید اقتصاد و تولید را که یکی از ابزارهای قدرت است را در دستور کار خود قرار دهیم چرا که اقتصاد با امنیت رابطه مستقیم دارد. هنگامی که امنیت برقرار شد باید برای رسیدن به قدرت رضایت مندی مردم را هم از لحاظ اقتصادی تامین کرد.

وزیر کشور با تاکید بر این که ما امروز به مدیران کارآفرین نیاز داریم، گفت: ما مدیرانی در کشور داریم که به دنبال ایجاد فرصت ها و شرایط جدید هستند که به اصطلاح به اینان مدیران کارآفرین می گویند یعنی از همه فرصت ها استفاده می کنند و سرمایه را عامل پنجم رشد و توسعه اقتصادی می دانند. بنابراین ما قطعا از مدیران خالق فرصت استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان این که ما ملت فقیری هستیم، گفت: ما بدون منابع و امکانات خدادادی هیچ ثروت دیگری نداریم و برای ثروت کنونی نیز هیچ تلاشی نکردیم بنابراین ما نباید خجالت بکشیم که به مردم بگوییم ما ملت فقیری هستیم اما می توانیم به آن ها بگوییم که به شرطی که همه کار کنند تولید ثروت می شود.

رحمانی فضلی با بیان این که توجه به اقتصاد از وظایف وزارت کشور نیست گفت: از آنجایی که اعمال حاکمیت بر مناطق و اجرای سیاست های عمومی دولت در استان ها بر عهده استانداری هاست و یکی از این فعالیت ها نیز در حوزه اقتصاد است بنابراین وزارت کشور می تواند نقش هماهنگی اقتصادی در مناطق را به عهده بگیرد و ما می توانیم مشوق مردم، موسسات مالی و بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه اقتصاد با تغییر قوانین باشیم.

وزیر کشور نگاه اعتدالی، تجربه و پاک دستی را از معیار های انتخاب استاندار نامید و گفت: تلاشم این است که با توجه به این ویژگی ها استانداران را انتخاب کنم اما دست ما خیلی باز نیست و زیاد قدرت انتخاب نداریم اما به همه اعلام کرده ایم که اگر مدیرانی در سطح استانداری ها می شناسند به ما معرفی کنند تا ما از میان آن ها انتخاب کنیم.

وی در پایان با اشاره به تغییر ساختار وزارت کشور گفت: با توجه به تغییرات صورت گرفته ما به مدیرانی احتیاج داریم که از آب، خاک و هوا تولید ثروت کنند نه از نفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار