اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
رئیس شورای شهرستان اهواز گفت: انتقال آب از کانال کوثر برای تامین آب شرب اهواز و نیروگاه رامین، منطقی نیست.
سعید مراونه اظهار کرد: کانال بتنی کوثر در سال ۸۲ با وام هایی که از سوی بانک به روستائیان اعطا شد مورد بهره برداری قرار گرفت و ۱۴ هزار هکتار زمین کشاورزی مربوط به روستاهای الهایی، سادات سید سبوس، سادات خاور، مراونه، سجادیه، بروایه، الباجی و خماسی را تحت پوشش قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه شغل اکثر اهالی روستائیان مذکور کشاورزی و دامداری است، گفت: هم اکنون این روستائیان به دلیل تسهیلات با سود کلان که بابت احداث کانال کوثر دریافت کرده اند، متحمل بدهی بانکی شده اند.

وی گفت: در فصل زمستان و در بهترین شرایطِ کانال کوثر، تنها مجوز روشن شدن دو پمپ از سوی سازمان آب و برق صادر می شود که حدود سه متر مکعب است و این موضوع باعث شده تا کشاورزان عملا نتوانند همزمان آبگیری کنند و آب نوبت بندی می شود که منجر به بروز خسارت های زیادی به کشاورزان می شود. هر چقدر هم که پیگیری می کنیم به ما می گویند که وضعیت آب کرخه مناسب نیست و نمی توانیم بیشتر از دو پمپ را روشن کنیم.

مروانه افزود: در روزهای اخیر سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده که می خواهد ۱۵ متر مکعب آب از کانال کوثر برای تامین آب شرب اهواز و نیروگاه رامین برداشت کند که این موضوع با اعتراض روستائیان روبرو شده است زیرا در شرایط نرمال (فصل زمستان)، سازمان آب و برق اجازه برداشت بیشتر از چهار متر مکعب آب از این کانال را نمی دهد و اکنون چگونه می خواهد ۱۵ متر مکعب آب را در فصل تابستان انتقال دهد؟

رئیس شورای شهرستان اهواز گفت: البته سازمان آب و برق مدعی است که تنها یک فصل کشت (تابستان) را از کشاورزان می گیرد در حالی که احشام این روستاها که شامل ۱۵ هزار راس گوسفند و تعداد زیادی گاو و گاومیش می شود هم نیازمند آب هستند. سئوال ما این است اگر قرار است این روستاها در تابستان از آب کشاورزی محروم شوند پس چگونه باید آب احشام را تامین کنیم؟

مراونه گفت: در صورت اجرای این پروژه، هشت روستا به مشکل آب شرب برخورد می کنند چون تاسیسات روستایی مراونه در الهایی است و عملا آبی به تاسیسات روستایی مراونه نمی رسد و عملا شرایط زندگی برای ۱۲ هزار نفر از اهالی این روستاها که در یک مسیر ترانزیت و استراتژیک(محور اهواز- تهران) قرار دارند سخت خواهد شد که تبعات اجتماعی و امنیتی در پی خواهد داشت.

وی با طرح چند پیشنهاد برای حل این موضوع گفت: پیشنهاد اول ما این است که از نهر لشکرآباد که مستقیما به کانال کوثر تخلیه می شود آبگیری انجام شود. پیشنهاد دوم ما هم این است که در ۳۰ کیلومتری بالادست شهر الهایی در روستای سید حمادی دریچه ای وجود دارد که توسط سازمان آب و برق احداث شده و آب را از رودخانه شاوور به کرخه منتقل می کند که پیشنهاد می کنیم این دریچه بسته شود و اجازه بدهند که آب ابتدا به کانال کوثر و سپس به دز تخلیه شود بدون اینکه از کرخه آبگیری شود.

مروانه افزود: در صورت عدم توجه به پیشنهادات بالا درخواست کشاورزان این است که اولا به دلیل ممنوعیت کشت احتمالی به آنها معوض کشت تعلق گیرد، ثانیا در فصل آبگیری، آب شرب و آب احشام تامین شود، ثالثا مشخص شود در چه محدوده زمانی قرار است آبگیری انجام شود و رابعا سازمان آب و برق متعهد شود در فصل زمستان آبگیری نکند تا کشاورزان روستاهای مذکور بتوانند کشت پاییزه را بدون دغدغه انجام دهند و با پرداخت بدهی بانکی خود بتوانند معیشت خانواده را تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح کوثر جزو طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توسعه کشاورزی خوزستان است و هدف آن اشتغالزایی و تقویت کشاورزان و روستائیان است، تاکید کرد: مطمئنا انتقال آب از این طرح توجیهی ندارد و در نهایت باعث ایجاد ضرر و زیان به کشاورزان خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار