اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
ای کاش پیش از شروع تبلیغات گسترده و تشویق مردم برای کوچ، زیرساخت‌های داخلی این پیام‌رسان‌ها فراهم و ایرادات آن‌ها به لحاظ فنی برطرف می‌شد. امروز فقط 11 هزار کانال مدارس کشور سردرگم شده اند.
پول نیوز- تلگرام در میان بهت و ناباوری مردم و همه اما و اگرهای کارشناسان فیلتر شد تا جریان آزاد اطلاعات این بار همبرای ایرانی‌ها تنها روی کاغذ باقی بماند. در حالی که منتقدان آزادی بر این باورند که حضور 40 میلیون ایرانی در یک شبکه اجتماعی می‌تواند برای امنیت ملی یک تهدید به شمار رود در مقابل هواداران آزادی معتقدند که این حضور می‌تواند یک فرصت برای جذب مردم به نظام و جلب اعتماد دوباره آن‌ها باشد.

کمتر از یک هفته پیش خبر رسید که تلگرام با حکم موقت یک قاضی فیلتر شد و با توجه به تاکید دولت بر حق شهروندی مردم برای دسترسی آزاد به اطلاعات، این فیلترینگ در شبکه‌های مجازی حسابی سر و صدا کرد. کاربران توییتر با هشتگ #نه_به_فیلترینگ و #روحانی_بایست شروع به اعتراض و بیان دیدگاه‌های خود در این باره کردند.

چند روز بعد بالاخره سکوت دولت شکست و حسن روحانی در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد که فیلتر شدن تلگرام غیر قانونی و با یک حکم سفارشی و محرمانه انجام شده است. او تلویحا تاکید کرد که فیلتر شدن انتخاب کابینه او نبوده و از هشتگ #حکم_سفارشی و #محرمانه_نداریم، برای توضیح آنچه در ذهن داشت استفاده کرد. سوال اینجاست که چرا رییس جمهور یک کشور باید در پرده سخن بگوید و نسبت به تحقق وعده خود تا این حد ناتوان باشد؟

این اولین باری بود که نسبت به فیلتر شدن یک شبکه اجتماعی بارها و بارها از طرف مسئولین، نماینده‌های مجلس و ... هشدار داده شد بود و حتی پیام‌رسان‌های جایگزین بومی هم معرفی شده‌اند. همین شیوه اطلاع رسانی و جایگزینی باعث شد که خیلی‌ها حتی حاضر به نصب پیامرسان‌های داخلی نشوند. آیا واقعا این شیوه جایگزینی پسندیده و در جهان رایج است؟

کیوان نقره کار تحلیلگر حوزه آی تی در این باره به پول نیوز می‌گوید: به سیاست‌مدارهای حوزه فناوری‌ اطلاعات، انتقادات بسیاری مطرح است. چرا مدام باید در جامعه استرس وجود داشته باشد؟ چرا درباره جزییات این حوزه با مردم شفاف صحبت نمی‌شود؟

او تلگرام را نرم افزار محبوب ایران، اوکراین، روسیه و برزیل می‌داند و معتقد است در بقیه کشورهای جهان واتس‌اپ و فیس بوک محبوب‌ترند و بازارهای پر رونق‌تری دارند.

نقره کار در گفت و گو با پول نیوز تاکید کرد: البته تا حدی عدم همکاری تلگرام با ارگان‌های دولتی موجب افزایش حساسیت نسبت به این پیام رسان شده است. بر اساس قوانین بین المللی تلگرام باید با کشورهایی که از این نرم افزار استفاده می‌کنند به تفاهم کلی برسد.

این مشاور توسعه پروژه‌های با انتقاد از وضعیت کنونی افزود: امروز چنددستگی در اخبار مردم را گیج و خسته کرده است. وزارت ارتباطات خود را کنار کشیده و می گوید اختیار لازم و کافی را ندارد از طرفی خبرهای ضد و نقیض مدام در حال انتشار است.

نقره کار دسترسی آزاد مردم را جز حقوق شهروندی آن‌ها دانسته و می‌گوید: نباید فراموش کنیم که در هر پیام رسانی، باید احترام به حریم خصوصی افراد، تبدیل به قانون شود.

این تحلیلگر حوزه آی تی همچنین درباره وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی گفت: استفاده از پیام‌رسان‌های بومی امری پسندیده است اما ای کاش پیش از شروع تبلیغات گسترده و تشویق مردم برای کوچ، زیرساخت‌های داخلی این پیام‌رسان‌ها فراهم و ایرادات آن‌ها به لحاظ فنی برطرف می‌شد. امروز فقط 11 هزار کانال مدارس کشور سردرگم شده اند.

اون این شیوه استفاده از پیام رسان داخلی را موجب افزایش بی اعتمادی و نارضایتی در جامعه دانسته و افزود: نباید در فیلتر کردن تلگرام عجله می‌کردیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار