اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۰۲۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
علی کرد / مدرس دانشگاه

علاوه بر اینکه در کشور مابر اساس فرهنگ ایرانی هر سال به نام یک حیوانی نامگذاری می شود، بنا به اهمیت، ضرورت و اولویتها، از سال 1378 اول فروردین هر سال به نامی توسط مقام معظم رهبری نامگذاری می شد. در این چند سال اخیر اسم گذاری سالها اقتصادی است و به لحاظ وضعیت اقتصادی و تاکید و توجه به امور اقتصادی این نامگذاریها صورت می گیرد و این نام نیز در راستای نام سنوات قبل- اقتصاد مقاومتی تولید، اشتغال و.....- میباشد.

مقام معظم رهبری امسال را سال " حمایت از کالای ایرانی " نامگذاری کردند و از همان روزی که این نامگذاری صورت گرفت اصحاب رسانه و اهل قلم و صاحبنظران این موضوع را به بحث گذاشتند و تا پایان سال زوایای آن را مورد بررسی قرار میدهند و یکی از اهداف و نتایج نامگذاری این است که آن موضوع مورد بررسی و کنکاش و توجه قرار گیرد. در این نوشتار به اختصار به چرایی و چگونگی حمایت از کالای ایرانی را به بحث میگذارم و در نوشتارهای بعدی ابعاد دیگر آن را مورد بررسی قرار میدهیم. 

تاکید و توجه و نعصب روی تولید و مصرف داخلی و بر حذرر بودن از مصرف کالای خارجی و به عبارت تخصصی تر مخالفت با واردات در همه کشورها وجود دارد وحتی علمای علم اقتصاد واردات کالا را با اما واگرهایی توصیه میکنند و فیزیوکراتها بطور کلی با واردت مخالف بودند.

کشورهای پیشرفته نیز اصرار به صادرات کالاهای خود دارند و بیشتر راغب هستند که وارد کننده مواد خام باشند تا آنها را تبدیل به کالا کرده و با چندین برابر قیمت خرید به عنوان کالای صادراتی آنها را صادر کنند.

همگان میدانیم که هیچ کشوری در دنیا به معنای واقعی خودکفا نیست هر کدام بخشی از مواد اولیه یا کالاهایی را از دیگر کشورها وارد میکنند و با توجه به سرزمین و اقلیم آب و هوایی و منابع زیر زمینی و رو زمینی و دیگر آیتمها واردت نیاز کشورهاست اما باید نسبتی بین واردات و صادرات باشد ومانیز باید سعی کنیم صادراتمان بیش از وارداتمان باشد و تراز بازرگانی مثبتی داشته باشیم و در صاردات ارزش افزوده را لحاظ کنیم و فقط صادر کننده مواد خام و اولیه مانند نفت و گاز نباشیم.

بنابراین حمایت از کالای ایرانی باید فراتر از مصرف داخلی و اجتناب از مصرف کالاهای خارجی باشد و حتی بتوانیم کالای ایرانی را با صادر کردن و ارزآور بودن حمایت کنیم اما چرا و چگونه؟؟؟. 

چرایی آن تقریبا" واضح است و ضمن توضح مختصر به چگونگی آن میپردازم. دست کم دهها دلیل برای حمایت از کالای داخلی و مصرف محصولات و کالاهای میهنی وجود دارد که به اختار مهمترین مزایای مصرف کالای داخلی را بیان میکنیم . ایجاد و استمرارکار و ابتکار،به گردش در آوردن نقدینگی در مسیر توسعه، تقویت بنیه اقتصادی کشور، افزایش تولید ناخالص داخلی، تقویت روح وطن پرستی، ثبات قیمتها در قبال تکانه های جهانی اقتصادی ،.......

چگونه از کالای داخلی حمایت کنیم؟: حمایت از کالا و محصول ایرانی میتواند به طرق مختلفی صورت گیرد که یکی از این راهها، خرید محصولات و کالاها ی ایرانی توسط هموطنان است. برای ترغیب و تشویق و توسعه خرید کالاهای ایرانی باید راهکارهای مناسب ارایه گردد. به عبارتی خرید کالای ایرانی نیاز به بستر سازی دارد و باید به پیش نیازها توجه کرد و علل و عوامل بی رغبتی یا کم رغبتی به محصولات ایرانی را شناخت و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

وقتی که بحث حمایت از تولید داخلی میشود و به لحاظ اهمیت ، یک سال با این نام، نامگذاری میشود برای این است که امسال بصورت ویژه از کالای ایرانی حمایت شود و بیشتر از گذشته به کالای ایرانی توجه و باور داشته باشیم.

و این نگرش مثبت تقویت و در عمل بروز و ظهور کند. یعنی عملا" کالای ایرانی خریدار بیشتری داشته باشد. اولین و مهمترین پیش شرط استفاده از کالای ایرانی عمل کردن به این شعار توسط مسولین است.

ماهاتما گاندی رهبر پرآوازه و فقید هندبرای رهایی از استثمار انگلیس وعدم وابستگی اقتصادی هندیها به کالاها و البسه خارجی از مردم خواست که از البسه هندی استفاده کنند و از خود شروع کرد و مردم نیز از وی پیروی کردند.اگر مردم ببینند که مسولین و به ویژه مدیران عالیرتبه عملا" به شعار سال پایبند باشند و به توصیه های رهبر نظام توجه کنند آنان نیز با دلگرمی و اشتیاق بیشتر کالاهای ایرانی مصرف میکنند.ضرورت دارد که آحاد ملت برای ایجاد شغل و عدم وابستگی و تقویت اقتصاد کشوربا اشتیاق و افتخار از محصولات تولید داخل استفاده کنند.در این راستا نقش نخبگان و رهبران و پیشکسوتان وخلاصه همه کسانیکه به نحوی مورد احترام و اکرام جامعه هستند و میتوانند الگو و اسوه باشند ممتاز است.

از قبیل اساتید دانشگاه و معلمان و مولفان و محققان و پزشکان وورزشکاران و هنرمندان و امثالهم.ما نباید فقط احساسات وطن پرستانه داشته باشیم و در هر کوی و برزن فقط ندای ایران ایران سردهیم . گرچه این کار خوب است اما به تنهایی کافی نیست.لازم است این وطن دوستی در لحظه لحظه زندگی جمعی و فردی ما نمایان باشد و در این راه قدم برداریم.

هر اقدام کوچک تک تک ما که خرید یک قلم کالای ایرانی ولو یک مداد و دفتر باشد میتواند در سراسر ایران اسلامی یک گام بزرگی باشد. هر کداممان با انتخاب و خرید هر قلم از کالای ایرانی میتوانیم عرق ملی و مذهبی خود را به اثبات برسانیم.

کیفیت کالای ایرانی میتواند نقش مهمی در خرید آن داشته باشد.چرا هر کالایی که متعلق به چشم بادامیهاست بخصوص اگر ژاپنی باشد چشم بسته خریداری میشود و نه تنها در ایران که در سراسر گیتی خریدار دارد؟.کیفیت این کالاها بسیار بالاست و هر ساله بر کیفیت این کالاها افزوده میشود. بیشترین بهره را ژاپنیها ازادواد دمینگ آمریکایی معروف به پدر کنترل کیفیت برده اند.

پس جا دارد که مدیران کارخانه ها و میران عامل واحدهای تولیدی بیش از هرچیز به کیفیت کالای خود بیندیشند و قبل از اینکه مشتریان را ترغیب به خرید کنند خودشان با ابتکار و خلاقیت ووجدان کاری به کیفیت کالای خود بیفزایندو با بهره گیری از فرهنگ اسلامی- ایرانی و نگاهی به کشورهای پیشرفته بر کیفیت محصولات خود بیفزایند و بدینگونه از کالای خود حمایت کنند تا مشتریها که مردم این مرز و بوم هستند ترغیب به خرید کالاهایشان شوند.

دولت نیز باید به کمک تولید کننده بشتابد و با حمایتهای مادی و معنوی میتواند حتی در صدور کالا و مصرف خارجی آن گام بردارد.حمایت از کار و تولید داخلی یک همت همه جانبه و عزم ملی میخواهد و باید به یک نهضت تبدیل شود.در این صورت حمایت از کالای ایرانی در حد شعار باقی نمیماند و تبدیل به یک ارزش و یک نهضت ملی میشود و ایران و ایرانی سربلند و در قله اوج خواهد بود. انشاالله چنین باد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
حدیث قدمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
comment
0
0
comment بسیار عالی و پربار بود
comment
فاطمه تامرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
comment
0
0
comment واضح و درست همه جانبه
comment
رقیه پیروزراهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
comment
0
0
comment با توجه به سال نامگذاری شده با عنوان سال حمایت از کالای ایرانی به طور واضح و صریح به آن اشاره کردید.. حمایت از کالای ایرانی یعنی باید کارخانه های داخلی از کار نیفتد و هم با کیفیت اراءه شود تا رضایت ملت را در بر داشته باشد
comment
آتنا رضائیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
comment
0
0
comment عالی بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار