شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴

شوشان: گسترش پیامک های توهین آمیز، اشاعه فحشا، دروغ و شايعات، ترور شخصيت، تحريك‌ مردم و موارد مشابه از دید شریعت حرام و نا جایز است. از دید عقل، عرف و وجدان های پاك هم امری ناپسند و غیر اخلاقی و مصداق بارز تعرض به حقوق افراد(حق الناس) محسوب می شود. متاسفانه برخی از افراد از این ظرفیت استفاده نموده بنا به نیات بعضا غیرشرعی و مغرضانه و برای رسیدن به هدفی مشخص با پیامک دادن به تخریب شخصیت و یا ریختن آبروی فرد مورد نظر می پردازند.

این اقدام موهن ضمن اینکه عملی نادرست و ناشایست می باشد می تواند پیامدهای ناگواری نیز داشته باشد که بارزترین آن تخریب شخصیت و آبروی مومن و به نمایش گذاشتن تصویری نامطلوب و نامناسب از فرهنگ شهروندی است. متاسفانه خرد رسانه ای مثل پيامك در ايران به جای کارکرد مثبت تبديل به شبنامه علیه اشخاص ، قوم و قبیله و یا حزب های سیاسی که حتا به خاطر فراگيري مخاطبان، فردي بودن، غيردولتي بودن، سرعت بالا و داشتن بستر دائم و نبود محدوديت و خط قرمزهاي رسانه‌هاي رسمي باعث شده که توهین به شخصیت ها و مسئولان به عنوان یک بد اخلاقی رسانه ای رواج یابد. شاهد این نوشتار پیامک هایی غیراخلاقی حاوی اتهامات اخلاقی است که این روزها با هدفی خاص علیه برخی از مسئولان رواج یافته است. صدالبته این اولین و آخرین پیامک هایی از این دست نخواهد بود و باید در این خصوص اقدامات پیشگیرانه شدیدتر و مجازات های قاطعانه تری از سوی دستگاه قضایی صورت گیرد. براستی در شرع مقدس اسلام، عِرض و آبروی مؤمن چقدر ارزش دارد؟ به نظر نمی رسد بتوان آبروهای خدشه دار شده را با صدها میلیون جریمه نقدی بر گرداند، حفظ آبروی مردم بویژه مومنان، از ارزش والایی در پیشگاه الهی برخوردار است.

مطابق روایت: "المومن اعظم حرمه من الکعبه" احترام مومن از احترام کعبه نیز بالاتر است. صرف برخورد قضایی با انتشار دهندگان این گونه بد اخلاقی های رسانه ای کافی نیست، توسعه اجتماعی هر جامعه ای مستلزوم ایجاد و پیاده کردن فرهنگ اجتماعی آن است، توسعه بدون شناختن و شناساندن الزامات فرهنگی آن آب در هاون کوبیدن است. صدا و سیمای نظام اسلامی باید برای جلوگیری از ترویج پیامک های غیر اخلاقی و متضمن اتهام و توهین به کمک دستگاه های فرهنگی کشور تلاشی مضاعف نماید، خیلی از افراد جامعه از سر ناآگاهی و از سر تفنن دست به انتشار چنین پیامک های لغو و بیهوده ای می زنند و شاید حتا از عقوبت اخروی آن آگاه نباشند. روزی امام علی (ع) در حال عبور از جایی، چشم شان به عده ای از جوانان افتاد که سخنان لغو و بیهوده می گفتند و می خندیدند. حضرت فرمود: چرا نامة عمل تان را با این چیزها سیاه می کنید؟ گفتند: یا امیر المؤمنین! آیا این ها را می نویسند؟ فرمود : آری! حتا دمیدن نفس را هم می نویسند. به نظر می رسد مسئولین ذیربط به جای برخوردهای سطحی و گاه خنده دار می بایست در مرحله اول بحث فرهنگ سازی در باب استفاده صحیح از پیامک به عنوان یک ابزار رسانه ای مناسب را در جامعه پیگیری نماید و سپس در صورت نیاز ابزار های سخت افزاری و نرم افزاری به منظور کنترل پیامک های غیر شرعی و برخورد با آن را دنبال نماید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار