اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
ولی الله شجاع پوریان / معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران
 
 انتخاب شهردار تهران، آزمونی سخت و مهم برای شورای پنجم و در نگاهی کلان‌تر مجموعه اصلاح‌طلبان بود که خوشبختانه با وجود نگرانی‌ها و یأس‌آفرینی رسانه‌های رقیب، به مطلوب‌ترین وجه ممکن به سرانجام رسید. فرایند دموکراتیک و شفاف شورای پنجم برای انتخاب شهردار، گرچه مخالفانی داشت، اما نشان داد برای توسعه سیاسی و دموکراسی به عنوان کلیدواژه گفتمان اصلاحات باید از این چالش‌های سخت عبور کرد. 

دموکراسی یعنی تن دادن به نتایج معقول و در عین حال نامعلوم، در یک ساز و کار معلوم و مشخص که در نهایت باید نتیجه‌ای مقبول همگان را با خود به همراه داشته باشد. بدیهی است به رغم اینکه 21 عضو شورای اسلامی شهر تهران در زمره پیروان گفتمان اصلاحات قرار می‌گیرند، اما به طیف‌ها و احزاب مختلف سیاسی تقسیم می شوند. تلاش و استراتژی رقبای سیاسی جریانات اصلاح‌طلب بر این بود که با القای اختلاف میان اصلاح‌طلبان، شورای پنجم را در انتخاب شهردار ضعیف و متزلزل نشان دهند؛ اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد نتیجه بحث‌ها، گفتگو و اختلاف‌نظر اعضای شورا برای انتخاب شهردار تهران به این اجماع قابل ستایش ختم شود.
 
رد پای عقلانیت، کلان‌نگری، ترجیح مصالح عمومی بر منافع شخصی، پایبندی به اصول گفتمان اصلاحات، شفافیت و بلوغ سیاسی در انتخاب شهردار تهران محسوس بود که باید آن را به فال نیک گرفت و از آن در سایر بخش‌ها و عرصه‌ها نیز بهره برد.

این رأی قاطع توسط شورا، شهردار منتخب را در اجرای برنامه‌ها مقتدرتر می‌سازد و از این روست که چشم‌انداز روشنی در میان افکار عمومی  برای موفقیت مدیریت شهری جدید به وجود آمده است.

انتخاب مهندس افشانی به عنوان شهردار تهران، علاوه بر تبلور اجماع و تفاهم در شورای پنجم، حامل پیام‌های مثبت دیگری نیز بود. انتخاب مدیری توانمند در سطح ملی با پیشینه و سوابق روشن و شفاف تشکیلاتی و اصلاح‌طلبی، به واقع اولویت‌ دادن به خواست و مطالبه شهروندانی بود که ساعت‌ها پای صندوق‌های رأی ایستادند تا بسترهای تحقق تغییر را عینیت ببخشند.

روحیه فسادستیزی و سلامت مالی افشانی نیز رویکرد شورای پنجم را در دوره جدید مشخص می‌کند و با شناخت شخصی و دوستی دیرینه‌ای که با مهندس افشانی دارم، این دو خصیصه به زودی و به روشنی بر همگان نیز آشکار خواهد شد.  
 
مهندس افشانی با تحصیلات مهندسی راه و ساختمان و البته سوابق اجرایی در وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور، در کسوت‌های مهمی چون معاون وزیر، استاندار و معاون استاندار، از سوابق تخصصی و اجرایی لازم برای تصدی چنین جایگاهی برخوردار است و به طور حتم در صورت تداوم تعامل و همکاری میان اصلاح‌طلبان، تحقق شعار «شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر» دور از دسترس نخواهد بود. علاوه بر این، شخصیت مشورت‌پذیر، اما سفارش‌ناپذیر افشانی در دوران مدیریت گذشته‌اش از نکات برجسته او است که می‌تواند در اصلاح بسیاری از ساختارهای مدیریت شهری نقشی کارا و مؤثر داشته باشد. 

نقش مهندس افشانی در تقویت امید در جامعه به ویژه در بدنه اصلاح‌طلبان نیز پررنگ خواهد بود. یک سال از انتخابات 29 اردیبهشت سال 1396 گذشته و در سه سال آینده مردم ارزیابی عاقلانه‌ای از 4 سال مدیریت شهری و شورای پنجم خواهند داشت و تحقیقاً حسن فعالیت و عملکرد مدیریت شهری در ابعاد ملی بر روی بدنه رأی اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های آتی مؤثر خواهد بود. از این رو باید فرصت را غنیمت شمرد و از روزهای پیش رو به بهترین وجه بهره برد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار