اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
مدیر پایگاه جهانی میراث فرهنگی شوش گفت: این پایگاه به عنوان پایگاه مطالعاتی و پژوهشی بین‌المللی نام‌گذاری شده است.
محمدحسین ارسطوزاده در گفت‌وگو با ایسنا ـ منطقه خوزستان، اظهار کرد: پس از به ثبت رسیدن محوطه باستانی شوش ساختاری منسجم برای پژوهش و ساماندهی آثار این محوطه شکل گرفته است. 

وی با اشاره به نگه‌داری آثار کشف شده در محوطه باستانی شوش اظهار کرد: این آثار در انبارهایی که از امنیت پایینی برخوردار بودند نگه‌داری می‌شدند اما پس از ثبت این مکان بخش عظیمی از آثار پس از مطالعه و ساماندهی به انبارهایی در پایگاه میراث فرهنگی شوش منتقل شده‌اند. 

ارسطوزاده ادامه داد: مهمترین بخش کارشناسی، بخش ساماندهی، بازخوانی و مرمت اصولی آنها است زیرا مهمترین محتوایی که یک اثر تاریخی می‌تواند داشته باشد دانشی است که از قدمت به دست می‌آید و می‌توان آن را به نسل‌های بعد منتقل کرد. ضمن این که این موضوع طبق اجرای روندی از سوی کمیته مطالعاتی پایگاه میراث فرهنگی شوش در حال انجام است. 

او همچنین درمورد اشیای مرمت شده گفت: تعدادی از آثار ارزشمند کشف شده در محوطه باستانی بعد از مرمت و ساماندهی به موزه منتقل شده و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند. 

مدیر پایگاه جهانی میراث فرهنگی شوش با اشاره به آماده‌سازی کامل محوطه در خصوص جذب گردشگر بیان کرد: خدماتی در این محوطه صورت گرفته که شامل تابلوهای دو زبانه، بروشورهایی در خصوص معرفی آثار و اقدامات مرمتی آنها، حضور دایمی راهنمایان گردشگری، معرفی مسیر آثار و همچنین روشنایی و نورپردازی در شب است. 

وی با تاکید بر ضرورت تعامل بین آثار تاریخی شوش با مردم خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در حفظ و حفاظت آثار تاریخی تعامل بین آثار تاریخی و مردم شهر و استان است.  از دانشگاه‌ها و دانشجویان نیز تقاضا دارم در این تعامل همکاری لازم را با پایگاه میراث فرهنگی شوش داشته باشند. 

ارسطوزاده در خصوص مرمت و استحکام‌بخشی قلعه شوش هم اظهار کرد: کارشناسان بخش مرمتی پایگاه در حال بازخوانی و پایش این اثر ارزشمند تاریخی هستند و طبق اقدامات صورت گرفته استحکام قلعه حفظ شده است. ضمن این که طرح مطالعاتی برای استحکام‌بخشی بیشتر قعله شوش در جهت حفظ دایمی این اثر در حال اجرا است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار