اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
در تهران حدود دو برابر متوسط سرانه کشور، مصرف آب شرب صورت می‌گیرد و این در شرایطی است که هرسال بیش از سال گذشته در پایتخت با چالش کم آبی مواجه هستیم.
به‌گزارش ایسنا، در حال حاضر باوجود بارندگی‌ها در پایتخت، نسبت به درازمدت ۱۵ درصد کاهش بارندگی داریم که این کاهش نسبت به سال قبل ۳۴ درصد است. در مجموع در حال حاضر متوسط نیاز آب شرب شهر تهران یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب برنامه ریزی می‌شود که با توجه به وضعیت آب و هوا، بارش، ذخیره برفی و منابع آب زیرزمینی بخشی از این نیاز از منابع آبی سطحی (سدهای پنجگانه تهران) و بخشی دیگر از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود.

علاوه بر این در حال حاضر ۲۲ درصد از آب مصرفی استان تهران از سدها، ۲۰ درصد از روان‌آب‌ها و ۵۸ درصد از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و بر اساس آمار سالانه با ۱۵۰ میلیون متر مکعب کسری مخازن زیرزمینی مواجه هستیم و طی ۱۱ سال سطح آب آبخوان تهران با افت ۱.۹ متری روبرو بوده است.

از سوی دیگر باید به این مساله نیز توجه کرد که از ۴۰۰ میلیارد متر مکعب منابع آبی در سال ۳۰۰ میلیارد متر مکعب تبخیر و از ۱۰۰ میلیارد متر مکعب باقیمانده، ۹۰ میلیارد در حوزه کشاورزی و ۱۰ میلیارد متر مکعب در حوزه آب شرب مصرف می‌شود.

این در شرایطی است که در روزهای گرم سال و در اوج مصرف، چهار و نیم میلیون مترمکعب آب در استان تهران مصرف می‌شود که این رقم معادل ۵۲ هزار لیتر بر ثانیه یعنی معادل ۵۲ هزار بطری یک لیتری در هر ثانیه است که از این رقم مصرف شهر تهران سه میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب بر ثانیه تخمین زده شده، به عبارتی معادل ۳۸ هزار بطری یک لیتری در ثانیه در شهر تهران آب مصرف می شود.

ایران حدود ۱.۱ درصد جمعیت کل دنیا را دارد، ولی فقط ۳۲ صدم درصد از منابع تجدیدپذیر به کشور اختصاص یافته همچنین ۸۵ درصد کشور در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و تنها ۱۵ درصد بارندگی‌ها قابل قبول است. بر همین اساس در سال ۱۳۹۳ با مجوز شواری تامین استان تهران شرکت آب و فاضلاب توانست با مشترکان پرمصرف برخورد کند امسال نیز این طرح مورد بحث قرار گرفته و پس از تایید کارگروه سازگاری با کم آبی اجرایی خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار