اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
با کاهش میزان دبی رودخانه دز خوزستان و ورود آلاینده‌ها به این رودخانه آب قدرت خودپایی خود را ندارد و در دو ماه گذشته حتی مرگ و میر آبزیان نیز مشاهده شده است.
رییس اداره پارک ملی دز با اشاره به کاهش میزان دبی رودخانه دز از مرگ و میر آبزیان این رودخانه در دو ماه گذشته خبر داد.

رضا قپانچی‌پور در خصوص وضعیت رودخانه دز اظهار کرد: رودخانه دز یکی از شاهرگ‌های حیاتی خوزستان و تامین کننده آب شرب و آب مورد نیاز کشاورزی بسیاری از شهرستان‌ها است اما به دلیل خشکسالی میزان دبی این رودخانه بسیار کاهش یافته و حتی به 50 تا 55 مترمکعب رسیده است.

وی افزود: با کاهش میزان دبی رودخانه دز و ورود آلاینده‌ها به این رودخانه آب قدرت خودپایی خود را ندارد و در دو ماه گذشته حتی مرگ و میر آبزیان نیز مشاهده شده است.

رییس اداره پارک ملی دز با اشاره به ورود زهاب‌های کشاورزی و پساب‌های برخی شرکت‌ها به رودخانه دز، ادامه داد: در این زمینه یک سری اقدامات انجام شده و با شرکت‌هایی که مخصوصا در حوزه شهرستان شوش و در پایین‌دست قرار دارند جلساتی برگزار شده است تا نسبت به احداث تصفیه‌خانه اقدام کنند.

قپانچی‌پورر تصریح کرد: خواسته ما عدم ورود پساب به رودخانه دز است. با احداث تصفیه‌خانه‌ برای شرکت‌ها پسابی که موجب آلودگی آب می‌شود تصفیه خواهد شد. اگر قرار است پساب وارد رودخانه شود باید میزان آلایندگی آن به حد مجاز برسد و مشکلی برای محیط زیست رودخانه ایجاد نکند و حتی قابل هدایت به کانال‌های کشاورزی باشد.

وی با اشاره به برخی مشکلات در خصوص حفاظت پارک ملی دز گفت: وسعت پارک ملی دز در خوزستان زیاد است و تنها در شهرستان دزفول 2500 هکتار جنگل در پارک ملی دز وجود دارد که تقریبا 17 یا 18 هزار هکتار از این وسعت در جنوب شهرستان قرار گرفته و این وسعت تنها با 12 محیط‌بان در دو پاسگاه به صورت شیفتی کنترل می‌شود.

رییس اداره پارک ملی دز بیان کرد: حفظ هر منطقه نیاز به اعتبارات پایه دارد اما متأسفانه اعتبارات پارک ملی دز پایین‌تر از حداقل است و کمبود نیرو و اعتبارات فشار زیادی بر ما وارد کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار