شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۴۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱
محمدسعید بهوندی

دلسوزی برای ملتی که با هر بار گرانی حریص تر شده و حاضراست ساعت های زیادتری را در گرما و سرما در صف های انتظار ثبت سفارش و... سپری کرده و بعد به خانه رفته و بشود فیلسوف تمامِ تحلیل وضع اقتصادی و انتقاد، همان حکایت بیهوده تلاش کردن و آب در هاون کوبیدن است.

در همه ی دنیا بدون استثناء چنانچه مردم ناگهان با یک وضعیت گرانی غیرمنطقی روبرو می شوند، بدون اینکه به زمین و زمان ناسزا گفته و این و آن را زیر بارش انتقاد و فحش و ناسزا گرفته و لحظات زندگی را بر خود و خانواده تلخ و غیر قابل تحمل نمایند، خیلی راحت و بدون مشکل کالای مربوطه را موقتاً از سبد خرید خود حذف می نمایند. آنگاه است که در چنین حالتی تولید کننده، واسطه گر و فروشنده بلافاصله ناچار خواهند شد از خیر سود غیرمعمول گذشته و مشتریان خویش را راضی نگهدارند.

اما در کشور عزیز ما ایران، بمحض آنکه مردم می شنوند؛ پراید دو میلیون گرانتر شده است، با هجوم خودجوش خود برای خرید و ثبت سفارش نه تنها کمک به فروش پرایدهای ماهها در انبار مانده می نمایند، بلکه به اندازه ی ماهها تولید پیش خرید می کنند. بنابراین با چنین خلق و خو و منش رفتاری در یک ملت که اتفاقاً ادعایش گوش فلک را هم در دانایی کر نموده است، چگونه انتظار داریم غول های بدون رقیب خودروسازی در ایران هرشب وسوسه ی گران نمودن محصولات بی کیفیت خود را نداشته باشند.

بخش مهم و قابل توجهی از مشکلات و موانع توسعه و پیشرفت ما را دقیقاً می توان از همین زاویه تحلیل و بررسی و آسیب شناسی نمود. و تنها موضوع و مشکل پراید نیست و نخواهد بود. بلکه این تنها مثالی کوچک و خرد است از صدها موارد دیگری که به آن مبتلا هستیم. مثل؛ انواع لوازم خانگی، مواد خوراکی، لباس و پوشاک، بلیط قطار و هواپیما، هزینه های سرسام آور ثبت نام مدارس غیردولتی فرزندانمان، و... که تنها فقط کافی است، دست از حریص بودن برداشته و فقط چند روزی از خرید آنها دست بکشیم. کاری که مردم جهان بدون سر و صدا و دادن هزینه، بارها و بارها آنرا در طول سال انجام می دهند و مختص کشور خاصی هم نیست. از کشورهای در حال توسعه گرفته تا توسعه یافته و پیشرفته در همه ی قاره ها، با مردمی در همه ی رنگها و نژادها و ادیان و فرهنگها.

در پایان، به اتفاق همه ی کسانی که مشکلات و معضلات جامعه را بصورتی عمیق و آگاهانه تجزیه و تحلیل می نمایند، پناه می بریم به قسمتی از قصیده ی زیبا و عبرت آموز ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف، نویسنده و جهانگرد ایرانی:

روزی زِ سرِ سنگ عقابی به هوا خاست
بهرِ طلبِ طعمه پر و بال بیاراست

ناگه زِ کمینگاه یکی سخت کمانی
تیری زِ قضا وُ قدر انداخت بر او راست

بر خاک بیفتاد و بغلتید چو ماهی
وانگاه پرِ خویش کشید از چپ و از راست

چون نیک نظر کرد پرِ خویش در آن دید
گفتا زِ که نالیم که از ماست که بر ماست!
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
سید صفر تقویفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
comment
0
0
comment مقایسه شرایط لازم را باید داشته باشد، نمیشود موردهای نامتجانس را با هم قیاس کرد... آگاهی از حقوق شهروندی و قانون اساسی فاکتور اصلی جامعه های پیشرفته است. ما وقتی در وادی نیازهای اولیه گرفتاریم، لاجرم به نیازهای متعالی نخواهیم رسید. و این یکی از هزاران موارد جامعه های نا آگاه میباشد...
( روش‌های اعتراض مدنی و قانونی را هم یاد ندادند و یاد نگرفته ایم)...
در پایان آرزو میکنم که از مطلب تحلیلیتان، بهره ای برده شود...
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار