شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱

شوشان - نوید قائدی :

در عصر گرفتاریهای امروز پرداختن به مقدمه و مطالب حاشیه برای مخاطبین آنچنان خوشایند نیست و بهتر است در نوشتار سریع به اعم مطالب پرداخته شود. لذا با تبعیت از این ایده و بدون مقدمه ذکر می گردد: اولاً بهتر است مدیران در حوزه وظایف و مسئولینهای خود اظهارنظر کنند و در مباحثی که در شرح مسئولیت سازمانها یا ادارات آنها نیست ورود نکنند. مثلاً وقتی اهواز در مقاطعی از زمان آلودهترین شهر دنیا معرفیشده این بررسی توسط سازمان زیستمحیطی معتبر جهانی آنهم در حوزهه آلودگی های مشخص معرفیشده است، چه لزومی دارد که بر چنین واقعیتی که متأثر از آلودگیهای فیزیکی و شیمیایی (زیستمحیطی) است و برای یک سال یعنی معدل 365 روز فقط چند روز هوای پاک داشته است لاپوشانی کرد و واقعیت را از مردم پنهان داست. غیرازاین است که دستگاههای اجرای بخواهند از این مخفیکاریها به نفع خود و مفری برای کمکاریهای خود استفاده ابزاری نمایند. دوم در بحث آسیبهای اجتماعی دو مقوله شامل واقعیت های موجود در جامعه و بحث نهادهای مرتبط با سنجش این آسیبها بر اساس شاخصهای موجود وجود دارد.لذا اظهارنظری هم اگر قرار است صورت گیرد باید توسط نهادهای ذیربط و از مجاری قانونی خود باشد زیرا اعلام چنین نتایجی، بسیار مهم و حیاتی و بر افکار عمومی و تصمیمگیریهای شهروندان تأثیر مستقیم دارد، بهطور مثال شهروندی ممکن است بر اساس نتایج تصمیم بگیرد از این شهر مهاجرت نماید یا سرمایهگذاری تصمیم خود را مبنی بر سرمایهگذاری تغییر دهد. البته این حق جامعه است که به آنان اطلاعات صحیح و واقعی داده شود و لزومی ندارد که به نفع مدیران اجرایی یا هر دستگاه اجرایی اطلاعات صحیح بین مردم منتشر نشود.و البته این وظیفه مطبوعات و جراید است که به مردم اطلاعرسانی صحیح و شفاف داشته باشند. بحث مصلحتاندیشی که پدر این مردم را درآورده متأسفانه بازیچهای شده که مردم نتوانند از اوضاع و احوال واقعی جامعه خود مطلع باشند و برای همین است که مردم برای یافتن واقعیتها دست به دامن رسانههای بیگانه و منابع غیر معتبر میشوند که در آن انواع آسیبهای دیگر و انحرافات وجود خواهد داشت که بحث آن مقوله دیگری است.

در جایی اظهار شد در بحث فرهنگسازی و موضوعاتی مانند تخریب و نابودی درختان در سطح شهر اهواز شهروندان در قالب گروههای مختلف اجتماعی کاری نکردهاند. در جواب کافی است در بستر اینترنت جستوجو کنید و صدها مطلب و مقالهای که نوشتهشده و حرکتهایی که انجامشده است را ببینید، بارها اعلام و درخواست شد درختان سطح اهواز را شناسنامه دار کنید، بارها اعلام شد گونه های قدیمی و بزرگ شهر مانند کنار را دارند تخریب می کنند،اما آیا این تخریب فقط توسط شهروندان و سودجویان انجامشده است؟ یا دستگاههای اجرایی هم در این موضوع دخیل بوده بودهاند. مثلاً روزی که درختان تنومند و قطور و کهنسال کنار بیمارستان رازی قطع شدند و یا درختان کنار در دانشگاه سه گوش یا محوطه دیگر ادارات قطع شد چرا شهرداری بهعنوان متولی امور شهر از آنها شکایت حقوقی نکرد؟مدیر محترم این ضعف روابط عمومی دستگاه شماست که که ظاهرا اطلاع رسانی صحیح به شما ندارند.

متأسفانه در این شهر باب شده است تا اهالی قلم و رسانه و یا هر دلسوزی مطالبی انتقادی و حتی کارشناسی مینویسد و حتی راهکار ارائه می دهد سریع به او اتهام تشویش اذهان و جبههگیری علیه دستگاهها مبنی بر ناکارآمد جلوه دادن میزنند و سریع بهسوی او میتازند. مدیران محترم اگر راست میگویید به روابط عمومیهای خود دستور دهید به نوشتارهای اهالی رسانه و دلسوزان و کارشناسان جواب دهند البته از نوع جوابهایی کارشناسی و قانعکننده تا اگر فردی و رسانهای هم گهگاه حرفهای بیربط میزند افکار عمومی تنویر گردد.

در ضمن ملاک قضاوت شهروندان هستند نه اظهار نظر مدیران و روابط عمومی چون هیچ مدیری نیست که نخواهد از عملکرد خود دفاع نمایند. ولی بهندرت مدیران خود را در برابر جراید و نوشتارها پاسخگو میدانند. اما باید تذکر داد که در مجموعه قوانین کشور انتقاد از متولیان امور بهوضوح حتی در قانون اساسی کشور هم قیدشده است و این جز حقوق اساسی شهروندان است و هیچ مقام و مسئولی نمیتواند آن را انکار نماید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار