اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۸
دکتر حسن دادخواه

برای نوشتن این یادداشت منتظر ماندم تا خرداد ماه پرحادثه به پایان برسد. ما انسان های دو پا، حتا در تاریخ معاصر و اتفاقات نه چندان دور هم دست برده ایم. حادثه ای را بزرگ می داریم و از کنار حادثه ای دیگر، به سکوت می گذریم. رفتارهای ما در رویارویی با واقعیت نیز گزینشی شده است. دوم خرداد را رقیب سوم خرداد می دانیم و شریعتی و چمران را در دو سوی تفکر اسلامی خویش قرار داده ایم.

گاهی هم هر دو را نیز مشمول حذف های خویش قرار می دهیم و به بریده هایی از نیایش این و سخنرانی آن بسنده می کنیم و از کنار هر دو به سکوت می گذریم.

برای جوانان ایرانی، مسلمان و دانشجویان پیش از انقلاب اسلامی،دکتر شریعتی نماد و سمبل یک دانشمند و روشنفکر مسلمان است که با بازخوانی آموزه های اسلام، کوشش می کند تا اسلام را در قالب یک مکتب و راهنمای عمل برای زیستن در جهان امروز و دادخواهی از ستم دیدگان و فریادرسی معرفی کند و از این رهگذر خون زنده ای در کالبد سنتی اسلام جاری نماید.

حرکت او در مسیر بازتولید و بازسازی اندیشه اسلامی و شیعی البته با چالش هایی روبرو گردید ولی شروع انقلاب اسلامی و پیروزی و استحکام آن و جذب خیل جوانان تحصیلکرده به انقلاب و راه حضرت امام راحل، بی گمان از آخرین افتخارات دکتر شریعتی به شمار می رود. 

دکتر چمران نیز در راستای بالندگی تفکر سیاسی اسلام و نقش آفرینی مسلمانان در حرکت های اعتراضی و رویارویی با چیرگی استعمار در خاور میانه عربی، نقش پررنگی داشت.

این دو شخصیت روشنفکر، مسلمان و ایرانی عملا در همان خط و جاده ای قرار داشتند که یادآور حرکت های روشنگرانه و ضد استعماری افرادی چون سید جمال الدین اسدآبادی و اقبال لاهوری بود.

ادبیات عارفانه، اخلاص در عمل، سخنرانی های روشنگر و ارتباط با جوامع دانشگاهی و محافل انقلابی داخل و بیرون از کشور از ویژگی ها و اشتراکات این دو شخصیت بود.

امروز حدود یا کمی بیشتر و کمتر از چهل سال از شهادت این دو شخصیت و اندیشمند می گذرد و نام و یاد آن دو، همچنان برای نسل جوانان پیش از انقلاب، فارغ از ذایقه و گرایش های سیاسی، یادآور خصایل پاک و انسانی و دغدغه های هر دو ایشان، نسبت به آینده مسلمانان و آبرومندی و استحکام و کارآمدی تفکر دینی است. 

ولی پرسش مهم اینجاست که آیا جوانان امروز، خویش را نیازمند راه و سیره دکتر شریعتی و دکتر چمران می بینند؟ آیا گفتمان این دو روشنفکر، امروز پاسخگوی نیاز فکری و هویت بخش جوانان کشورمان هست؟ اگر گمان می شود که تاریخ سودرسانی دکتر شریعتی و دکتر چمران به نسل جوان به پایان رسیده است، علت آن چیست؟ چه عواملی دست به دست هم داده است تا نسل روشنفکران امروزین ، دغدغه های دیگری متفاوت از دغدغه های ان دو اندیشمند داشته باشند؟

رسیدن به پاسخ، نیازمند واکاوی جامعه شناسانه  بلکه مطالعات همه جانبه است ولی در یک پاسخ کوتاه و سربسته می توان گفت که گرچه در فاصله چهل سال اخیر تحولات چشمگیری در همه عرصه های رخ داده است اما در ژرفای شخصیت این دو شهید مایه ها و گوهر هایی است که همچنان نیازمند آنها هستیم. 

داشتن روحیه نقادی و تفکر مستقل و داشتن روحی پاک و عارف مسلک و دوری گزیدن از جاه و مقام دنیوی و ایثار و شجاعت را می توان از ذخایر تمام نشدنی این دو اندیشمند دانست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار