اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
پیشاپیش به مناسب روز قلم

شوشان - نوید قائدی :

از روز ازل که اراده خالق بی‌همتا بر هستی انسان شکل گرفت و آن را در بالاترین مقام خلقت و احسن تقویم جای داد، بر عقل، قلم و یادگیری تأکید فراوان داشت به گونه ای که بارها در قرآن مبین بر استفاده و ارزش قلم و تفکر صحه گذاشته است. از بزرگ‌ترین حکت های الهی،می توان به نزول قرآن به‌منزله اعجاز حضرت حتمی نام برد، که حامی این پیام مهم الهی است که روزگار اعجازهای خارق عادت به سر آمده و دوران نوینی در حیات بشری حاکم گشته است.این دوران باید بر اندیشه و تفکر و تعقل مبتنی باشد تا بشر بتواند به‌واسطه تمسک به علم یعنی رسول باطنی و عنصر وحی به عنوان رسول خارجی هدایت، راه سعادت خود یعنی همان صراط مستقیم را بیابد. به‌واسطه قلم است که بشر می‌تواند تجربیات و یافته‌های خود را مکتوب نماید، روش‌های کسب علم و کشفیات را شرح دهد، مسائل و مشکلات را بررسی و مطرح نماید و راه‌های توسعه، سعادت و شقاوت انسان‌ها را شرح و بسط نماید. قلم‌های پاک که زاییده افکار و منش انسانی- اخلاقی باشند، پیشران سعادت و هدایت بشری هستند. به‌واسطه همین قلم‌های متعهد می‌توان اندیشه های پاک و سازنده و اصلاح گر را مکتوب و منتشر نمود. قلم‌های پاک نشأت‌گرفته از بینش و خرد افرادی است که ماحصل خودشناسی و خداشناسی و شناخت صحیح شرایط زمانه است.

هر قلم‌به‌دست متعهدی که اندیشه والای انسانی داشته باشد حتماً دغدغه اول او مردم و اجتماع زمانه خود است و چنین  قلم روشنگری است که می‌تواند اعجازآفرین باشد و به‌حق می‌توان چنین فردی را روشنفکر مردمی نامید،روشنفکر مردمی تا مردم زمانه او در آسایش و آرامش نباشند محال است فراغت احوال داشته باشد،او به دنبال یافتن دردهای مردم است تا برای آن‌ها راهکارهایی بیابد و به آن‌ها کمک کند، مشکلات آن‌ها را بررسی و به زبان تخصص و تعهد خود به تصویر بکشد و مسئولان و اجتماع را از خواب بیدار کند.لذا قلم و قلم‌به‌دستان می‌توانند نقطه شروع حرکت و تسریع‌کننده کنش‌های توسعه‌ جوامع باشند.این جماعت می‌توانند روزنه‌های تنفس جامعه باشند که با درک صحیح شرایط اوضاع به زبان مردم هر منطقه برای آنان تشریح و آن‌ها را مهیای تعالی و پیشرفت نمایند.به‌عنوان نمونه اگر حکومت اجازه دهد اهالی قلم در جراید واقعیت‌های ملموس جامعه را تحلیل و خواسته و مطالبات به‌حق مردم خارج از مصلحت‌اندیشی را بیان نمایند تا مردم بتوانند به اهالی جراید اعتماد و به‌عنوان میز خطابه قانونی از آن استفاده نمایند و مسئولان هم خود را برابر این خواسته‌های مردمی پاسخگو بدانند آن‌وقت است که مردم برای هرگونه اعتراضی به کف خیابان‌ها نخواهند آمد.همچنین اگر اهالی اهلم قلم با تیزبینی و درایت عملکرد مسئولان را تحلیل و حلاجی نمایند آن‌وقت مسئولان هم به خود این جرئت را نمی‌دهند که در اداره امور سهل‌انگاری نمایند.درواقع اهالی قلم می‌تواند ستون‌های خیمه ثبات و تعدیل در جامعه باشند و همچنین موتورهای محرکی که با ترویج اندیشه‌های متعالی می‌توانند سبب تغییر اجتماع گردند.اگر در استان خوزستان به طی سنوات گذشته به تذکرات و پیشنهادهای اهل‌قلم توجه می‌شد شاید امروز بسیاری از مشکلات منطقه حادث نشده بود و مردم در وضعیت مساعدتری به سر می‌بردند.

بررسی همه‌جانبه مشکلات مردم خوزستان و تشریح پتانسیل‌های بزرگ منطقه، معرفی فرهنگ قومی مردم منطقه، یافتن راهکارهای خلاقانه جهت برون‌رفت از مشکلات فعلی در تمامی ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی ،سرودن اشعار تأثیرگذار، نگارش رمان‌های بومی و منطقه‌ای، به تصویر کشیدن دیالوگ‌های ماندگار در نمایش‌های تئاتر و فیلم‌نامه‌نویسی مبتنی بر مشکلات و توان بومی منطقه،روشنگری و تحلیل علمی شرایط جامعه،تذکرهای به‌جا و منصفانه و علمی به مسئولین و صدها امکان دیگر... از وظایف و تعهدات و رسالت‌های اهالی قلم خوزستان است. قلم‌به‌دستان خوزستان باید باانصاف و حسن سیرت و به‌واسطه تخصص و تجربه ،‌ برای کاهش آلام مردم و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در تمامی زمینه‌ها قلم‌فرسایی نمایند و به وظیفه انسانی خود عمل نموده تا راه برای توسعه استان هموار گردد. همیشه افت‌های ملونی در کمین خواهد بود تا اهالی قلم را منحرف نماید.از گرفتار شدن در کبر و غرور و ریا گرفته تا خدایی نکرده منفعت‌طلبی و مال‌پرستی که از بزرگ‌ترین آفت‌های راه آنان است که می‌تواند او را اسیر و زندانی نماید. اما شرافت اهل‌قلم با هیچ مطاعی قابل معامله نیست و اگر خدایی نکرده قلم‌به‌دستی از مشی انصاف و عدالت و حمایت مردمی خارج شود قلم یعنی این مخلوق بزرگ خداوند چه در دنیا و آخرت او را به عقوبت عمل خواهد رساند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار