اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲
نوید قائدی 

این نوشته نه یک یادداشت تحلیلی و نه مقاله و نه هر عنوانی است که ممکن است حضرات سیاسی بر آن بگذارند‌.بلکه یک پیشنهاد و گفتمانی خودمانی با کسی است که خود را یک رزمنده و بسیجی و خدمتگزار مردم می داند.

زیره به کرمان بردن است اگر بخواهم به شما یاداوری کنم در جمهوری اسلامی هر جا مشکلات و تنگنا و تحریم بود و در هر شب عملیاتی وقتی که ابزار و جنگ افزار مناسبی در دسترس نبود این بسیجی ها یعنی توده عام مردمی بودند که با نیت خالص و شور و شوق تمامی هستی خود را نثار کشور و مردم خود می کردند.

هیچ کس نمی تواند منکر شود که این انقلاب را جز مردم عامی کس دیگری نجات داده است تا بوده و هست بار این انقلاب بر دوش مردم عامی است و هر کس این رمز موفقیت را آویزه گوش خود کند پیروز میدان خواهد بود.فراموش نکنید مردم همان مردم همیشگی هستند اما نوع گفتمان و مشی مسئولان تا حدودی تغییر کرده است.

ببخشید حرف به درازا کشید،گاهی فرصت می شود درد دل امان نمی دهد و فوران می کند که باید با صبر جمیل حقیر را بخشید.اما قصه شهرداری هزار رنگ شهرداری اهواز که هدف من از این نوشتار است.

شما بهتر از همه واقف هستید که حجم مشکلات و مصایب چقدر زیاد و برنامه ریزی برای حل آنها با توجه به شرایط موجود یعنی ساختار شهرداری و حجم کم منابع درآمدی و بدهی های سنگین پروسه ای زمان بر و طاقت فرسا خواهد بود.به دلیل مشکلات دولت و کمبود منابع مالی قطعا اختصاص بودجه های عمرانی طی سال جاری کمتر و شاید بخشی از یارانه ها و دیگر تخصیص ها هم به نوعی کمتر شود،حال شهرداری برای پیشبرد اهداف و اجرای وظایف خود چه گونه عمل خواهد کرد نمی دانم.

قابل ذکر است در معنا و مفهوم توسعه طی دهه های جاری در تمامی دنیا بیشترین نقش و تاکید بر هویت انسانی شهرها شده است.

کالبدهای شهری هر چقدر هم توسعه یابند در نهایت نمی توانند  متناسب با نیاز شهروندان گردند و رضایت آنها را جلب نمایند(اما اگر بتوان به گونه ای حس تعلق خاطر شهروندان را روشن نگهداشت تا به طریقی عاشق شهر و محله و دیگر شهروندان شهر باشند در واقع شهر مردم شکل گرفته است که با تمام کمی و کاستی ها مردم آن را دوست خواهند داشن)  خصوصا در شهری مانند اهواز که طی سنوات گذشته نتوانسته در مسیر توسعه قرار گیرد و بالاترین میزان  جمعیت حاشیه نشین را دارد و مسائل و مشکلات آن قدر روی هم انباشته شده که اگر برنامه ریزی صحیح انجام گیرد و منابع کافی هم در اختیار باشد برای رسیدن به یک نقطه مطلوب زمان زیادی نیاز دارد.

قابل ذکر است مردم شهر اهواز به دلایل گوناگون مانند وضعیت بد اقلیمی عدم توسعه یافتگی مناسب و موارد دیگری همچون ترافیک و وضعیت ضعیف حمل و نقل عمومی و عدم دریافت خدمات مناسب شهری و مافوق آنها وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشت خانوار در شرایط نامساعد روحی قرار دارد.

اگر رویکرد کاری شما تنها پرداختن به مقوله عمران و خدمات شهری باشد قطعاً نمی توانید رضایت شهروندان را کسب نمایید. لذا چاره ای ندارید جز این که برای پیشبرد اهداف خود دست یاری به سوی مردم دراز کنید و برای تغییر روحیه و دادن امید و شادی آفرینی عمومیدو تزریق رضایت شهروندی در همه محله های شهر تلاش نمایید.

باید به صورت شفاف و روشن و بی پرده و بدون واسطه با مردم سخن بگویید و تعامل دو جانبه برقرار نمایید.جناب کتانباف در این صورت  اگر شهروندان حرف های شما را بلاواسطه و صادقانه بشوند آستانه تحمل آن ها در برابر مشکلات بالا خواهد رفت و در صورت پذیرش برنامه های شهرداری برای حفظ و حراست از شهر را با جان و دل انجام می دهند،در مقولاتی مانند پاکسازی شهر،موضوع پسماند،ایجاد و نگهداری و حفاظت از فضای سبز،پرداخت عوارض شهری،رعایت قانون و فرهنگ تردد و ترافیک و صدها مورد دیگر که انجام آنها تنها با همکاری مردم امکان پذیر است و می توان میلیاردها تومان از هزینه های اجرایی شهرداری را کاهش دهد و حتی درآمد زایی کرد.بارها گفته شده مردم عوارض نمی دهند اما هیچگاه به ریشه های فرهنگی آن توجه نشد.

جناب کتانباف به معاونت فرهنگی خود دستور دهید با ترتیب دادن جشن های عمومی شادی آفرین محله ای به کمک شما و مردم شهر بشتابند.در این جشن های شادی بخش کم هزینه که نهایت هزینه آن تهیه تعدادی صندلی و استیج و مجری و یک گروه موسیقی و تئاتر بومی و یک مسابقه فرهنگی جایزه دار است می توان مشکلات شهرداری را بیان و اهداف و افق پیش روی را شرح داد و مواردی که نیاز است مردم کمک نمایند توضیح و روش های آن را در قالب وظایف شهروندی آموزش داد.و البته تدوین و تدارک دهها برنامه مفید و آموزنده و مفرح دیگر که مردم محله های مختلف تشنه آن هستند.

اگر با اجرای برنامه‌های مدون عمومی بتوانید در هر محله ای حداکثر تا ۱۰ درصد جمعیت محله را در این جشن ها مشارکت دهید برای شما یک موفقیت بزرگ فرهنگی و اجتماعی م

حسوب می‌شود و می‌توانید به عنوان یک پشتوانه مردمی در انجام امور به آن تکیه کنید.البته در نهایت اجرای این برنامه ها باید با تدوین اهداف مشخص و نظام مند شود تا بتوان از آن بهره کافی را برد. اجرای مداوم این برنامه ها می‌تواند موجب ارتقای سطح فرهنگ شهروندی و افزایش مشارکت مدنی شهروندان شود و با موافقت شورای شهر  از همین  بستر می توان برای راه اندازی شورایاری محلات که بازوی توانمند مدیریت شهری است استفاده کرد.

 جناب کتانباف با روحیه ای که از شما سراغ است اگر بتوانید از همکاری و مشارکت مردم  که گنجینه های پنهان این شهر هستند و تاکنون به آن ها توجه کافی نشده است بهره لازم را ببرید و این پتانسیل بزرگ بالقوه را به بالفعل تبدیل نمایید برای شما یک موفقیت بزرگ اجرایی و مدیریتی محسوب خواهد شد. اگر انجام این کار  با ریل گذاری صحیح همراه باشد تا بین مردم و  مسئولان شهری نهادینه شود این خدمت یادگار از شما باقی خواهد ماند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار