شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۵
جدیدترین یافته پژوهشگران جندی شاپور اهواز
دکتر سید آیدین ساجدی محقق جوان 32 ساله ای است که در حال حاضر مشغول اخذ تخصص خود در رشته مغز و اعصاب ازدانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد.

شوشان : جدیدترین یافته های پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز حاکی از وجود ارتباط بین بیماری "ام اس مولتیپل اسکلروزیس"با "نوسانات میدان مغناطیسی زمین"است.

به گزارش شوشان ، بر اساس این پژوهش که توسط دکترسید آیدین ساجدی، دستیار ارشد تخصصی بیماریهای مغز و اعصاب و دکت رفهیمه عبدالهی دستیار تخصصی بیماری های داخلی ازدانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده و در نشریه BMC Neurology به چاپ رسیده است، نوسان میدان مغناطیسی زمین، نه تنها حدود 56% از تغییرات در شیوع این بیماری را توضیح میدهد بلکه حتی توانایی بالقوه برای انجام پیش بینی درخصوص زمان افزایش خطر بروز حملات وتغییرات اپیدمیولوژیک "ام اس" را دارد. زیرا تغییرات میدان مغناطیسی زمین تحت تاثیر جریان بادهای خورشیدی بوده و لذا تا حد قابل توجهی توسط ایستگاه های مداری قابل پیش بینی است.

وی همچنین اضافه کرد: از آنجا که شدت نوسانات میدان در نقاط مختلف زمین متفاوت است، ما در قدم نخست، این فرضیه را با چگونگی توزیع بیماری در سطح جهان نسبت به موقعیت قرار گیری جوامع در رابطه با این نوسانات آزمودیم و فرضیه جاری مبنی بر نقش نور خورشید و ویتامینDرا نیز با آن مقایسه نمودیم که نتیجه بطور قابل توجهی به نفع فرضیه ما بود.

وی ادامه داد: پس از اعلام نتایج در قالب یک سخنرانی در کنفرانس جهانی نورولوژی و اپیدمیولوژی در فرانسه، مرحله دیگری از آزمون این فرضیه را با مقایسه تغییرات سالانه بروز بیماری با این نوسانات آغازنموده ایم که تاکنون نتایج این مرحله نیز موید وجود ارتباط قابل توجه بین این دو پدیده است. در حال حاضر ما در این زمینه پیشرو هستیم اما در طی شش ماه گذشته دو گروه پژوهشی از کانادا و یونان نیز یافته هایی در تایید این موضوع گزارش نموده اند که حاکی از توجه سایر مراکز پژوهشی به این مساله است. این موضوع از یکسو خوشحال کننده است، زیرا راه را برای دستیابی سریعتر به رهیافت های جدید می گشاید، اما از سویی دیگر چنانچه بخواهیم موقعیت برتر کشور را در این زمینه حفظ نماییم، نیاز به همکاری گسترده مراکز و پژوهشگران سراسر کشور و دسترسی به امکاناتی را داریم که فراتر از ظرفیت های یک دانشگاه بوده و حمایت همه جانبه وزارت بهداشت و درمان رامی طلبد.

دکتر سید آیدین ساجدی محقق جوان 32 ساله ای است که در حال حاضر مشغول اخذ تخصص خود در رشته مغز و اعصاب ازدانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد.

وی در سال 1382 به عنوان پژوهشگر نمونه و همچنین دانشجوی نمونه در دانشگاه علوم پزشکی گیلان معرفی شد. ساجدی در سال 1390 مجددا به عنوان دانشجوی نمونه در رشته دستیاری تخصصی مغز و اعصاب در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز معرفی شد و در سال 1391 به عنوان پژوهشگر نمونه از سوی همین دانشگاه معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت.

پژوهش انجام شده توسط وی و همسرش دکتر فهیمه عبدالهی دستیار تخصصی بیماریهای داخلی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با عنوان "ارتباط میدان مغناطیسی زمین با بیماری MS"جدیدترین پژوهشی است که در این زمینه انجام شده است و نتایج بدست آمده آن توسط مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا از جمله سازمان فضایی ناسا و همچنین سازمان فضایی روسیه تایید شده و طی مقاله ای در چندین کنفرانس جهانی از جمله کنفرانس نورولوژی و اپیدمیولوژی در کشور فرانسه ارائه و مورد توجه محققان صاحب نام قرار گرفته است.

دکتر Breus از پژوهشگران ارشد سازمان فضایی روسیه که سابقه طولانی در بررسی تاثیرات بیولوژیک میدان مغناطیسی زمین بر سلامت انسان دارد و یکی از داوران بررسی کننده مقاله ارائه شده توسط دکتر ساجدی در کنفرانس علمی نورولوژی و اپیدمیولوژی فرانسه بوده است، درنظرکتبی خود بهBMC Neurology، این مقاله راپژوهشی دانسته که نه تنها می بایست توسط پزشکان، بیوشمیستها و اپیدمیولوژیستها مطالعه شود، بلکه برای فیزیکدانها هم حاوی نکات قابل توجهی است.

در همین زمینه دکتر ساجدی دگفت: در حال حاضر مهمترین انتظار ما در ادامه مسیر تحقیقات و پژوهش هایمان حمایت مسولین کشوری می باشد.

وی ادامه داد: ما برای ادامه تحقیقات خود نیازمند حمایت مسولیت ارشد وزارت بهداشت هستیم چرا که در صورت عدم پشتیبانی و حمایت آنها در روند این پژوهش بزرگ توقف ایجاد خواهد شد که در این صورت من به عنوان یک متخصص و پزشک بالاجبار در مراکز درمانی مشغول بکار خواهم شد و از کار تحقیقاتی و پژوهشی خود دور می شوم.

این محقق و پژوهشگر جوان با بیان این مطلب که سیاست های کلی نظام و دولت و از همه مهمتر تاکید مقام معظم رهبری بر متوقف نشدن پژوهش های علمی است ادامه داد: من هیچ بودجه میلیاردی از دولت نمی خواهم و تنها خواسته من از مسولین وزارت بهداشت این است که اجازه دهنددر یکی از مراکز تحقیقات کارهای پژوهشی خود را ادامه دهم که در این صورت انشاالله طی 3 سال آینده به نتایج بسیار امیدوار کننده ای در خصوص شناخت دقیق تر و درمان بیماری MS خواهیم رسید که به طور قطع در دنیای پزشکی مورد توجه قرار خواهد گرفت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار