اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
معاون سابق بانک مرکزی، سیف را ناپخته‌ترین متولی پولی و مالی کشور دانست
معاون سابق بانک مرکزی می گوید : بهای دلار در ابتدای فعالیت آقای سیف 3500 تومان بود اما امروز از 9 هزار تومان هم عبور کرده و به نوعی ارزش پول ملی به یک سوم کاهش پیدا کرده است. نقدینگی هم از حدود 490 هزار میلیارد تومان به بیش از 1600 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

پول نیوز - تغییر سکاندار ساختمان میرداماد با با واکنش های مثبت بازار همراه بود. ولی الله سیف در شرایطی بانک مرکزی را ترک کرد که بسیاری از کارشناسان اقتصادی از او به عنوان یکی از ضعیف ترین متولیان نظام پول و مالی یاد می کنند.
حیدر مستخدمین حسینی معاون سابق بانک مرکزی در حالیکه مهم ترین وظیفه بانک مرکزی را حفظ ارزش پول ملی می داند، به پول نیوز گفت: بهای دلار در ابتدای فعالیت آقای سیف 3500 تومان بود اما امروز بعد از 5 سال بهای دلار از 9 هزار تومان هم عبور کرده و به نوعی ارزش پول ملی به یک سوم کاهش پیدا کرده و نقدینگی از حدود 490 هزار میلیارد تومان به بیش از 1600 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است . 

امروز به دلیل سیاست های نادرست پولی و ارزی و افزایش شکاف طبقاتی 90 درصد نقدینگی در اختیار 10 درصد از جامعه است.

او ادامه داد : تاریخ ایران به خاطر شرایطی که آقای سیف برای اقتصاد رقم زد او را به عنوان ناپخته ترین رییس کل بانک مرکزی هیچ گاه فراموش نمی کند. البته نباید فراموش کرد که مقصر شرایطی که امروز در بازار و اقتصاد ایران ایجاد شده تنها بانکی مرکزی نیست و مجموعه دولت در به وجود آمدن این وضعیت به نوعی دخیل هستند.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه در شرایط فعلی مهم ترین ماموریت رییس جدید بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است، ادامه داد: اصلاح نظام بانکی به عنوان ماموریت ویژه بانک مرکزی تلقی شود که تاحالا اجرای آن ابتر مانده است. نه مجلس و نه دولت در سال های گذشته در این خصوص کاری نکردند و بانک مرکزی با خلق پول نقدینگی کشور را 3 برابر کرد .

معاون سابق بانک مرکزی با بیان اینکه بحران اقتصاد ایران نقدینگی است، ادامه داد: روزانه یک هزار میلیارد تومان به رقم نقدینگی اضافه می‌شود. پرداخت ۳۵ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های مالی و اعتباری منحل شده، بی‌انضباطی مالی دولت، پرداخت یارانه نقدی به آحاد مردم، بحران نظام بانکی، کسری بودجه دولت، متعادل نکردن سالانه قیمت‌های حامل‌های انرژی و ارز و رکود حاکم براقتصاد همگی عوامل موثری در جهت رشد بی‌مهار نرخ نقدینگی به‌حساب می‌آیند. بر این اساس تا پایان سال‌جاری باید شاهد رشد تورم و تعمیق بیشتر برخی از بحران‌های پیش رو هم باشیم.

به باور این کارشنای اقتصادی، در شرایط فعلی درآمد حاصل از فروش نفت در اختیار دولت قرار گیرد و ارز حاصل از آن برای اصلاح زیرساخت های کشور ، بهبود معیشت مردم ، اصلاح درآمدهای مردم و تامین کالاهای اساسی در اختیار دولت باشد.همچنین دولت باید با راه اندازی بورس ارز و عرضه ارز حاصل از صادرات غیر نفتی که سالانه چیزی حدود 40 میلیارد دلار است ،ارز مورد نیاز دیگر بخش ها را مدیریت کند.

مستخدمین حسینی با تاکید بر اینکه با تغییر ادم‌ها مشکل اقتصادی حل نمی شود بلکه باید تفکر اقتصادی را اصلاح کند، ادامه داد: دلیل ندارد که درآمدهای حاصل از فروش نفت صرف تامین ارز مسافران شود و دولت به گردشگران خارجی یارانه بدهد. حالا وقت آن رسیده که این اشتباه اصلاح شود .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار