اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
شوشان خرمشهر:یکی از ترفند های اصلی جوامع در دوران نا امنی و رقابت اقتصادی و اجتماعی ، سوق دادن ذهن ها به سمت قضاوت و ارزش گذاریِ یکدیگر است.
داستان از جایی آغاز میشود که متفکرین و برنامه ریزان جامعه از طریق تحسین یا توبیخ یا سرزنش ، این فکر را القا میکنند که "تو در صورتی مورد پذیرش و برتری هستی که دیگران تأییدت کنند و در غیر اینصورت به منجلاب تحقیر و طرد شدن مبتلا خواهی شد" و متاسفانه این موضوع در جوامع بومی و توسعه نیافته بیشتر به چشم میخورد.
هر چند بدیهی است که این القائات فریبی بیش نیست  با این حال تاثیر تبلیغات و آموزش های جوامع به حدی نیرومند است که گاها فرد را به مسیری هدایت میکند که دچار این توهم شود که با بی توجهی و بی تفاوتی سایرین ، تحقیر شده یا با تحسین و تشویق آنها جایگاهی ویژه پیدا خواهد کرد. 
هدف از این رویکرد کنترل روحی و روانی انسان در جهت مسخ کردن و استحاله ی اذهان به سمت خمودگی و بی تفاوتی و هدایت انسانها به ورطه ی روزمرگی و بی اطلاعی از امور است و ابزار دسترسی به آن کلام و گفتار است. 
اشخاصی که این تلقین و فریب را پذیرفته و باور کردند خیلی زود به دام می افتند و بعضا خود نیز همین سیاست و روش را برای کسب جایگاه و یا وارد کردن لطمه ی روحی به دیگران به کار میبرند به این ترتیب انسان ها درگیر جنگی روانی بر سر ارزش گذاری دیگران خواهند شد ؛ نبردی که در آن همه با زبان دروغ و فریب به یکدیگر می گویند : ارزش تو نزد من است و این منم که با حرفی تو را به اوج میرسانم و با کلامی تو را به زمین میکوبم.
ادامه ی این روند در جامعه این پیامد را به همراه دارد که رفته رفته افراد روحیه ی انتقاد و انتقادپذیری را از دست می دهند و با سیاست ها و روش های اشتباه دستگاه های حکومتی همسو میشوند و به تدریج حتی متوجه قصور و کاستی های موجود نخواهند شد و این همان شرایطی است که باعث میشود جامعه به ورطه ی دیکتاتورهای فردی بیافتد. 
با این اوصاف آیا هنوز شایسته است زندگی مان را وقف خوشایند دیگران کنیم ؟ 
چرا وحشتِ تایید نشدن از سوی دیگران آرام و قرار را از ما میگیرد ؟!
و چرا همچون برده ای اختیار اعتماد به نفس و اراده ی چگونه زیستنِ خود را به دست این و آن سپرده ایم ؟


« رویا اکبری »
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار