اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
رئیس ­انجمن صنفی گاوداران ایران گفت:­ قیمت فعلی گوشت گوساله در بازار برای مصرف کننده سبب تعجب تولید کننده است.

احمد مقدس در مصاحبه‌ با خبرگزاری صداوسیما افزود: میانگین قیمت گوساله زنده ۱۵ هزار تومان است که با هزینه ذبح به ۳۰ هزار تومان رسیده و با احتساب سایر هزینه‌ها باید ۴۳ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد درحالی که هم اکنون حدود ۶۰ هزار تومان به فروش است.

وی تصمیمات لحظه‌ای وزارت صنعت را در ممنوعیت صادرات به ضرر صنعت دامپروری و تولیدات لبنی دانست و ادامه داد: تا کنون صادرات ۴۰۰ قلم محصولات کشاورزی ممنوع شده است که دام زنده یکی از آنهاست و این درحالیست که بدست آوردن بازار‌های صادراتی به سختی انجام می‌شود و باید آن را حفظ کرد.

رئیس­ انجمن صنفی گاوداران ایران گفت:­ در ایران صادر کننده دام زنده باید از وارد کننده گوشت، مجوز صادرات دریافت کند در حالیکه در همه کشور‌ها برعکس این موضوع اجرا می‌شود یعنی در بازار‌های بین المللی وارد کننده باید از صادرکننده مجوز دریافت کند.

وی افزود: در ایران هر صادر کننده برای دریافت مجوز باید به ازای هر راس دام ۱۵۰ هزار تومان به وارد کننده پرداخت کند که علاوه برآن، وارد کننده هم ارز ۳۸۰۰ تومانی دریافت می‌کند و هم مشوق ۴ هزارتومانی به ازای هرکیلوگرم گوشت وارداتی می‌گیرد.

مقدس همچنین به افزایش قیمت شیر اشاره کرد و گفت:­ افزایش ۹ درصدی قیمت شیر خام پس از ۴ سال ثابت ماندن، ​ به سود گاوداران­ نیست بنابراین­­ افزایش ۱۸ درصدی برای قیمت شیر رقمی متعادلی است، چون هزینه حمل و دستمزد کارگران ۲۰ درصد افزایش داشته است، شیر نیز باید جز استثنا‌ها قرارگرفته و افزایش متناسبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت شیر خام از سوی ستاد تنظیم بازار ۱۵۷۰ تومان تعیین شده است افزود: با توجه به نرخ نهاده‌ها و هزینه‌های تولید، ​ قیمت مناسب شیر ۱۷۵۰ تومان است که وزیر صنعت به عنوان رئیس­­ستاد تنظیم بازار بدون توجه به نظر وزارت جهاد کشاورزی و انجمن صنفی گاوداران قیمت فعلی را محاسبه کرده درحالی که تعیین قیمت محصولات کشاورزی به عهده وزیر جهاد کشاورزی است.

رئیس ­انجمن صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه اگر قیمت شیر در ۴ ساله گذشته با توجه به رقم تورم افزایش میافت­ امروز باید ۴۰ درصد بیشتر از سال ۹۳ افزایش را تجربه می‌کرد ادامه داد: هم اکنون با توجه به افزایش ۹ درصدی قیمت شیر، ­ لبنیات در سه گروه شیر ماست و پنیر ۱۰ درصد افزایش و درمحصولات لوکس مانند شیر و ماست پرچرب ۳۰ درصد افزایش داشته است.

مقدس با اشاره به اینکه درحال حاضر قیمت نوشابه و مصرف آن از شیر بیشتر است افزود: سرانه مصرف شیر در کشور ۱۱۰ کیلو گرم به ازای هر نفر در مقابل ۱۶۰ کیلو گرم سرانه جهانی است که این نشان دهنده ضعف فرهنگی در مصرف شیر است.
وی با بیان اینکه ایران در آسیا رقیبی در صنعت دامپروری ندارد، ­ گفت: بازار ۵۰۰ میلیون نفری اطراف ایران پتانسیل قابل توجهی است که می‌تواند ارز آوری مناسبی در بخش صادرات غیر نفتی در کشور داشته باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار