شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶
آرایش به سبک غربی
اکثر داروخانه ها کشور از جمله خوزستان عکس این بازیگران و خوانندگان غربی را در حالتی مبتذل برای فروش بیشتر محصولات خود به پشت شیشه و ویترین هایشان می چسبانند.

شوشان : اگر زمانی دارا و سارا و بعدها هم ثنا و ثمین برای مقابله با هجوم فرهنگ غربی طراحی شدند تا ذهن کودکان را متوجه فرهنگ و اسطوره های ایرانی کنند حالا نوبت به تبلیغ فرهنگ غربی برای بزرگسالان رسیده است ؛ شامپویی که تبلیغ کننده آن کریستیانو رونالدو بازیکن مشهور فوتبال است. بدلیجاتی که نام و نقش خرم سلطان بازیگر سریال ترکی بر آن نقش بسته و لوازم آرایشی که جنیفر لوپز آن را تبلیغ کرده است . این ها مواردی است که در هر خانه ایرانی نمونه ای از آن یافت می شود. اگر همه این موارد برای غربیان دارای مفهومی است اما هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد.



به گزارش شوشان ، در لغت نامه انگلیسی در مقابل واژه تبلیغ آوده اند: به معنای تکثیر کردن ، باور ساختن و پرورش باورها . نمادهای غربی ، در نگاه ، نوع پوشش و به مرور زمان در باور افراد تاثیر می گذارند؛ باورهایی که راحت تر فرهنگ وارداتی را می پذیرند.

همزمان با باز شدن دروازه های اقتصادی کشور بر روی محصولات خارجی و عمدتا آرایشی ، دروازه های پنهان تهاجم فرهنگی نیز باز و بازتر شده ؛ این دروازه ها چنان گسترده و همه گیر شده که هر بازیگر ، خواننده یا هنرمند غربی را به راحتی در خود جا می دهند.

نکته جالب اینجاست که مسئولین مربوطه چشمان خود را بر ورود چنین محصولاتی با پوسترهای مبتذل جنیفر لوپز و ... بسته اند و جالب تر آنکه اکثر داروخانه ها کشور از جمله خوزستان عکس این بازیگران و خوانندگان غربی را در حالتی مبتذل برای فروش بیشتر محصولات بهداشتی و آرایشی خود به پشت شیشه و ویترین هایشان می چسبانند!

در کشور ما زمانی نه چندان دور عروسک های باربی چنان محبوبیتی بین کودکان ما پیدا کرد که از لوازم تحریر گرفته تا لباس های کودکان مان با عکس های باربی تزیین می شد. البته امروزه نیز چنین است. پس از آن مسئولین فرهنگی کمی به خود آمدند و عروسک های دارا و سارا را وارد بازار کردند تا جایگزنی باشد برای باربی.



بعد از آن هم نوبت به لوازم تحریری رسید که با نقش های دارا و سارا و در کنار شخصیت های دیگر کارتونی نظیر شرک ، مرد عنکبوتی ، برناردو ، رنگو برای فروش در فروشگاه ها عرضه می شد . حالا هم که سینا ٰ ثنا و ثمین به شخصیت های کارتونی اضافه شدند و با آغاز سال تحصیلی دفاتری با تصاویر آن ها چاپ شده است .

پر واضح است فردی که یک سال تحصیلی خود را با عکس های باربی و مرد عنکبوتی طی می کند وقتی بزرگ تر می شود اسطوره اش همان جنیفر لوپز و مرد عنکبوتی... می شود . تا آن جا که ترانه های خوانده شده توسط جنیفر لوپز را بهتر از شعرهای حافظ و سعدی می فهمد.

حالا می فهمیم که آن ها با اسطوره هایشان چه می کنند و ما چه می کنیم ؟ همان طور که پاسخ سوال دیروزمان را که چرا جوانان ما به مایکل جکسون علاقه دارند را امروز می یابیم....


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار