اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
دختر جوان می‌گفت: هیچ وقت یک شبکه ماهواره‌ای نمی‌تواند اعتقاد من را زیر سوال ببرد. همانطور که هیچکس نمی‌تواند من را از اندونزی جدا کند.

سه روزی از زمان بازگشتم از جاکارتا به تهران می‌گذرد اما همچنان ذهنم درگیر زنان و دختران مسلمان اندونزیایی است. دخترانی که حجاب به سر داشتند آنهم در سرزمینی که همه حق دارند بر مسلک خود باشند.

در آنجا خبری از چهارشنبه سفید یا چیزی شبیه آن نبود. با وجود اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای در اندونزی آزادانه فعالیت می‌کنند یا برندهای معروف جهان در پاساژهای زیبای جاکارتا شعبه دارند بازهم دختران مسلمان اندونزیایی روسری ساده‌ای به سر دارند و به دیگران با همین حجاب خود نشان می‌دهند مسلمان هستند.

اندونزی داعیه‌ای هم در زمینه اسلام ندارد و در این کشور هر کسی آزاد است دین خود را تبلیغ و مردم را جذب مسلک خود کنند. حتی نحله‌های مختلف هم در این کشور و جزیره‌های مخنلفش در حال فعالیت هستند اما همچنان دختران مسلمان، به حجاب خود پایبند هستند.

روزی از یکی از «والنتیرها» یا همان داوطلبانی که وظیفه راهنمایی ورزشکاران و مهمان‌های بازی‌های آسیایی را به عهده دارند در مورد حجابش و دلیل آن پرسیدم.

راز حجاب/////

پاسخ ساده‌ای داد؛ حجاب اعتقاد ماست. از او پرسیدم دیدن شبکه‌های ماهواره‌ای یا رفتن به پاساژهای مختلف و دیدن لباس‌های زیبای زنانه و دخترانه، باعث نمی‌شود به این فکر کنی که حجاب از سرت بر داری و مثل آنها باشی؟

گفت: نه، هیچ وقت یک شبکه ماهواره‌ای نمی‌تواند اعتقاد من را زیر سوال ببرد. همانطور که هیچکس نمی‌تواند من را از اندونزی جدا کند. اسلام به همان اندازه برای من عزیز است که اندونزی عزیز است. سبک زندگی ما اینگونه است و هیچکس نمی‌تواند آن را تغییر دهد مگر اینکه خودمان بخواهیم آن را عوض کنیم.

حجاب بخشی از هویت ماست.

حرف‌های او ذهنم را درگیر کرد. چرا در سرزمین ما که کودکان از دوران مدرسه و یا قبل تر از آن از طریق پدر و مادر با حجاب آشنا می‌شوند با رسیدن به دوران نوجوانی و جوانی دچار تردید می‌شوند؟

چند سالی است که مسئله حجاب و بی‌حجابی و بدحجابی، تبدیل به یکی از معضلات و مشکلات اصلی کشور شده است و حتی گشت‌هایی مخصوص حجاب در شهرهای مختلف راه افتاده است و این مسائل نشان می‌دهد یک جای کار می‌لنگد.

کاش برخی مسؤولان فرهنگی و اجتماعی کشور که دستی در زمینه حجاب دارند را راهی اندونزی و دیگر کشورهای مسلمان می‌کردیم تا ببینند و بشنوند که چرا در این کشورها با مشکلاتی مانند ما روبرو نیستند.

واقعا باید بگردیم و ببینم کجای کار ما اشتباه بوده است که امروز به اینجا رسیده‌ایم که مجبور هستیم برای کنترل حجاب گشت ارشاد راه بیندازیم، جریمه کنیم و ماشین‌ها را توقیف کنیم.

بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا درس‌های زیادی برای ایران داشت هم در زمینه ورزش هم در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی. البته تاریخ نشان داده است که ما زیاد اهل درس گرفتن نیستیم و شتر دیدیم، ندیدیم.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار