اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
رفاهی تصریح کرد: در سامانه سجام به مسایل شخصی و خصوصی مردم کار نداریم؛ زیرا رویکرد، پیشگیرانه و کاهش پرونده های قضایی است.
مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی قوه قضاییه گفت: سامانه جامع اطلاعات مردمی (سجام) بستری برای تحقق نظارت غیرمتمرکز است و مردم می توانند مسائلی مانند احتکار، قاچاق کالا و ارز، تخلفات بانکی و زمین خواری را به این سامانه گزارش دهند.

به گزارش  ایرنا، سیدعلی اصغر رفاهی روز دوشنبه در نشست خبری با تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان و یاران با وفایش، افزود: با نظر معاون اجتماعی قوه قضاییه چند ماهی است سامانه سجام، به طور قوی در استان های کشور شروع به فعالیت کرده است؛ از این رو، مردم می توانند به عنوان ناظران و دیده بانان پیشگیری، ورود عملیاتی داشته باشند و ما تعهد می کنیم به نظارت های مردم ترتیب اثر داده و با کمک آنان بر نظارت مردمی تمرکز کنیم.
وی اضافه کرد: دشمن با تمام قوا به جنگ اقتصادی ما آمده و برخی افراد سودجو در داخل کشور، آب در آسیاب دشمن می ریزند؛ با کمک این سامانه می خواهیم گمنامی را کاهش دهیم زیرا برخی افراد از فضای گمنامی سوءاستفاده می کنند.

رفاهی ادامه داد: نظارت یا متمرکز یا غیرمتمرکز است و هر سه قوه نظارت دارند اما این نظارت کافی نیست؛ سامانه سجام بستری برای محقق کردن نظارت غیرمتمرکز است.

وی با بیان اینکه از مردم تقاضا داریم تا به عنوان دیده بانان پیشگیری جلو بیفتند و موارد را در سامانه سجام گزارش دهند، گفت: موضوع را تا به نتیجه رسیدن پیگیری می کنیم. گزارش سجام در سریع ترین زمان ممکن به دست مقامات قضایی استانی و کشوری می رسد.

مدیرکل پیشگیری های مردمی قوه قضائیه، زمین خواری و کوه خواری را محور اصلی فعالیت سجام خواند و افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، احتکار هم به فعالیت های سجام اضافه شده است و مردم می توانند این مورد را به قید فوریت از طریق سامانه سجام برای ما ارسال کنند.

وی ادامه داد: حجت الاسلام محسنی اژه ای مطرح کرد که متخلفان اقتصادی را معرفی کنید؛ این سامانه آمادگی لازم را دارد تا شهروندان در هرجا و هر نهادی در صورت مشاهده تخلف و رانت خواری موارد را گزارش دهند.

 مردم تضییع حقوق عامه را گزارش دهند

رفاهی اظهار داشت: بحث احیای حقوق عامه، طبق بند ٢ اصل ١٥٦ قانون اساسی از وظایف قوه قضاییه است و هر جا شهروندان احساس تضییع حقوق عامه دارند، می توانند موارد را در سامانه سجام گزارش دهند.

مدیرکل پیشگیری مردمی قوه قضاییه درباره بانکداری گفت: برخی مردم از عملکرد برخی بانک ها گلایه مند هستند؛ از این رو، هر شهروندی احساس کند از سوی بانک یا موسسه مالی ظلمی به او وارد شده است یا برخی از طریق روابط و رانت در بانک کار خود را پیش می برند، همه مسئولان مربوطه را دخیل می کنیم.

وی درباره قاچاق کالا و ارز ادامه داد: اقدام غیرقانونی به ویژه قاچاق کالا و ارز را هم می توان در سامانه گزارش داد.
رفاهی حوادث و فعالیت کارگاهی را محور دیگر فعالیت سجام برشمرد و گفت: اگر مشاهده شد که کارخانه ای در حال تعطیلی و کارگرانی در حال بیکار شدن هستند، مردم می توانند گزارش دهند و این گزارش به ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه برای پیگیری ارسال می شود.

وی ادامه داد: برخی نواقص بهداشتی و کارگری هم باید گزارش شود تا حادثه ای به وقوع نپیوندد.
به گفته رفاهی، موضوعات مرتبط با محیط زیست مانند آتش سوزی و تخریب جنگل و مواردی از این نوع، با ضمیمه مدارک مربوطه، می تواند موضوع گزارش مردمی باشد. بحث زمین خواری و تصرف عدوانی را نیز می توان با کمک شهروندان، رفع کرد.

رفاهی تصریح کرد: در سامانه سجام به مسایل شخصی و خصوصی مردم کار نداریم؛ زیرا رویکرد، پیشگیرانه و کاهش پرونده های قضایی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار