اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۱۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰
صعود قیمت دلار به 15 هزار تومان هنوز شوک قیمتی محسوب نمی شود چرا که به زعم بسیاری تحلیل گران باید انتظار افزایش قیمتها را همچنان داشته باشیم اما سوال اینجاست که این افزایش قیمت دلار را پایانی هست؟لنگر نرخ دلار كي انداخته مي شود؟


به گزارش خبرنگار جیب نیوز، این روزها تحلیل های مختلفی در شبکه های اجتماعی و کانال های مختلف خبری در خصوص پایان افزایش قیمت دلار صورت می گیرد.

برخی همچنان از حبابی سخن می گویند که بالاخره روزی خواهد ترکید و معتقدند نباید اینگونه القاء شود که قیمت دلار را پایانی نیست؟

این گروه از تحلیل گران معتقدند دلار تنها یک شاخص تعیین کننده در اقتصاد است و در شرایط فعلی برای بسیاری از خریداران حکم سهام  و جنبه سرمایه گذاری و پس انداز دارد، پس نباید همه راهها در افتصاد به دلار ختم شود.

اما واکاوی بازار ارز در ایران نشان می دهد ، اقتصاد ایران خواسته و ناخواسته به دلیل اتصال به دلارهای نفتی گریزی از تاثیر پذیری از بازار ارز ندارد.

بدون تردید یکی از دلایل عمده افزایش قیمت ارز در ایران کاهش دلارهای ورودی است که این امر در پی كاهش صادرات نفت ایجاد می گردد چرا که با کم شدن دلار در بازار خودبخود قیمت ان افزایش می یابد.

دلیلی که این امر را ثابت می کند این است که طی مدت نوسان قیمت ارز با وجود اینکه مقامات اقتصادی بارها مدعی شدند به میزان کافی در بازار ارز وجود دارد اما از انجا بازار هوشمند است عکس العمل مثبت نشان نداد.

در این راستا با افزایش تحریم های نفتی در مدت اخیر و کاهش ورودی دلار شاهد افزایش قیمت دلار بودیم که بدون شک با تشدید تحریم های نفتی در آبان روند صعودی نرخ ارز شدت خواهد گرفت.

نگرانی اصلی در اینجاست که حتی نهادها و شرکت های خارجی که در مقابل نفت ایران کالا وارد می کردند نیز تحت تاثیر جریانات تحریم قرار گرفته اند و در اینجا دیگر راهکار مبادله نفت در مقابل کالا نیز نمی تواند چندان برای اقتصاد ایران اثرگذار باشد.

بدون شک اقتصادی که سالانه 100 میلیارد دلار صادرات نفت داشته باشد آغشته به دلارهای نفتی است و  نمی تواند ادعا کند که دلار در تنظیمات اقتصادی اش نقش اصلی را ایفا نمی کند ؛در واقع اقتصاد ما به دلارهای نفتی وابسته است و ما را ازین وابستگی رهائی نیست.

از سوی دیگر  طی روزهای اخیر برخی مدعی شده اند که دلار در شرايط فعلي ايران مانند  یک برگه سهام عمل مي كند كه جنبه سرمایه گذاری و پس اندازی دارد و به نوعی  بازار ارز مانند بازار سهام است.

اما طبق شاخص های اقتصاد کلان و بازار  سرمایه ، بورس دما سنج اقتصاد است و هر گونه تلاطمی در اقتصاد و سیاست بر بورس نیز اثر گذار است پس اگر بپذیریم که دلار هم مانند برگه سهام است ،بازار ارز نیز به نوعی مانند دماسنج اقتصاد عمل کرده و هر گونه چالش بیرونی بر ان نیز اثر گذار می باشد.

سیدکمال سیدعلی ، مدير عامل صندوق ضمانت صادرات پيش از در گفتگو با ايسنا اذعان داشته« ریال زمانی تقویت می شود که تولید، اشتغال و صادرات غیرنفتی افزایش یابد و پس از آن با عرضه ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در بازار، تقاضاهای موجود در بازار پاسخ داده می شود.»

اين گفته هاي اين كارشناس اقتصادي نشان مي دهد ايران نيازمند صادرات غير نفتي است تا با عرضه ارز حاصل از ان در بازار قيمتها متعادل شود كه بدون شك صادرات غير نفتي براي ايران دربرهه فعلي امكان پذير نيست زيرا طي اين سالها نتوانسته اين مهم را محقق سازد.

از سويي علم اقتصاد به ما می گوید وقتی حجم نقدینگی مرتب در حال افزایش است در حالی که درآمدهای ارزی در حال کاهش است، قیمت دلار حتما افزایش خواهد یافت؛ اما اینکه چه مقدار افزایش خواهد یافت به مدیریت سیاست های پولی بستگی  دارد اما  شواهد نشان داده به دليل شرايط بحراني فعلي عملا سياستهاي بانك مركزي چندان كارساز نبوده  است.

غلامرضا كيامهر ، كارشناس اقتصادي در اين خصوص به جيب نيوز گفت پايان افزايش نرخ دلار به  سياستهاي بين المللي ايران بستگي دارد و در صورت اتخاذ راهبردهايي كه ريسك سياسي كاهش يابد، قيمت دلار روند نزولي خواهد گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار