اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
روی سخن با کودکانی ست که در شرایط تحریم قرار دارند و در همین سال ها بزرگ می شوند. چنانچه به طور دقیق و همه بشود اثرات تحریم ها بر روحی و روان کودکان را بررسی کرد شاید بتوان خلقیات آینده ایرانیان را پیش بینی کرد.

شوشان - نوید قائدی :

تحریم واژه ای شناخته میان ایرانیان است.بعد از پیروزی انقلاب شرایط به گونه ای رقم خورد که ایران تا به امروز درگیر تنگناهای اقتصادی باشد و زندگی مردم روال عادی خود را طی نکند.طی دو دهه اخیر به دلیل تحریم های هسته فاز جدیدی از فشارها بر ملت ایران وارد شد که بعد از انقلاب سابقه نداشت. فراز و فرود قیمت دلار و کاهش میزان صادرات نفت خام به دلیل وابستگی شدید اقتصاد کشور به دلارهای نفتی و عدم برنامه ریزی های درست و اصولی جهت رشد و توسعه کشور سبب شد مردم درگیر شوک های بزرگی در معیشت خود شوند و قدرت خرید آنان کاهش و سفره انان کوچکتر شود.اما در خلال همین سال ها بودند دلالانی که به مکیدن خون مردم به مال و مکنت های زیادی دست یافتند و صاحب ثروت های نامشروع و بادآورده شدند.

روی سخن بنده کودکانی است که در شرایط تحریم قرار دارند و در خلال همین سال ها بزرگ می شوند. چنانچه به طور دقیق و همه بشود اثرات تحریم ها بر روحی و روان کودکان را بررسی کرد شاید بتوان خلقیات آینده ایرانیان را پیش بینی کرد. در این میان چند سوال اساسی مطرح است.راستی چند درصد از کودکان کشور تحت تاثیر شرایط تحریم قرار می گیرند؟ البته تاثیر ها تنها مستقیم نیست یعنی تنها کمبود خوراک و پوشاک و اقلام دارویی مطرح نیست. جایی که پدر و مادر خانواده به دلایل مشکلات اقتصادی با هم درگیری های لفظی پیدا یا فیزیکی پیدا می کنند و کودکان شاهد این وقایع هستند قطعا یک اتفاق ناخوشایند است. یا در جایی که به دلایل اقتصادی آمار طلاق رشد فزاینده دارد در چنین شرایطی آینده کودکان چگونه رقم خواهد خورد؟

کودکان در حال رشدی که در جامعه به دلایل فقر اقتصادی،والدین توان تامین مایحتاج بازی و نیازهای آنان را ندارند این فرزندان با چه تضادهای روحی درگیر می شوند.بسیاری از خانوارها توان تامین اقلام فرهنگی برای کودکان خود را ندارند.یا شاید از لحاظ تغذیه توان تامین عناصر لازم و ضروری رشد بدن آنان فراهم نباشد.

در کل شرایط نامطلوب اقتصادی چه از لحاظ روحی و جسمی خانوارها را تحت فشار و کمبود و نقصان خواهد گذاشت.میزان این فشارها بستگی به درامد مالی خانوارها،محل زندگی و شاید اقلیم و قومیت ها و دیگر عوامل متفاوت است.متاسفانه درصد خانوارهایی که تحت فشار هستند نسبت به خانوارهای دارای تمکن مالی بسیار بالاست.جمعیت شهر نشین کشور بالای ۶۵ درصد است ، کافی میزان حاشیه نشینی شهرها و خط فقر را بررسی نمایید.

سوال اساسی این است اگر قرار است کشور درگیر جنگ اقتصادی و تحریم باشد چه نهاد و ارگانی مسئولیت مطالعه و پایش شرایط اجتماعی کشور را به عهده خواهد داشت؟تکلیف این کودکان در حال رشد و تعالی که شخصیت آنان در حال شکل گیری است چه خواهد شد؟آیا بروز خشونت های نامتعارف این روزها در جامعه نتیجه بی توجهی های گذشته نبوده است؟آیا خلق و خوی ایرانیان در آینده تحت تاثیر سختی های این روزها و نواقص قرار نخواهد گرفت؟هزاران سوال گفته و نگفته مطرح است که باید حکومت برای آنان جواب منطقی داشته باشد و بتواند برای حل آن ها راه چاره بیابد.به راستی آینده اخلاقی ایرانیان چگونه رقم خواهد خورد.این همه نگرانی و استرس سبب بروز دهها درد جسمی و بازتولید مردمانی رنجور و خسته و بی نشاط نخواهد شد.

هدف این نوشتار انتشار یاس و ناامیدی میان جامعه نیست بلکه تذکری به مسئولان و فعالین اجتماعی و اهالی رسانه است تا نسبت به بررسی و پایش موضوعات اجتماعی متناسب و متناظر با تحریم ها و راهکار های مصونیت در برابر آن بیشتر حساس و احساس وظیفه نمایند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار