شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸

شوشان - دکتر ایرج مزارعی / کارشناس امور سیاسی و مدرس دانشگاه :

  امسال در حالی اربعین را به پایان رساندیم که از حساسیت و ابعاد متنوع و متکثری چون سالهای اخیر  برخوردار بود . پوشش رسانه ای این حماسه میلیونی را به جهت ابعاد پیچیده و سطوح مختلف آن  نمیتوان با هزاران شبکه تلویزیونی شکار و به تصویر کشاند و به مخاطبان عرضه کرد . عملا پوشش  لایه های مختلف این حماسه بی بدیل کاری بس سخت و دشوار میباشد .  طبیعی است  تبیین این حماسه بزرگ در این نوشتار نیز بس سخت و ناشدنی است  . اما برحسب وظیفه لازم دانستم که نکاتی هر چند گذار از این حماسه عظیم و بزرگ را با بعد رسانه ان که اغلب کارشناسان رسانه ای جهان جمعیت حضور در آن راهپیمایی را  ۵ برابر حج میدانند به شما مخاطبان ارائه دهم .

بزرگ‌ترین حرکت زائرانه‌ی جهان در قالب اربعین در جریان بود  و جالب تر  اینجا بود که این حرکت میلیونی و منحصر بفرد تاریخی در قاب تلویزیون مدعیان آزادی جهان دیده نمیشود و اگر هم دیده شد بسیار کم رنگ و  جالب تر ان ،  فقط حواشی آن را مورد توجه خود قرار داده اند .

این مراسم به جهت مختصات و ویژگی های آن یک مراسم منحصربه‌فرد در جهان است ، زیرا در موقعیت مکانی برگزار می‌شود که به لحاظ ژئوپلتیکی  و استراتژیکی در یک منطقه متشنج و خطرناک در جریان است. داعش همچنان در این منطقه به همت حامیان خود در منطقه فعال است ، و شیعه را نیر دشمن خونی خود می‌پندارد. بنابراین تحت هیچ شرایطی تحمل دیدن این راهپیمایی میلیونی را ندارند و به شیوه های مختلف بدنبال اهداف خود خواهند بود .

از ویژگی این مراسم تنوع و تکثر اقوام و ملیتهای مختلف جهان در این راهپیمایی میلیونی بود . از شیعه و سنی گرفته تا  مسیحیان، ایزدی‌ها و زرتشتی‌  ، که  هم به‌عنوان زائر و هم به‌عنوان خادم زائران در این مراسم شرکت ‌کردند. در حالی که اگر بخواهیم به ساختار و  ماهیت انحصاری آیین‌های دینی اشاره کنیم، خواهیم دید که این اتفاق چه‌قدر مهم است و این تنها یک معنا خواهد داشت ،  مردم  فارغ از رنگ و نژاد   حسین‌بن‌علی را نماد فراگیر، بی‌حد ‌و ‌مرز و فرا مذهبی و نماد  آزادی و ایثار می‌دانند.

اما سوال اینجا است که چرا بزرگترین حرکت میلیونی جهان مورد توجه کشورهای مدعی لیبرالیسم  و به ظاهر ازادی خواه قرار نمیگیرد و رسانه های منتسب به آنها از bbc و voa گرفته  تا سایر شبکه های انها عملا روزه سکوت اختیار میکنند .  بله پاسخ واضح و شفاف است هرگاه موضوع و محتوی حول وحدت مسلمانان و گسترش شعائر اسلامی باشد ،  استراتژی انها عبور از این ظرفیتها است و گفتمان انها صرفا سکوت و سکوت میباشد. در حالی که این راهپیمایی تمام مؤلفه‌های یک پدیده‌ی اجتماعی و مذهبی بزرگ چون جمعیت ، اهمیت سیاسی،  وحدت ،  محتوی انقلابی، محیط متشنج ، اصالت  و عدالت را در خود به معنی واقعی داشته است .

نکته شگفت‌تر از آن وقتی است که گوش و چشم رسانه های  مدعی آزادی آن قدر بسته میشود که حتی قدرت دیدن ظاهر و شکل این حرکت را نیز ندارند و  از دیدن این همه احترام به زوار عاجز هستند  .  در حالی که خودشان  بعنوان مثال پس از زلزله‌ی هائیتی و با حمایت اغلب کشورهای جهان و تلاش برنامه‌ی غذای جهانی سازمان ملل ،  تنها توانستند ۵۰۰ هزار وعده‌ی غذایی فراهم نمایند . اما در این راهپیمایی تعداد بیش از ۵۰ میلیون وعده‌ی غذایی در روز در طول مراسم اربعین توزیع می شد که برابر است با حدود 700 میلیون وعده‌ی غذایی برای تمام مدت این مراسم  . تمام این غذاها نه با سازمان ملل متحد یا هر خیریه‌ی بین‌المللی دیگری بلکه توسط مسلمان و کارگران و کشاورزانی تأمین شده است که  فقط عشق  به امام حسین انها را به این مهم فرا خوانده بود .

درواقع، از چند لحاظ باید مراسم اربعین در کتاب‌ گینس ثبت شود که میتوان به  بزرگ‌ترین گردهم‌آیی سالانه جهان ، طولانی‌ترین میز غذای پیوسته جهان ، بیش‌ترین افرادی که به‌رایگان غذا می‌خورند ، بزرگ‌ترین گروه داوطلبانه‌ای که به یک واقعه‌ی خاص خدمت می‌کنند ، اشاره نمود . این در حالی است که با این همه برجستگی همچنان در این رسانه ها روزه سکوت مهمترین خط مشی است

این حرکت زائرانه که صرفاً یک فعالیت مذهبی نیست  ، بلکه مظهری از بصیرت و مقاومت و ایثار است در سکوت معنی دار امپریالیسم خبری قرار دارد . این جریان یک داستان و سناریو خبری و تولیدی است که می‌توان از روی آن فیلم‌هایی ساخت که قابلیت دریافت هزاران اسکار دارند ، در حالی که بنگاهای خبری آنها و هالیوود و تیم رسانه ای انها فقط سود و ماتریالیسم را میبینند و اعتقادی به این مفاهیم انسانی و اسلامی ندارند .

 در پایان هم باید بگوییم فارغ از این سکوت رسانه ای دشمن این راهپیمایی بزرگ نتایج و خروجی های بزرگی چون   حقیقت، عدالت ، عشق و  امتداد جدایی‌ناپذیر پیام همه پیامبران راستین  را در خود  داشته است،   و تمام رسانه های جهان از تبیین  این راهپیمایی بزرگ عاجز هستند  و توان بیان عمق پیام امام حسین را ندارند

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار