اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
عضو کمیسیون انرژی مجلس:
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بحث سهمیه‌بندی و احیای کارت سوخت در مرحله گفت‌­وگو بوده و هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده است.
هدایت‌­الله خادمی با اشاره به اینکه ایران کشوری با بالاترین ذخایر نفت و گاز در جهان است، اظهار کرد: وضعیت بسیار بد سوخت در کشور، واردات بنزین و عدم توانایی تامین بنزین از طریق تولید داخلی نتیجه تصمیمات نادرستی است که در طول سال­‌های گذشته گرفته شده است. ایران با این حجم تولید نفت نباید وارد کننده بنزین باشد بلکه باید پالایشگاه­‌هایی برای تولید بنزین و فرآورده‌های دیگر به میزان کافی داشته باشد.

خادمی با بیان اینکه بسیار جای تاسف و گله دارد که ایران واردکننده بنزین است، تصریح کرد: صادرات نفت خام باید با محصولات با ارزش افزوده بیشتر جایگزین شود زیرا تاثیرات مثبت زیادی در کشور ایجاد می‌­کند ازجمله باعث اشتغال بیشتر جوانان می‌شود. از دیگر مزیت‌­های صادرات بنزین به جای نفت خام این است که در زمانی که قصد صادرات آن را داشتیم تحریم نبود. ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم و ساده‌­ترین راه را برای تحریم در اختیار دشمن قرار دهیم.

وی ادامه داد: کشور در حال حاضر تک محصولی و صادر کننده نفت خام است و هرکشوری جلوی صادرات نفت خام را بگیرد با مشکل مواجه می­‌شویم. بنابراین خیلی راحت زمینه برای تحریم و فروش نرفتن نفت ایران فراهم می‌­شود.

نماینده مردم ایذه با اشاره به ارزان بودن قیمت بنزین در گذشته و پیش از ورود کارت سوخت، اظهار کرد: در سال­های قبل بحث قاچاق بنزین مطرح بود و از طرفی به دلیل افزایش مصرف، واردات بنزین هم وجود داشت. در این میان دو قشر سود می­‌بردند، یکی قاچاقچیان سوخت و دیگری واردکننده‌های بنزین بودند. در آن زمان دولت وقت تصمیم بسیار خوبی گرفت و در مقطعی زیرساخت­‌ها را ایجاد کرد و پس از شفاف سازی کارت سوخت را به میان مردم آورد.

وی افزود: با ورود کارت سوخت، سهمیه‌بندی بنزین که کار درستی بود شکل گرفت. کشور در شرایطی بودیم که اگر سهمیه­‌بندی انجام نمی­‌شد افزایش مصرف سوخت را داشتیم. و به جایی می‌رسیدیم که توانایی تامین میزان بنزین مورد نیاز را نداشتیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ورود کارت سوخت ثبات مصرف را در پی داشت، اظهار کرد: بحث تحریم‌­های بانکی در آن مقطع هم مطرح بود و ایران از نظر ارتباطات بانکی و سوئیفت پول دچار مشکل بود. مقدار زیادی از منابع مالی کشور هم برای خرید بنزین مصرف شده بود.

وی افزود: با استفاده از طرح سهمیه­‌بندی سوخت و کارت سوخت مصرف کنترل شد و از واردات بنزین تا حد زیادی بی نیاز شدیم و از طرف دیگر قاچاق سوخت هم کاهش پیدا کرد که باعث ثبات در کشور شد.

خادمی با اشاره به اینکه دولت جدید از بدو ورود در پی حذف کارت سوخت بود، تصریح کرد: دولت لایحه ای برای حذف کارت سوخت به مجلس نهم برد ولی مجلس بار دیگر به استفاده از کارت سوخت اصرار کرد که وزارت نفت این مصوبه را اجرا نکرد و کارت را حذف کرد. دولت بار دیگر در مجلس دهم هم لایحه‌ای برای حذف کارت سوخت ارائه داد که نمایندگان این دوره مجلس هم به ابقای کارت سوخت رای دادند ولی همچنان دولت این مصوبه را عملی نکرده است.

خادمی با بیان اینکه امروز دوباره در همان شرایط افزایش مصرف و افزایش قاچاق هستیم، تصریح کرد: در شرایطی که دوباره بحث تحریم شروع شده است راهی جز سهمیه­‌بندی و استفاده از کارت سوخت نداریم. در کنار سهمیه­‌بندی باید به بنزین دو نرخی هم توجه شود به دلیل اینکه افرادی که نیاز به مصرف بیشتر دارند، امکان استفاده از بنزین با نرخ بالاتر را داشته باشند.

وی گفت: در حال حاضر بحث سهمیه‌بندی و احیای کارت سوخت در مرحله گفت‌­وگو است و هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده است. تصمیم­‌گیری در این خصوص به شرایط کشور بستگی دارد.
فارس/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار