عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بحث سهمیهبندی و احیای کارت سوخت در مرحله گفتوگو بوده و هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده است.
هدایتالله خادمی با اشاره به اینکه ایران کشوری با بالاترین ذخایر نفت و گاز در جهان است، اظهار کرد: وضعیت بسیار بد سوخت در کشور، واردات بنزین و عدم توانایی تامین بنزین از طریق تولید داخلی نتیجه تصمیمات نادرستی است که در طول سالهای گذشته گرفته شده است. ایران با این حجم تولید نفت نباید وارد کننده بنزین باشد بلکه باید پالایشگاههایی برای تولید بنزین و فرآوردههای دیگر به میزان کافی داشته باشد.
خادمی با بیان اینکه بسیار جای تاسف و گله دارد که ایران واردکننده بنزین است، تصریح کرد: صادرات نفت خام باید با محصولات با ارزش افزوده بیشتر جایگزین شود زیرا تاثیرات مثبت زیادی در کشور ایجاد میکند ازجمله باعث اشتغال بیشتر جوانان میشود. از دیگر مزیتهای صادرات بنزین به جای نفت خام این است که در زمانی که قصد صادرات آن را داشتیم تحریم نبود. ما نباید در زمین دشمن بازی کنیم و سادهترین راه را برای تحریم در اختیار دشمن قرار دهیم.
وی ادامه داد: کشور در حال حاضر تک محصولی و صادر کننده نفت خام است و هرکشوری جلوی صادرات نفت خام را بگیرد با مشکل مواجه میشویم. بنابراین خیلی راحت زمینه برای تحریم و فروش نرفتن نفت ایران فراهم میشود.
نماینده مردم ایذه با اشاره به ارزان بودن قیمت بنزین در گذشته و پیش از ورود کارت سوخت، اظهار کرد: در سالهای قبل بحث قاچاق بنزین مطرح بود و از طرفی به دلیل افزایش مصرف، واردات بنزین هم وجود داشت. در این میان دو قشر سود میبردند، یکی قاچاقچیان سوخت و دیگری واردکنندههای بنزین بودند. در آن زمان دولت وقت تصمیم بسیار خوبی گرفت و در مقطعی زیرساختها را ایجاد کرد و پس از شفاف سازی کارت سوخت را به میان مردم آورد.
وی افزود: با ورود کارت سوخت، سهمیهبندی بنزین که کار درستی بود شکل گرفت. کشور در شرایطی بودیم که اگر سهمیهبندی انجام نمیشد افزایش مصرف سوخت را داشتیم. و به جایی میرسیدیم که توانایی تامین میزان بنزین مورد نیاز را نداشتیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ورود کارت سوخت ثبات مصرف را در پی داشت، اظهار کرد: بحث تحریمهای بانکی در آن مقطع هم مطرح بود و ایران از نظر ارتباطات بانکی و سوئیفت پول دچار مشکل بود. مقدار زیادی از منابع مالی کشور هم برای خرید بنزین مصرف شده بود.
وی افزود: با استفاده از طرح سهمیهبندی سوخت و کارت سوخت مصرف کنترل شد و از واردات بنزین تا حد زیادی بی نیاز شدیم و از طرف دیگر قاچاق سوخت هم کاهش پیدا کرد که باعث ثبات در کشور شد.
خادمی با اشاره به اینکه دولت جدید از بدو ورود در پی حذف کارت سوخت بود، تصریح کرد: دولت لایحه ای برای حذف کارت سوخت به مجلس نهم برد ولی مجلس بار دیگر به استفاده از کارت سوخت اصرار کرد که وزارت نفت این مصوبه را اجرا نکرد و کارت را حذف کرد. دولت بار دیگر در مجلس دهم هم لایحهای برای حذف کارت سوخت ارائه داد که نمایندگان این دوره مجلس هم به ابقای کارت سوخت رای دادند ولی همچنان دولت این مصوبه را عملی نکرده است.
خادمی با بیان اینکه امروز دوباره در همان شرایط افزایش مصرف و افزایش قاچاق هستیم، تصریح کرد: در شرایطی که دوباره بحث تحریم شروع شده است راهی جز سهمیهبندی و استفاده از کارت سوخت نداریم. در کنار سهمیهبندی باید به بنزین دو نرخی هم توجه شود به دلیل اینکه افرادی که نیاز به مصرف بیشتر دارند، امکان استفاده از بنزین با نرخ بالاتر را داشته باشند.
وی گفت: در حال حاضر بحث سهمیهبندی و احیای کارت سوخت در مرحله گفتوگو است و هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده است. تصمیمگیری در این خصوص به شرایط کشور بستگی دارد.
فارس/