اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱
بن عباس مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت:
بن عباس با اشاره به کسری عرضه در سطح بازار، عنوان کرد: هم قیمت گوشت قرمز از متوسط کشوری بالاتر است، هم عرضه کم است و این منطقی نیست، باید گزارش درست از وضعیت ارائه شود تا بتوان دلیل افزایش قیمت و کاهش عرضه را به درستی پیگیری کرد .















به گزارش شوشان به نقل از  روابط عمومی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان، امید بن عباس در جلسه قرارگاه فرماندهی اقتصادی استان که با حضور مدیران تصمیم‌گیرنده در حوزه تامین و توزیع مرغ و گوشت برگزار شد، گفت: روند اقداماتی که تا به امروز در این حوزه انجام شده باید بازنگری و اگر مساله ای وجود دارد، باید روند اصلاح شود.

بن عباس در این جلسه که در خصوص میزان تامین و توزیع گوشت قرمز و مرغ  مباحثی مطرح شد، به اقداماتی که از سوی دولت انجام می شود، اشاره کرد و با بیان این که باید ماحصل این اقدامات، خروجی مطلوب در سطح  بازار استان باشد اما این مطلوبیت را شاهد نیستیم، گفت: در این شرایط اقتصادی و تحریم‌ها و مشکلاتی که کشور به جهت تامین ارز دارد سعی دولت بر این است که ارز۴۲۰۰ به این کالا تخصیص دهد و به هر شکلی باشد این کالا وارد می شود و انتظار این است که کالا با همان نرخی که بر مبنای ارز ۴۲۰۰محاسبه می‌شود، به دست مصرف‌کننده برسد، اما متاسفانه بخشی از آن محقق می‌شود و بخشی از آن نمی شود!

 این مقام اقتصادی استان با اشاره به دلالانی که در سطح شهر به صورت عریان و پنهان، گوشت منجمد وارداتی و گوشت گرم وارداتی را مبادله می کنند، گفت: این وضعیت موجود قابل قبول نیست، نظارت ها بیشتر و با متخلفان برخورد شود ،  سرعت در توزیع بسیار پایین است .

وی با بیان اینکه در هفت ماهه سال ۹۶ مجموع مرغ مصرف شده استان، ۳۶ هزار و ۵۰۰ تن بوده اما ۷ ماهه سال ۹۷، با ۳۲هزار تن، ۱۲ درصد کاهش عرضه در بازار داشتیم، گفت: هم تولید کم شده هم در بخش واردات کاهش داشتیم. همچنین مصرف گوشت قرمز در سال ۹۶،  ۲۴ هزار و۸۰۰ تن بوده و امسال هم با وجود همه مشکلات و مشقت هایی که برای تامین آن داشتیم اما به ۲۲ هزار و ۶۰۰ تن رسیده و کاهش را شاهد بودیم، علیرغم این که مصرف مردم تغییر نکرده و جمعیت هم کاهش پیدا نکرده است که بخواهیم شاهد کاهش عرضه آن در سطح بازار تا این میزان مصرف باشیم.

بن عباس ادامه داد: بخشی از این اتفاقات در این حوزه به ازای گرانی و وضعیت اقتصادی طبیعی است اما بخشی دیگر به عنوان مسئولان تنظیم بازار ، وظیفه داریم که بازار را به لحاظ تامین کالا به گونه ای تامین کنیم که با کاهش عرضه مواجه نشویم.

وی افزود: تا زمانی که بازار مصرف، تشنه است و کالا نسبت به مصرف،  به صورت قطره‌چکانی عرضه می شود، از طرفی هم اختلاف قیمت وجود دارد، قطعا عرضه کالا خارج از شبکه، بازار داغی هم پیدا می‌کند.

وی در ادامه با بیان این که گاهی گوشت منجمد خارج از شبکه ی توزیع، توزیع می شود و به خارج از استان هم می رود، تصریح کرد: هر چقدر رصد و پیگیری می شود و کانال های توزیع مسدود می شوند، باز هم شاهد مواردی از توزیع خارج از شبکه هستیم ،  این موارد قابل پذیرش نیست و باید بازرسی ها شدیدتر و بیشتر صورت بگیرد. همچنین تامین کالا بیشتر انجام شود تا این کسری ها در بازار جبران شود .

وی با اشاره به بیشترین حجم واردات گوشت به استان، با رقم پنجاه و هشت و نیم درصد از استان هرمزگان و ۲۹ درصد از تهران، گفت: عملاً ۸۰ درصد گوشت از این دو استان  تامین می شود، مرغ کشتار روز نیز با ۱۵ و ۳دهم درصد از مازندران بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده و به دلیل بعد مسافت به صرفه نیست، همچنین تهران با۱۴.۷ دهم درصد و استان مرکزی۱۳.۴ دهم درصد در رده های بعدی استان های صادر کننده مرغ به خوزستان قراردارند.

بن عباس با بیان این که دولت در یک بررسی مصرف گوشت و مرغ را در سال ۹۶ در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند را بررسی کرد، گفت: در این بررسی مقدار نیاز ماه های باقی مانده سال ۹۷ را مشخص کرد که باید برای آن برنامه‌ریزی شود و حداقل به میزان سهمیه سال قبل برای ماه های پایانی سال تامین و برای توزیع آن هم طبق فرایند توزیع فعلی به صورت دقیق انجام ‌شود.

 مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در ادامه با بیان این که سال گذشته صادرات در قبال واردات انجام می‌شد، افزود: دلیل کسری عرضه در بازار باید بررسی شود اگر موضوع صادرات است که با انجام صادرات، مجوز واردات صادر می‌شد و عملا کمبود ناشی از صادرات را جبران می کرد پس باید به دنبال عامل جدید موثر درکاهش عرضه در سطح بازار باشیم.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در خصوص تفاوت قیمت گوشت در سطح عرضه نیز گفت: گزارش‌ها باید درست ارائه شود تا تصمیم درست هم گرفته شود، باید بررسی شود که گوشت در مناطقی مثل آسیاباد، زیتون کارگری، کوی علوی و مناطق کم برخوردار با چه مبلغی عرضه می‌شود، این مبالغی که در جلسات ارائه می شود، با قیمت کالا در سطح عرضه  متفاوت است.

وی با اشاره به کاهش۱۲ درصدی عرضه مرغ در سطح استان نسبت به مدت مشابه سال قبل، تصریح کرد: باید تا پایان سال ۹۷ گوشت قرمز حداقل به مقدار  ۳۵۰۰ تن و مرغ به مقدار ۵ هزار و ۵۰۰ تن در سطح استان توزیع شود، نباید با کاهش عرضه مواجه شویم.

بن عباس با تاکید بر این که تکلیف سازمان جهاد کشاورزی استان و زیر مجموعه اش تامین دو رقم مشخص شده مرغ و گوشت قرمز مورد نیاز استان است، اذعان کرد: به گفته وزیر جهاد کشاورزی، وظیفه این سازمان، تأمین کالای مورد نیاز در این بخش است، در این خصوص نامه ای هم به آقای رئیس جمهور ارسال شده مبنی بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی، کار تامین را انجام می‌دهد، توزیع و نظارت هم با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی باید بررسی کند زمانی که یک دامدار تولید دارد اما تولیدش به فروش نمی رسد، مشکل در کجاست؟ 

بن عباس با اشاره به کسری عرضه در سطح بازار، عنوان کرد: هم قیمت گوشت قرمز از متوسط کشوری بالاتر است، هم عرضه کم است و این منطقی نیست، باید گزارش درست از وضعیت ارائه شود تا بتوان دلیل افزایش قیمت و کاهش عرضه را به درستی پیگیری کرد .
وی با اشاره به تلاش دولت برای واردات گوشت قرمز با نرخ ارز۴۲۰۰ تومانی، گفت:  این همه گوشت وارد می‌کنیم اما قیمت گوشت افزایش پیدا می‌کند و عرضه آن در سطح بازار کم است دلیل آن باید بررسی شود.  این  موارد باید بررسی شود، چرا زمانی که گوشت با قیمت های غیر از قیمت مصوب به فروش می رسد نظارت ها بیشتر  نمی شود؟  جهاد کشاورزی باید در راستای این موضوعات که دلیل اصلی گرانی بی دلیل گوشت و کاهش عرضه است، بیشتر نظارت کند.  ما قیمت مصوب گوشت با ارز دولتی را اعلام می‌کنیم اما پیش آمده که مردم با قیمت های غیر از قیمت مصوب خریداری می‌کنند و این موضوع بی اعتمادی مردم به دولت را به وجود می آورد. 
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان افزود: اگر قیمت ها بالاست حداقل باید وفور نعمت باشد اما هم قیمت بالاست هم جنس مورد نظر به میزان مورد نیاز  یافت نمی شود.  
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار