اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
در همایش بزرگداشت مقام مادر که با حضور بنیانگذار بنیاد فرهنگی بین‌المللی مادر در اهواز برگزار شد، 16 مادر نمونه خوزستان تجلیل شدند.
غلامرضا محمدی در نخستین نکوداشت مقام والای مادر در خوزستان که امروز (21 آذرماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بنیاد مادر برای همه مادران وطن و مادران سراسر جهان به پا خاسته است تا این فرشته‌های الهی که به زمین آمده‌اند، تجلیل شوند.

بنیانگذار بنیاد فرهنگی بین‌المللی مادر با اشاره به انگیزه تأسیس این بنیاد، گفت: بعد از فوت پدرم در غربت تحصیل می‌کردم که پدرم وصیت کرده بود که تا زمانی که درسم به پایان نرسد، به من مرگ وی را اطلاع ندهند. پدرم موفقیتم را ندید، اما به یاد وی کارهایی مخصوصا در استان فارس انجام دادم. مادرم 44 سال برای ما هم پدر و هم مادر بود. مدتی بود که کهولت سن مادرم به من انگیزه‌ای داد تا کاری برایش انجام دهم.

محمدی گفت: مقام قدسی مادر تا حدی برای من ارزشمند است که احساس کردم نمی‌شود مادر را در فضا، زمان یا مکانی محبوس کرد. روزی به خانه سالمندان رفتم در بدو ورود با مادری مواجه شدم که بسیار نحیف بود و با زانوی غم به پنجره‌ها چسبیده بود. از این مادر پرسیدم که چرا نگران است؟ در پاسخ گفت که منتظر بچه‌هایم هستم، زمان زیادی است که بچه‌هایم را ندیده‌ام؛ دلم می‌خواهد حتی اگر زیر پله خانه فرزندم زندگی کنم، فقط صدای بچه‌ام را بشنوم اما عروسم مرا از خانه پسرم بیرون کرده است. پس از این بود که تصمیم به تأسیس بنیاد مادر گرفتم و این کار برای همه مادران است، نه تنها مادر من.

وی با تاکید بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ احسان به پدر و مادر در جامعه، بیان کرد: تفاوت خانه سالمندان با زندان این است که در زندان دولتی باید جرمی مرتکب شوید تا به زندان بروید، اما خانه سالمندان زندانی است که جرمش محبت به فرزندان است.

بنیانگذار بنیاد فرهنگی بین‌المللی مادر عنوان کرد: با توجه به آموزه‌های دینی و فرهنگی، نگاه افراد مسن و جوانان نسبت به والدین اندکی متفاوت است. بین پدر و مادرهای سنتی و جوانان دنیای مجازی و مدرنیته تفاوت وجود دارد. اکنون طیفی از سقوط اخلاقی، طلاق، بزهکاری و ... در جامعه ما وجود دارد. 

محمدی خانواده را کانون اصلی هر جامعه دانست و گفت: قلب هر خانواده نیز مادر است. اگر بتوانیم مادران متعالی آموزش بدهیم، جهان خوشبخت خواهیم داشت. باید کشمکش بین جوانان قرن مدرنیته و افراد سنتی را به گفتمان تبدیل کنیم و ریشه این گفتمان مادر است.

محمدی ادامه داد: اکثر روانشناسان اعتقاد دارند که تربیت فرزند از بدو بسته شدن نطفه تا 12 سالگی به عهده مادر است؛ بنابراین وظیفه مادر بسیار سنگین است و اگر دختران امروزی نمی‌توانند مسئولیت خطیر مادری را به عهده بگیرند، بهتر است بچه‌دار نشوند.

وی عنوان کرد: به کارمندان مادر احترام ویژه‌ای دارم و معتقد هستم مادر باید با جامعه در ارتباط باشد اما باید اولویت مادر، همسر و فرزندانش باشد. 

بنیانگذار بنیاد فرهنگی بین‌المللی مادر گفت: بنیاد مادر وابسته به هیچ گروه و حزبی نیست و هرگونه فعالیت سیاسی در این بنیاد ممنوع است. جز رضای خدا و خشنودی مادران هدفی نداریم. همچنین در بنیاد مادر بر اساس فرموده پیامبر(ص) هیچگونه تبعیضی از نظر نژاد و قومیت وجود ندارد.

محمدی تصریح کرد: خوزستان سی‌امین استانی است که 16 مادر نمونه آن را تجلیل می‌کنیم. البته همه مادران خوزستان نمونه هستند. معمولا در هر استان 10 مادر نمونه انتخاب می‌شوند اما به احترام مردم خوب خوزستان 16 مادر از خوزستان انتخاب شدند که از بین این 16 مادر، یک مادر در سطح ملی انتخاب می‌شود و از بین 33 استان، یک مادر به آسیا می‌رود و می‌خواهیم برای نخستین بار در دنیا مادر شایسته انتخاب شود.

وی با اشاره به شاخص‌های انتخاب مادر نمونه در بنیاد مادر، گفت: در بنیاد مادر، پنج شاخص که به سطح ملی و بین‌المللی رسیده‌اند، برای انتخاب مادر نمونه وجود دارد که نخستین شاخص این است که یک مادر نمونه باید یک فرزند نمونه برای والدین خود باشد. دومین شاخص این است که یک مادر نمونه باید همسر خوبی برای  شوهرش باشد. سومین شاخص نیز این است که یک مادر شایسته از نظر معنوی، تربیتی، اجتماعی، آموزشی و پرورشی برای فرزندان باشد. همچنین یک مادر نمونه باید شهروند خوب باشد و کار شاخصی در جامعه انجام داده باشد.

به گزارش ایسنا،‌ سیده فرانک موسوی سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان نیز در این مراسم اظهار کرد: حدود یک سال است که با بنیاد ملی مادر همکاری می‌کنیم و اطلاعاتی در خصوص مادران از تک تک شهرستان‌های خوزستان جمع‌آوری کرده‌ایم. 

وی افزود: بر اساس شاخص‌هایی از 16 مادر نمونه خوزستان تقدیر خواهیم کرد. زمانی حدود یک سال برای انتخاب مادران نمونه صرف کردیم، زیرا انتخاب مادر نمونه بسیار دشوار است.

سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان گفت: همه مادران ایران و خوزستان نمونه هستند و انتخاب مادر نمونه مشکل بود که در نهایت بر 40 مادر اتفاق نظر داشتیم اما به دلیل محدودیت‌ها امروز از 16 مادر نمونه تجلیل کردیم.

موسوی بیان کرد: زمانی که صحبت از مادر می‌شود، تفاوت ندارد که یک فرد 80 ساله یا کودک باشیم. نام مادر احساس خوبی به انسان می‌دهد. نام مادر احساس امنیت و آرامش را به ما می‌دهد. بوی خدا در صدای همه مادران وجود دارد و آرامش به ما تزریق می‌کند. 

وی مأمن همه انسان‌ها را مادر دانست و گفت: همه ادیان الهی به شأن و منزلت مادر حرمت می‌گذارند؛ دینی وجود ندارد که مادر در آن ارزشمند نباشد.

سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان گفت: حضرت ابراهیم(ع) برای پدر و مادرش دعا می‌کرد و می‌فرمود پروردگارا من، پدر و مادرم و همه مؤمنان را در روز حساب بیامرز.

موسوی گفت: دین اسلام بیشترین تکریم را برای مقام مادر قرار داده است. خداوند در آیه 14 سوره لقمان می‌فرماید، باید به پدر و مادر حرمت گذاشته شود. پیامبر اکرم(ص) نیز می‌فرماید بهشت زیر پای مادران است. به دلیل اینکه بهشت زیر پای مادر است زندگی سختی دارند اما باید بدانیم اگر قرار است ما هم به بهشت وارد شویم، باید رضایت مادر را به دست بیاوریم.

وی بیان کرد: مادران ما مادرانی سرشار از عطوفت و مهربانی هستند. امروز در جمع ما مادرانی قرار دارند که مادران شهید هستند. مادرانی که با مشقت فرزند خود را بزرگ کرده‌اند اما زمانی که پای گذشت، فداکاری و دفاع از دین پیش می‌آید، همین مادر از فرزند خود می‌گذرد و امروز از مادران شهیدانی که از عزیزترین کسان خود گذشت کردند، تقدیر می‌کنیم. اگر پسران بزرگی داریم، به دلیل وجود مادران شیرزن است و بزرگی مردان ما مرهون مادران‌شان است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار