مردم شریف خوزستان در جای جای این استان پهناور و عزیز، همکاران گرامی، فرهنگیان نجیب و فرهیخته،
درود خدا بر شما ،و آرزوی بهبودی شرایط در فردا های پیش رو برای همه هم میهنان و توسعه و پیشرفت برای کشور عزیزمان ایران دریافت اهمیت وارزش کار آموزش و پرورش،نیاز به تکرار ندارد.اکنون دیگر نیازمند طراحی برنامه های مترقیانه برای برون رفت از معضلات هستیم.
در گوشه و کنار مملکت،همکاران ما در استان های دیگر، گام های چندمین را برای حرکت در مسیر توسعه برداشته اند و در جهت موارد ذیل به راه حل های مناسبی هم رسیده اند:
- ارتقاء سطح آموزش و مشارکت های نهادها در توسعه آموزش های عمومی
- توسعه فضاهای جدید آموزشی
-ارتقاء وضع کمی نیروی انسانی مورد نیاز
-تدوین و طراحی روش های نوین ارتقاء سطح آموزش ضمن خدمت همکاران
-توسعه آزمایشگاهها در ساختار آموزش و پرورش
- ریشه کن کردن معضل بازماندگان از تحصیل
-مقاوم سازی فضا های فیزیکی موجود
-ساخت فضاهای چند منظوره برای آموزش و پرورش
-ارتقاء محتواهای منطبق با نیازهای روز برای آموزش ها
-توسعه ورزش در مدارس و ارتباط منظم و برنامه ریزی شده با وزارت ورزش و جوانان
-تهیه و تدوین پروتکل های مورد نیاز جهت تنظیم روابط ویژه و بایسته با شهرداری ها و شورای های شهر
-تلاش برای بکارگیری نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای جبران نواقص و...
اما شوربختانه در خوزستان وضع نه آنگونه ای است که باید باشد:
*مکانیسم کار در آموزش و پرورش که یک نهاد تخصصی است،در استان دچار اخلال است.
الف)برای جبران کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزشگاه های استان، به جای اقدام از مسیر معمول و منطقی برای شناسایی و مصاحبه افراد با رشته های مربوط،روشی غیر معمول به کار گرفته شده و متغیر اصلی،یعنی تخصص و رعایت شرایط قانونی،قربانی دیگر متغیرها می شود.ورود این عناصر به بدنه آموزش عمومی پایه ای،مصیبت های فراوانی را در درازمدت،گریبانگیر آموزش و پرورش استان خواهد کرد.
ب) شکل انتخاب مدیران در طی چند سال گذشته،وضعی وصف ناشدنی داشته است. توجیه این روش های غیر معمول با دخالت فلان و بهمان،پذیرفتنی نیست،نمی توان عدم کارایی روش های خود را بر عهده دیگران بگذاریم و شانه از مسوولیت خود خالی کنیم! تمام نتایج بر عهده مجموعه مدیران اداره کل آموزش و پرورش خواهد بود.خوبست یک نظر سنجی از بدنه آموزش و پرورش در خصوص این گزینش ها ، وزن علمی-مدیریتی منصوبین،نقش و اهمیت خانواده گرایی نسبت به متغیر های استاندارد برای گزینش مدیران،دخالت های درونی و بیرونی در این پروسه،و...صورت بپذیرد.
پ)میزان موفقیت ساختار برای رفع مشکلات آموزش و پرورش استان،در برخی بخش ها،قابل ارزش نبوده است.
فاصله بسیار زیاد آ و پ استان در آزمون های نهایی دوره متوسطه دوم با میانگین کشوری در نمره و رتبه ، رتبه ضعیف آموزش و پرورش استان در کنکور سراسری -مخصوصا با حذف تاثیر مدارس ویژه استان،ناتوانی در کنترل دقیق بر آموزشگاه های غیر دولتی ،شفاف نبودن پروسه راه اندازی و اداره برخی آموزشگاه های غیر دولتی در ساز و کارهای رسمی موجود و...
ت)طی چند سال گذشته،نسبت محقق شدن مطالبات آموزش و پرورش از دیگر نهادها،به خاطر حمایت و پشتیبانی نماینده دولت در استان،به سالهای پیش از آن به طور معناداری افزایش یافته است.
باید به صورت شفاف روشن شود که تاثیر این مهم در چه بخش هایی دیده شده است؟
آنچه نمایان است ، آموزش ،عایدی مهمی از این مسیر به دست نیاورده است،که صدالبته باید به دست می آورد .
ث)نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی،در نظر داشته باشند که بسیاری از گزینش های مدیران و کارشناسان و مدیران مدارس و حتی بخش های جزئی دیگر، به حساب آنان گذاشته می شود و شائبه دخالت های نابجا و غیر دموکراتیک اصحاب مقننه در نیروی اجرایی را به وجود می آورد ، بنابراین لازم است که اگر نقشی در مشاوره دادن به مدیران آموزش و پرورش دارند،سعی کنند در معرفی افراد،دست کم دو مطلب اساسی را مدنظر داشته باشند:
نخست افراد سالم، بادانش و پاکدست را معرفی کنند تا به این نهاد مهم آسیب نرسد.
و دیگر اینکه ،افرادی باید به عنوان مدیر به بدنه دولت اضافه شوند که دست کم ،هماهنگی با سیاست های دولت را داشته باشند و همراهی خود را نسبت به سیاست های دولت اثبات کرده باشند ، دراین صورت است که دل به کار داده و برای موفقیت برنامه های دولت تلاش خواهند کرد. نیروهایی که برای پیروزی رئیس محترم جمهوری زحمت کشیده اند ، نمی توانند ببینند عناصر غیر وابسته به سیاست های دولت از مسیر هایی غیر معمول،از جمله وابستگی های خانوادگی و رفاقت های گعده ای و شخصی،جای زحمت کشان و دغدغه مندان پیروزی دولت را گرفته باشند.
ج) استاندار محترم و معاونت محترم اجتماعی وسیاسی خوزستان، لازم است برای غرق نشدن آموزش و پرورش در مشکلات بیشتر، تلاش خود را به کار گرفته و تمام مساعی خود را برای پیشبرد کار در آموزش و پرورش به کار ببرند .
خبرهای خوبی از نواحی مختلف آموزش و پرورش به گوش نمی رسد،روزی که صدا دربیاید،نه نمایندگان مجلس خود را ملزم به پاسخگویی می دانند و نه نمایندگان دولت می توانند شانه از زیر بار مسوولیت خالی کنند.
سازمان معلمان ایران،شعبه خوزستان