اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
استاندار خوزستان گفت: بخش خصوصی باید جلو بیاید و سهم خود را در زمینه پژوهش ادا کند.
غلامرضا شریعتی در آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر سال 97 که امروز، چهارشنبه (5 دی‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال هفته پژوهش و فناوری با شرایط و ساز و کار نسبتا بهتری برگزار شد، اظهار کرد: باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین حرکت کنیم تا پژوهش در این دانشگاه‌ها منجر به تولید محصولی شود که زمینه اشتغال و کارآفرینی را فراهم کند تا به تدریج پژوهش، نقش مهمی در تولید ناخالص ملی کشور داشته باشد.

وی افزود: البته نمی‌شود بدون اینکه نیازهای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را تامین کنیم، تنها از دانشگاه و مراکز تحقیقاتی انتظار داشته باشیم کار انجام دهند. باید تلاش شود تا سهم پژوهش داده و به آن توجه شود. در کره جنوبی سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به 3.6 درصد رسیده است. در ژاپن این سهم 3.4 درصد است، اما در کشور ما سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی نیم درصد است.

استاندار خوزستان گفت: باید به این مساله توجه داشته باشیم. بنا بود در برنامه سوم و چهارم و پنجم سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی را به یک درصد برسانیم اما این کار انجام نشد. در سال 95 در بودجه کشور حدود هفت هزار و 500 میلیارد تومان برای پژوهش و تحقیقات قرار گرفت که تحت عنوان جدول شماره 14 معروف است. این برنامه محقق نشد و در سال 96 این جدول مجددا در مجلس پیشنهاد و حذف شد. 

شریعتی ادامه داد: دلیل مجلس نیز این بود که این اعتبار از سوی دستگاه‌ها تامین نمی‌شود. اگر این مبلغ تامین می‌شد سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به حود 1.1 درصد می‌رسید. اما در حال حاضر هنوز این سهم حدود نیم درصد است.
 
وی افزود: باید به این مساله توجه شود. اگر بنا است کشور بر مدار اقتصاد مقاومتی حرکت کند و صادرات محور باشد و به سمت تولید و جدا شدن از اقتصاد نفتی پیش برود، باید پژوهش ارج نهاده شود. می‌توانیم از کالاهایی استفاده کنیم که برای تولید آن‌ها به خارج از کشور وابسته باشیم اما در صورت تحریم، باز با مشکل مواجه می‌شویم. اگر پژوهش داخلی پایه‌گذاری شود، کمتر دچار تلاطمات می‌شویم.

استاندار خوزستان گفت: بخش خصوصی علی‌رغم اینکه به تدریج در حال گسترش و قوی‌تر شدن است، از بحث پژوهش به طرز قابل ملاحظه‌ای خود را کنار کشیده است. در کشورهای توسعه یافته بخش قابل توجهی از سهم پژوهش را بخش خصوصی پرداخت می‌کند و بخش خصوصی نیز در افزایش تولید ناخالص ملی از طریق پژوهش‌های گسترده، نقش دارد. 

شریعتی افزود: ما باید به نحوی تحقیقاتی را برای اداره کشور در نظر بگیریم و بخش خصوصی نیز باید در حوزه پژوهشی فعالیت کند. برخی دانشگاه‌های خارجی هستند که بخش‌های خصوصی در سال گذشته برای بحث پژوهش بیش از سه میلیارد دلار به آن‌ها کمک کرد‌ه‌اند.

وی خاطرنشان‌کرد: بخش خصوصی باید جلو بیاید و سهم خود را ادا کند. در استان تلاش‌های اساسی خوبی در حوزه پژوهش شده است و کارگروه پژوهشی و فناوری نیز فعال‌تر شده است. بعضا در جاهایی که کارهای فنی داشته‌ایم، از کمک دانشگاه استفاده کردیم. دانشگاه توانست نیز به ما راهکارهایی برای مسائلی مانند کنترل کانون‌های ریزگرد و هم برای مسائلی که معضل کشور شده بودند، ارائه دهد. در برخی از این حوزه‌ها اختلاف نظر‌های جدی میان مسئولان وجود داشت اما در نهایت آنچه استان برای ما حجت بوده است، کار دانشگاه بود و در نهایت نیز ما نظر نهایی را نظر دانشگاه در نظر گرفتیم.

استاندار خوزستان گفت: ما تلاش کردیم از تجربیات و دانش اساتید استان بهره بجوییم. باید تلاش کنیم دانش را تنها در دیوار دانشکده‌ها نگه نداریم و تا حد امکان از این دانش در استان بهره ببریم تا بتوانیم شرایط بهتری را برای محیط زندگی و جامعه فراهم کنیم.

شریعتی تاکید کرد: باید به حرکت به سمت رونق و گسترش مباحث پژوهشی در دانشگاه‌ها، بنیاد نخبگان و آموزش و پروش سرعت دهیم. هرچه دانش‌آموز را جستجوگر، پژوهشگر و مطالبه‌گر بار بیاوریم، این دانش‌آموز به تدریج می‌تواند در دانشگاه و در حوزه‌های مختلف بیشتر در حوزه‌های پژوهشی، فعال‌تر باشد. باید در حد امکان تلاش کنیم بدون مطالعه و پژوهش، تصمیمات آنی که ممکن است عوارض طولانی‌مدت داشته باشد، نگیریم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار