اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
معاون پارک علم و فناوری خوزستان عنوان کرد:
معاون پارک علم و فناوری خوزستان گفت: پژوهش و فناوری هزینه‌بر است اما این هزینه به دلایلی در کشور آن گونه‌ای که باید به آن پرداخته نمی‌شود.
جمشید افشانی در آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر سال 97 که امروز، چهارشنبه (5 دی‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: نمایشگاه هفته پژوهش و فن بازار استان امسال با حضور 21 سازمان شامل دانشگاه‌ها و برخی دستگاه‌ها برپا شد. در بخش فن بازار 26 شرکت فناور و استارتاپ حضور داشتند. در بخش خانه بازار آن 20 نفر از کارآفرینان کسب و کارهای خانگی حاضر بودند و در مجموع نزدیک به 46 هسته فناور و کارآفرین در فن بازار حضور داشتند.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده و مطابق شاخص‌های اعلام شده و براساس گزارش مرکز ایسپا، سه غرفه به عنوان غرفه برتر انتخاب شدند اما غرفه‌های دیگری نیز بودند که حائز شرایط برتری بودند اما چون در دوره‌های گذشته انتخاب شده بودند، امسال دوباره این اتفاق رخ نداد. امسال غرفه اول غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بود و غرفه سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان و دانشگاه جامع علمی کاربری نیز رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند. 

معاون پارک علم و فناوری خوزستان گفت: براساس گزارش ایسپا، آمار بازدیدکنندگان براساس مقاطع تحصیلی عبارت است از 43 درصد کارشناسی، 21 درصد کارشناسی ارشد، 10 درصد دکتری و 25 درصد مقاطع زیر کارشناسی. آمار بازدیدکنندگان، برنامه‌ریزی ما برای نمایشگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

افشانی تصریح کرد: همچنین 21 درصد بازدیدکنندگان گفته‌اند بیش از چهار سال است که در نمایشگاه شرکت می‌کنند، 18 درصد بازدیدکنندگان برای سه سال و 23 درصد بازدیدکنندگان برای دو سال است که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند. 37 درصد بازدیدکنندگان نیز امسال برای اولین بار به نمایشگاه مراجعه کرده بودند. به عبارتی می‌توان گفت 63 درصد بازدیدکنندگان، مشتری وفادار نمایشگاه بودند. 

وی تصریح کرد: میزان رضایت بازدیدکنندگان از نظر شاخص‌های مکان و زمان برگزاری، چیدمان غرفه‌ها و... بیش از 60 درصد بود. از نظر بازدیدکنندگان چیدمان، کیفیت و فضای تخصیصی و حضور فعال شرکت‌های فناور بهبود پیدا کرده بود اما تنوع غرفه‌ها و میزان بازدیدها از نظر مراجعه‌کنندگان کاهش پیدا کرده بود. عدم حضور شرکت‌های نفت و ملی‌حفاری، اطلاع‌رسانی ضعیف و تهویه نامناسب سالن از دیگر مواردی بودند که بازدیدکنندگان از آن رضایت نداشتند. 

معاون پارک علم و فناوری خوزستان گفت: پیشنهاد می‌کنم در سال‌های آینده تا حدی روند برگزاری نمایشگاه را عوض کنیم، نمایشگاه امسال و سال‌های گذشته برای ارائه توانمندی‌ها بود. باید به سمت نمایشگاه‌های تقاضا محور حرکت کنیم. صنعت و دستگاه‌ها می‌توانند در چنین نمایشگاهی به ارائه نیازمندی‌های خود بپردازند. در این صورت پژوهشگران نیز می‌توانند تقاضاها را ببینند و بر اساس تقاضاهای موجود، تحقیقات خود را جهت‌دهی کنند. این نمایشگاه می‌تواند در دانشگاه شهید چمران، اداره صنعت و معدن و... برگزار شود.

افشانی افزود: در یکی دو سال گذشته خوزستان در حوزه فناوری حرف‌هایی برای گفتن داشته است. در سال 96 و 97 فناور برتر کشور از خوزستان بود. دو طرح از خوزستان در سال 96 جزو جشنواره شتاب ملی به عنوان طرح‌های برتر انتخاب شدند. در سال 97 طرحی که از جشنواره بزرگ خشک سالی خوزستان به معاونت علمی ریاست جمهوری ارسال کردیم، به عنوان یکی از 10 ایده برتر آب این معاونت انتخاب شد. طرح مته حفاری که در جهاد دانشگاهی خوزستان انجام شده است و پمپ‌های SRP ساخته شده در دانشگاه شهید چمران نشان می‌دهد که با همکاری و تعاملی که در خوزستان بوده است، حرکت خوبی شکل گرفته است. 

وی خاطرنشان‌کرد: روند رشد فناوری در کشور خوب شده است اما این سرعت کافی نیست. بحث پژوهش و فناوری هزینه بر است اما این هزینه به دلایلی در کشور آن گونه‌ای که باید به آن پرداخته نمی‌شود. 

معاون پارک علم و فناوری خوزستان گفت: قرار بود در پایان برنامه ششم توسعه، سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به 3 درصد برسد اما این اتفاق رخ نداد. پژوهش هزینه دارد و تولید فناوری هزینه بر است. دست دانشگاه باید در کارهای پژوهشی باز باشد و اگر این امکان پذیر نباشد، ما به همان پروژه‌های پژوهشی کتابخانه‌ای ادامه خواهیم داد. 

افشانی افزود: سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص ملی نیم درصد است، در حالی که این سهم در کره جنوبی 3.6 درصد و در  ژاپن 3.4 درصد است. در خوزستان اقدامات خوبی در زمینه کارهای پژوهشی انجام شده است اما در سطح ملی اگر پژوهش و فناوری با این شتاب پیش رود، ما در آینده مشکلات زیادی خواهیم داشت. در سال‌های پیش رو، اینترنت دنیا را متحول می‌کند. باید بپذیرم دوره اقتصاد نفتی تمام شده است. اگر الان برای 30 سال آینده برنامه‌ریزی نکنیم، دیگر توان رقابت در این حوزه را نخواهیم داشت.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار