اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
مرحله نخست طرح پژوهشی بررسی نقوش برجسته آثار صخره‎ای استان خوزستان زیر نظر پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.
ایوب سلطانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه اظهار کرد: به همت کارشناسان و مشاوران پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، مرحله اول طرح پژوهشی مطالعات آثار صخره‎ای (نقوش برجسته صخره‎ای استان خوزستان) زیر نظر پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است. 
  
او با بیان این ‎که در این مرحله نقوش برجسته اشکفت سلمان، کول فرح، خنگ اژدر، خنگ یارعلی‎وند، خنگ کمالوند، شاهسوار و شهیون در حال بررسی هستند افزود: در این بررسی‎ها، تأثیرات فیزیکی و شیمیایی عوامل فرساینده محیطی بر روی نقوش برجسته، ویژگی‎های فنی بستر شکل‎گیری اثر و ارزش‎های پیدا و پنهان اثر ارزیابی می‎شوند. 
  
مدیر پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه گفت: این طرح با همکاری پایگاه پژوهشی آیاپیر و اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان به منظور دستیابی به شناخت کمی و کیفی در حال انجام است. 
  
وی اطلاع از وضعیت آثار صخره‎ای را از اولویت‎های طرح حاضر دانست و افزود: با تهیه اطلاعات جامع تاریخی در این زمینه، پیشینه حفاظت و مرمت آثار و نیز آسیب‎شناسی این آثار ارزشمند فرآهم خواهد آمد تا زمینه‎های لازم نیز برای ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی مهیا شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار