شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۱
مروری بر وقایع شهریورماه 57
به دعوت آیت الله جزایری و شرکت تنی چند از کادرهای اصلی انقلاب در اهواز ، جلسه ای در منزل کاشانی برگزار شد.
اختصاصی شوشان: در شهریور ماه 1357 پس از اعلام حکومت نظامی در شهرهای بزرگ کشور که اهواز و آبادان هم جزو آنان بودند حوادث مهمی رخ داد. پس از برگزاری یک دوره از مراسم چهلم شهیدان و با تعطیلات تابستانی مدارس در بهار و تابستان 57 ، هنوز از پتانسیل آموزش و پروش استفاده چندانی نشده بود. این مسایل در مهرماه و با بازگشایی مدارس می توانستند آغاز دوباره ای برای به چالش کشیدن رژیم پهلوی و اعتصابات تازه باشد .

لذا با شروع مهر ماه و آغاز سال تحصیلی تحرکات انقلابیون خصوصا در آموزش و پروش برای به اعتصاب کشاندن فرهنگیان و مدارس در اهواز آغاز شد.

در این راستا به دعوت آیت الله موسوی جزایری و شرکت تنی چند از کادرهای اصلی انقلاب در اهواز ، جلسه ای در منزل شیخ حمید کاشانی برگزار شد و آغاز اعتصاب دانش آموزان و فرهنگیان اهواز آنجا پی ریزی شد. این حرکت در ابتدا از دبیرستان شهید مصطفی خمینی (شاپور سابق) توسط دبیران و دانش آموزان انقلابی آغاز و به دلیل مهیا بودن شرایط جامعه به سرعت به مدارس دیگر سرایت کرد و فراگیر شد .

آیت الله جزایری در مهرماه 57 به پاریس رفت و به حضور امام خمینی رسید . پس از بازگشت وی از پاریس و شدت یافتن حوادث انقلاب و روند وقایع با مشورت روحانیت اهواز ، راهپیمائی بزرگی در اهواز برنامه ریزی شد .

این راهپیمائی که همه قشرهای مردم در آن شرکت کردند با توجه به تعطیلی و اعتصاب در مدارس اهواز و استفاده از نیروهای فرهنگیان به صورت بزرگترین و باشکوه ترین تجمعات آن روز اهواز بدل شد . این راهپیمایی از مدرسه آیت الله بهبهانی به سمت حسینیه اعظم برگزار شد و در پایان آن حجه الاسلام سید ابوالقاسم مجتهد زاده در تجلیل مقام امام سخن گفت .

دو روز پس از راهپیمائی بزرگ مردم اهواز رژیم پهلوی در یک عقب نشینی اعلام کرد که آزادی زندانیان سیاسی را آغاز خواهد کرد و بلافاصله پس از آن 40 نفر از زندانیان سیاسی اهواز در مرحله اول از زندان کارون آزاد شدند .

حرکت های انقلابی نه تنها در اداره آموزش و پرورش خوزستان که همزمان در سایر ادارات هم اجرا می شد که از جمله این اعتصابات می توان به اعتصاب کارکنان پالایشگاه آبادان و سازمان آب و برق خوزستان به ویژه اهواز اشاره کرد .




















نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار