اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
مدیرکل حفاظت زیست خوزستان:
ورودی به تالاب شادگان فوق‌العاده بوده و عمده مساحت این تالاب آبگیری شده است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده در مراسم نواختن زنگ هوای پاک که امروز (30 دی‌ماه) در هنرستان حضرت خدیجه(س) اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امسال به واسطه بارندگی‌ها شرایط مطلوب‌تری داریم که با توجه به آن، نباید از برنامه‌ها غافل شویم و کارها را با آرامش جهت برنامه‌ریزی و با همان شتاب زمان خشکسالی و وقوع گرد و غبار، پیش ببریم.

وی افزود: نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و دولت باید تلاش کنند اعتبارات در سال 98 استمرار یابند تا ظرف هفت تا هشت سال آینده مدیریت کانون‌های داخلی گرد و غبار انجام شود. همچنین در کنار آن باید اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا که خاص کلان‌شهرها است با شتاب بیشتری اجرا شود.

لاهیجان‌زاده گفت: با توجه به بارندگی‌ها از اواخر مهرماه تاکنون، به جز دو روز گذشته که گرد و غبار خارجی خوزستان را تحت تاثیر قرار داد، تقریبا هیچ مشکلی از بابت گرد و غبار نداشته‌ایم و هوای اکثر روزها سالم یا پاک بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: در دو سال اخیر روند تعداد روزهای خاکی نزولی بوده است و تعداد روزهای سالم روند افزایشی داشته است. امسال به علت بارندگی کانون‌های داخلی ریزگرد مهار شده است و تالاب‌ها پرآب هستند  که این امر موجب شرایط مطلوب‌تر شده است.

وی در خصوص حق‌آبه تالاب‌ها، گفت: امسال میزان ورودی به تالاب‌ها به حدی رسیده است که در چند روز گذشته با تشکیل جلسات مدیریت بحران بررسی شد که در صورت ادامه این روند، دریچه‌های بین ایران و عراق در تالاب هورالعظیم باز شود و بخشی از آب را به سمت عراق هدایت کنیم زیرا تالاب دیگر ظرفیت پذیرش آب بیشتر را ندارد.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: همچنین ورودی به تالاب شادگان فوق‌العاده بوده و عمده مساحت این تالاب آبگیری شده است. تالاب میانگران ایذه نیز به صورت کامل آبگیری شده است. همچنین بخش بزرگی از تالاب بامدژ آبگیری شده است. شرایط تالاب‌ها کم‌نظیر است. طبق تصویر ماهواره‌ای که روز گذشته از بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب هورالعظیم مشاهده کردیم، از سال 2000 تاکنون نخستین بار است که چنین حجمی از آب در تالاب مشاهده می‌شود. 

وی با اشاره به اجرای طرح بیابان‌زدایی نیز گفت: مجری طرح مقابله با کانون گرد و غبار اداره‌کل منابع طبعی خوزستان است که امسال 193 میلیارد تومان اعتبار  در اختیار این اداره قرار گرفته است تا کار را دنبال کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: اداره‌کل منابع طبیعی باید سالانه 20 هزار هکتار نهال‌کاری کند که امسال نیز 20 هزار هکتار دیگر برنامه نهال‌کاری دارد. همچنین قرق و پخش سیلاب از دیگر برنامه‌های منابع طبیعی است و در مجموع حدود 89 هزار هکتار مدیریت سرزمین در جنوب و شرق اهواز انجام می‌شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار