اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱
وزیر علوم در حاشیه کنگره جندی‌شاپور:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به روند مناسب پیشرفت دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول گفت: نمی‌توان عظمت تاریخی یک دانشگاه، یکباره بر دوش یک دانشگاه کوچک قرار گیرد.
منصور غلامی در حاشیه برگزاری دومین کنگره جندی‌شاپور که امروز، سه‌شنبه (۷ اسفندماه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه جندی شاپور را به عنوان قدیمی ترین دانشگاه دنیا در یونسکو ثبت کرده‌ایم. این دانشگاه ۱۷۵۰ سال پیش در دزفول بوده که محل آن نیز مشخص است. در گذشته به این دوری، مجموعه علمی بسیار خوبی در ایران شکل گرفته بوده است.

وی افزود: در آن زمان از کشورها و مناطق مختلف در این مرکز حضور داشتند. این یکی از افتخارات ایران و بشر است. دانش و دانایی موجب به وجود آمدن تمدن‌های طولانی و انسان مدار و اخلاق مدار شده است. سوابق دیگری که پیدا شده نیز نشان می‌دهد منطقه دزفول از مناطق قدیمی در این حوزه است. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تلاش می‌کنیم دانشگاه را به عنوان مرکز علمی که متعلق به بشریت است، هرچه بیشتر معرفی کنیم تا دنیا بداند ایران جزو کشورهای برتر در این حوزه است. نکته دیگر این است که ما بتوانیم این دانشگاه قدیمی را با کمک باستان‌شناسان احیا کنیم تا هم محلی برای بازدید علاقه‌مندان به دانش بشری باشد و هم در کنار آن بتوانیم به دانشگاه جندی شاپور کمک کنیم تا میراث‌دار خوبی برای دانشگاه جندی‌شاپور باستان باشد.

غلامی درخصوص طرح جامع دانشگاه جندی شاپور گفت: این دانشگاه بیشتر تلاش می‌کند به شکلی با المان‌هایی که در شهرک دانشگاهی دیده می شود به پیشینه این منطقه اشاره کند. اصل قضیه این است که به کمک سایر ارگان‌ها، سایت و‌ محل قرار گرفتن این دانشگاه قدیمی را آماده رفت و آمدهای مردم کنیم و خاک برداری و اکتشافات لازم انجام شود تا دانشگاه قدیمی که بنا به اعلام باستان شناسان در لایه های زیرین قرار گرفته است، بیرون بیاید.

وی افزود: البته چیزی که از دانشگاه باقی مانده بناهایی است که چندان سر پا نیستند اما با سوابق تاریخی که باستان شناسان می‌دانند، می‌توانند بخش‌هایی را احیا کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: قرار است که برگزاری کنگره جندی شاپور دو سال یک بار انجام شود اما قاعدتاً هر کنگره در ادامه تکمیل فعالیت‌های کنگره قبلی شکل می‌گیرد. امیدواریم این مساله در کنگره‌های بعدی نیز دنبال شود و یافته‌های جدید تحقیقاتی و.. در آن‌ها ارائه شود.

غلامی تصریح کرد: کنگره اول قبل از ثبت جهانی دانشگاه جندی شاپور بود که تلاش‌های انجام شده موجب شد تا داوران یونسکو بپذیرند که اینجا دانشگاهی با این قدمت وجود داشته است.

وی درخصوص ارتقای رتبه دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور شاپور گفت: رشد و توسعه این دانشگاه خوب بوده است. پروژه‌هایی که امروز کلنگ زده شد در جهت توسعه دانشگاه بود. اگر مسئولان استانی نیز کمک کنند، وزارت علوم نیز کمک می‌کند تا این دانشگاه بتواند یاد دانشگاهی قدیمی را زنده کند. نمی‌شود یک عظمت تاریخی را با عجله بر دوش یک دانشگاه کوچک بگذاریم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار