اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
سازمان آب و برق خوزستان جوابیه ای به پایگاه خبری شوشان در مورد لایروبی سازه های آبی شوشتر ارسال کرده است.
سازمان آب و برق خوزستان پس از انتشار مطلب «سازمان آب و برق پاسخ دهد؛فرار از قبول مسئولیت در خصوص لایروبی سازه های آبی!» در پایگاه خبری شوشان، جوابیه ای در این خصوص به این مجموعه خبری ارسال کرده که در زیر عیناً درج می گردد:

نخستین بار در مرداد سال 1396 طرح ساماندهی محوطه تاریخی آسیاب های آبی شوشتر توسط سازمان آب و برق خوزستان به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد گردید که پیرو آن نیز چندین بار مذاکراتی در این خصوص با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و پایگاه میراث جهانی سازه های آبی شوشتر انجام گرفت.

پیرو مذاکرات مذکور و در جریان برگزاری دومین کارگاه آموزشی ضرورت حفاظت و نگهداری از سازه های آبی تاریخی که با همت سازمان آب و برق خوزستان در 29 و 30 فروردین سال جاری در محل سالن اجتماعات بین المللی گیت بوستان با حضور جمعی از مدیران کشوری و استانی، اساتید دانشگاهی و پیشکسوتان در حوزه میراث فرهنگی و غیره برگزار شد، تفاهم نامه ای در این خصوص میان سازمان آب و برق خوزستان و موسسه گنجینه ملی آب ایران به نمایندگی وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منعقد گردید.

سازمان آب و برق خوزستان همواره از مسائل مربوط به میراث فرهنگی حمایت نموده و آن را نیز در عمل به اثبات رسانیده است. چنانچه در سال 1386 بواسطه مشکلات عمده ای که در اثر ناپایداری تونل بلیتی شوشتر برای ساکنان محلات مجاور پیش آمده بود، نسبت به مرمت و استحکام بخشی آن اقدامات قابل توجهی را به انجام رسانید. هم چنین طی سال های 1391 تا 1394 نیز آثار شاخصی چون پل قدیمی، پل بند سیاه منصور، پل بند ایوان کرخه اندیمشک و سازه ی آبی محوطه میراث جهانی چغازنبیل را به صورت کاملا علمی و هدفمند مورد مطالعات علاج بخشی و مرمت قرار داد؛ به این موارد باید مستندنگاری و ثبت بیش از 350 اثر و سازه ی آبی تاریخی در سطح استان خوزستان را توسط سازمان آب و برق نیز اضافه نمود که طی پروژه برنامه جمع مدیریت آثار و سازه های آبی تاریخی استان خوزستان در مرحله اتمام مطالعات می باشد.

بواسطه این رویکرد سازمان آب و برق خوزستان، جلسات متعددی نیز در خصوص طرح ساماندهی محوطه تاریخی آسیاب های آبی شوشتر با دست اندرکاران استانی و کشوری برگزار شد و باید گفت امروز در مرحله بسیار خوبی از این حیث قرار داریم. خوشبختانه پس از پیگیری های مداوم، تفاهم نامه ای در خصوص طرح مذکور با حضور نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارت نیرو، نمایندگان استانداری خوزستان، نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرمانداری شوشتر و سایر مسئولین مربوطه در تاریخ یک مرداد سال جاری منعقد گردید و طی آن شرح وظایف هر دستگاه نیز تعیین شد و به دستگاه های مربوطه ابلاغ گردید. 

بدیهی است، پس از تامین اعتبارات لازم طرح توسط وزارت نیرو و استانداری خوزستان و همچنین تعیین و تکلیف وضعیت تملک خانه های مسکونی روی دیواره غربی محوطه آسیاب ها توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این سازمان نسبت به انجام مطالعات مقدماتی و اجرای طرح ساماندهی و مرمت محوطه اقدام خواهد نمود. ضمن آنکه، در همین خصوص رایزنی اولیه و مراحل انعقاد قرارداد جهت انجام مطالعات با یکی از دانشگاه های مطرح کشور در حال انجام می باشد.

پروژه لایروبی بستر رودخانه گرگر نیز به عنوان جزئی از طرح جامع ساماندهی محوطه تاریخی آسیاب های آبی شوشتر محسوب می شود و اجرایی شدن آن در گرو تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز خواهد بود. 

با این حال، با توجه به پایش های صورت گرفته توسط این مجموعه و همچنین پیگیری های فرمانداری شهرستان شوشتر در خصوص لایروبی بستر رودخانه کارون در بالادست شوشتر و پاکسازی اطراف اثر تاریخی ثبت جهانی بند میزان، این محدوده از تاریخ 22 آبان لغایت دوم آذر سال جاری لایروبی و پاکسازی شد. انباشت مواد مختلف نظیر گل و لای، شاخ و برگ درختان و همچنین زباله های شهری که در بستر رودخانه شناور هستند، عمدتاً در مواردی که بر روی هم در محلی انباشت می شوند، موجبات آلودگی محیطی و بروز برخی مشکلات می گردند. براین اساس، بستر رودخانه های استان خوزستان، توسط این مجموعه به تناوب مورد پایش قرار گرفته و در صورت مشاهده مواردی از این دست، لایروبی و پاکسازی می شود.   
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار