اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
شوشان - نوید قائدی:

نخل و کنار ریشه در اعمال تاریخ خطه خوزستان دارند. جسم و روح این دو درخت آن‌چنان برای مردم بومی خوزستان عزیز و گرامی است که با دیدن و قرار گرفتن در کنار آن‌ها احساس آرامش و آسایش می‌کنند. این دو درخت عزیز اجزای مهم نوستالژی مردم خوزستان هستند و چه بسیار است خاطرات تلخ و شیرین مردم این دیار که در دل این درختان نهفته هستند. ارتزاق مردمان بشماری در این خطه از جانب درختان نخل بوده است. نخل و نخل داری ریشه در آبا و اجداد مردم منطقه دارد. قرار گرفتن در سایه درختان کهن‌سال کنار و خوردن میوه محبوب آن جزعی از فرهنگ مردم خوزستان است.

متأسفانه طی دهه‌های گذشته به دلیل سهل‌انگاری تصمیم گیران استانی به این دو درخت گران‌بها بی‌توجهی شده است. روی سخن من در این نوشتار بر امر کشاورزی و زراعت و کسب درآمد نیست که البته در جای خود قابل تامل و ‌بررسی است و نیاز به نقدهای فراوان دارد. چون یکی از درختانی می‌توانست مشکل کانون های ریز گرد خوزستان را حل نماید کاشت درخت کنار به‌جای درختان کهور بود که متأسفانه به آن توجه نشد. 
با توجه به فرهنگ بومی مردم منطقه استفاده از این درختان برای ایجاد و آرایش و طراحی فضاهای سبز شهری باید در دستور کار جدی مدیران شهری قرار گیرد.درخت کنار با داشتن سایه‌انداز مناسب می‌تواند در شرایط اقلیمی خوزستان یعنی گرمای بسیار شدید تعداد زیاد ماه‌های سال مانند چتری مهمان نماز سایه‌انداز شهروندان باشد و همچنین در تعدیل دمای هوا نقش اساسی ایفا نمایند و زینب بخش پارک‌ها و معابر شهر گردد و نمادی از طراوات و همیشه سبزی در خوزستان تلقی تلقی گردد. همچنین درخت نخل می‌توانند با طراحی و آرایش مناسب در کاشت معابر شهری چهره‌هایی زیبا را خلق نماید. زیباسازی معابر و فضاهای سبز شهری توسط درخت نخل در بسیاری از شهرهای دنیا که امکان کاشت این درخت میسر است انجام‌شده که به سهولت با جستجوی اینترنتی قابل‌رؤیت است. البته در کاشت نخل در معابر شهری نحوه آرایش صحیح و ترکیب کشت دیگر گونه ها در جوار آن جهت ایجاد حظ بصری بسیار مهم خواهد بود. 
حیف است که از چنین پتانسیل بزرگی که ریشه در فرهنگ و اقلیم خوزستان دارد غافل بود. درختانی که در صورت کاشت می‌توانند بارآوری داشته و طعم دهان رهگذران و یا گرسنه‌ای را شیرین نمایند. 
*من ا.. التوفیق*

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار