امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
به گزارش شوشان ، فرازهایی از فرمایشات امام خمینی (ره) به مناسبت سالروز تهاجم نظامى رژیم بعث عراق علیه جمهورى اسلامى ایران و آغاز هفته دفاع مقدس به شرح ذیل است:
حضرت امام خمینی(ره): ما در جنگ، ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم و اسلام را به جهان معرفى کردیم
دشمنى استکبار با نظام اسلامى و وجه آن
همه ترس استکبار از همین مسأله است که فقه و اجتهاد، جنبه عینى و عملى پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان بهوجود آورد. راستى به چه علت است که در پى اعلام حکم شرعى و اسلامىِ مورد اتفاق همه علما در مورد یک مزدور بیگانه، اینقدر جهانخواران برافروخته شدند و سران کفر و بازار مشترک و امثال آنان به تکاپو و تلاش مذبوحانه افتادهاند؟! غیر از این نیست که سران استکبار از قدرت برخورد علمى مسلمانان در شناخت و مبارزه با توطئههاى شوم آنان به هراس افتادهاند و اسلامِ امروز مسلمانان را یک مکتب بالنده و متحرک و پرحماسه مىدانند و از اینکه فضاى شرارت آنان محدود شده است و مزدبگیران آنان چون گذشته با اطمینان نمىتوانند علیه مقدسات، قلمفرسایى کنند، مضطرب شدهاند. من قبلاً نیز گفتهام همه توطئههاى جهانخواران علیه ما از جنگ تحمیلى گرفته تا حصر اقتصادى و غیره براى این بوده است که ما نگوییم اسلام، جوابگوى جامعه است و حتماً در مسایل و اقدامات خود از آنان مجوز بگیریم. ما نباید غفلت بکنیم، واقعاً باید بهسمتى حرکت نماییم که انشاءالله تمام رگههاى وابستگى کشورمان از چنین دنیاى متوحشى قطع شود.(1)
پشت پرده جنگ تحمیلى و انگیزه صدام
آنچه تاکنون از انگیزه صدام بعثى و حزب بعث عراق بر روشنبینان نباید مخفى باشد، آن است که ابرقدرتان جنایتکار و خصوصاً آمریکا در این انقلاب به این نتیجه رسیدهاند که انقلاب اسلامىِ ملت ایران با سایر انقلابهاى غیر الهىِ تاریخ، فرق اساسى دارد و رمز پیروزى شگفتانگیز آنرا پس از تجزیه و تحلیل، در اسلام راستین یافتند. چنانچه رمز وحدت کلمه و نهضت همه اقشار ملت را نیز در اسلام بزرگ احساس کردند و خطر عظیم صدور انقلاب و پرتو حق در جهان اسلام، بلکه در جهان مستضعفان، آنان را در وحشت انداخت؛ وحشتى که در آن، کوتاهشدن دست جنایتکارشان از کشورهاى اسلامى، بلکه از کشورهاى مظلومِ تحت سلطه را در پهناور گیتى به عیان مىدیدند و شیاطین کارشناس آنان، زنگ خطر سقوط امپراطورى جهانىشان را به صدا در آوردند. لذا از انقلاب هر چه گذشت، بر توطئههایشان براى سقوط اسلام، این رمز الهى برچیدهشدن دستگاههاى ستمگران و چپاولچیان، افزایش پیدا کرد و در بین حکومتهاى منطقه، حکومتى را که صد در صد با اسلام مخالف و در سرکوبى آن مصمم است، جز بعث عراق و شخص صدام نیافتند و او را با وعده فتح و پیروزى و امید چیرهشدن بر اسلام با بهانهاى ابلهانه به این دام انداختند و بحمدالله بر خلاف میلشان، ماهیت زشت او که براى مسلمانان عراق، واضح و الحاد و کفر او به فتواى فقیهِ وقت، ثابت شده بود، براى سایر مسلمانان نیز واضح گردید.(2)
غفلت صدام نادان، از چگونگى سقوط شاه
صدام گمان مىکرد، با یک مملکت آشفته که منزوى شده است و همه دولتها به او پشت کردهاند یا او را در فشار اقتصادى گذاشتهاند، طرف شده است و ما نه قواى نظامى داریم و نه انتظامى داریم و نه ساز و برگ جهاد و جنگ. او همچو گمان کرد و گمان مىکرد با چند ساعت، تهران را هم فتح خواهد کرد. او غافل از خدا بود، او فکر نکرده بود که ما یک ملتى داریم که با هم منسجم است و همه ایمان دارند و (این) ایمان است که آنها را بر مسائل و بر مشکلات غلبه مىدهد. آنها تفکر نکردند که شاه خائن سابق که داراى همه قوا بود و همه قدرتها با او بودند و (او را) پشتیبانى مىکردند، همین ملت غیور ایران با قدرت ایمانى، او را به جهنم فرستاد.(3)
مقدسبودن جنگ ما و وجه آن
مسأله (جنگ هشتساله) مسألهاى نیست که ما مىخواهیم فقط جنگ بکنیم یا مىخواهیم دفاع بکنیم. ما مىخواهیم دفاع مقدس بکنیم، یعنى ما مىخواهیم از آبروى اسلام، از آبروى کشور اسلامى دفاع بکنیم، این یک دفاعى است که عقل و اسلام هر دو با آن موافقند، همه مىگویند که باید دفاع کرد.(4) اسلام اجازه نمىدهد که ما به کشورى تعدى کنیم، لکن فرموده است: اگر به شما تعدى کردند، توى دهنشان بزنید.(5)
لزوم بیان نتایج جنگ در هفته دفاع مقدس
اکنون که بزرگداشت «هفته جنگ تحمیلى» فرا رسیده است، لازم است ملت شریف ایران عموماً و خصوصاً دولتمردان و گویندگان و نویسندگان و شاعران و هنرمندان از این قشرهاى فداکار هر یک به سهم خود قدردانى نمایند و مراحل مختلف پیروزى این حماسهآفرینان را با گفتار و نوشتار و کردار خود در معرض نمایش گذارند و در محافل «هفته جنگ» فواید و نتایج و پیامدهاى آنرا برشمارند و روح شجاع این رزمندگان بزرگ را هرچه بیشتر تقویت کنند.(6)
1. معرفى اسلام به دنیا و انتشار عظمت آن
جنگ در عین حال که ناگوار بود و شهرهاى ما را خراب کرد، ولى برکاتى داشت که اسلام به دنیا معرفى شد و اینکه چه اشخاصى و قدرتهایى در مقابل اسلام ایستادند و چه کسانى از اسلام مىترسند و چه قدرتهایى علیه اسلام قیام کردند، همه اینها در جنگ معلوم شد.(7)
این جنگ تحمیلى، شکوه و عظمت ایمان و اسلام را در پهناور جهان منتشر نمود و ایران بزرگ که مىرفت با خیانتهاى خاندان پهلوى و بستگان آنان یک کشور وابسته و مصرفى و یک ملت مرده و سر به زیر براى ضربهخوردن و ستمپذیرفتن معرفى شود، ناگهان با یک جهش بىسابقه و یک انقلاب الهى در جنگ غافلگیرانه با توطئه جهانخواران ستمپیشه و مزدوران بىفرهنگ و پشتیبانى آشکار و نهان ابرقدرتها، آنچنان پیروزمندانه و شجاعانه بر پیکر پلید صدامیان و آمریکائیان منطقه تاخت و آنچنان اسطورههاى شیطانى را یکى پس از دیگرى در هم شکست که گویى دست مبارک علىبنابىطالب سلام اللَّه علیه در روز خندق از آستین پرعظمت لشکریان ما بیرون آمده است و در مبارزه تمامى اسلام در مقابل تمامى کفر، ظفرمندانه و سرافراز با قامتى به بلندى ابدیت استوار ایستاده است.(8)
2. علاقه به اسلامشناسى و صداى اسلامخواهى جهان
جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمامشدنى نیست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگى وجود دارد. چه کوتهنظرند آنهایى که خیال مىکنند چون ما در جبهه به آرمان نهایى نرسیدهایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خودگذشتگى و صلابت بىفایده است! در حالىکه صداى اسلامخواهى آفریقا از جنگ هشتساله ما است، علاقه به اسلامشناسى مردم در آمریکا و اروپا و آسیا و آفریقا، یعنى در کل جهان از جنگ هشتساله ما است.(9)
3. استمرار روح اسلام انقلابى
تنها در جنگ بود که صنایع نظامى ما از رشد آنچنانى برخوردار شد و از همه اینها مهمتر، استمرار روح اسلام انقلابى در پرتو جنگ تحقق یافت. همه اینها از برکت خونهاى پاک شهداى عزیز هشت سال نبرد بود، همه اینها از تلاش مادران و پدران و مردم عزیز ایران در ده سال مبارزه با آمریکا و غرب و شوروى و شرق نشأت گرفت.(10)
4. حفظ آبروى انقلاب اسلامى
در طول جنگ تحمیلى، علىرغم احتمال خطرات فراوان و بمبارانهاى مکرر مراکز صنعتى و نفتى، مسؤولین و کارگران متعهد و دلسوز انقلاب با تکیه بر ایمان به خداى بزرگ و اعتماد به نفس، هیچگونه سستى به خود راه نداده و با ارادهاى محکم، آبروى انقلاب را حفظ نموده و اسلام و ایران را سرافراز نمودند و در سختترین مواقع و شرایط، تولید و صادرات نفت را در بالاترین حد نیاز حفظ و علاوه بر ترمیم مراکز آسیبدیده، در اعماق آبها و دل دریاها و بستر زمینها و قلل کوهها به توسعه این صنعت مهم و اکتشاف ادامه دادند که براى بسیارى از صاحبنظران امور شگفتآور است، چرا که در اوج حملات بىوقفه دشمنان، حتى یک روز هم تولید و صادرات نفت این کشور قطع نگردید.(11)
5. صادرکردن انقلاب به همه جهان
هر روز ما در جنگ برکتى داشتهایم که در همه صحنهها از آن بهره جستهایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نمودهایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نمودهایم، ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم.(12)
6. شکستن ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب
ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناختهایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیدهایم که باید روى پاى خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشههاى انقلاب پربار اسلامىمان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادرى و وطن دوستى را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم.(13)
7. احساس ذلت نظامهاى فاسد در مقابل اسلام
ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامى قدرتها و ابرقدرتها، سالیان سال مىتوان مبارزه کرد، جنگ ما کمک به افغانستان را بهدنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطین را بهدنبال خواهد داشت، جنگ ما موجب شد که تمامى سردمداران نظامهاى فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند، جنگ ما بیدارى پاکستان و هندوستان را بهدنبال داشت.(14)
8. رسوایى و روسیاهى دشمن
یک آثار بزرگى (که جنگ) براى نهضت ما (داشت، این بود) که دشمنِ ما را رو سیاه کرد در دنیا. این مىخواست که براى خودش یک حیثیتى پیدا بکند و اینکه دشمن اسلام بود و قبل از اینکه به ایران هجوم کند، با عراق آنطور معامله کرد و با علماى عراق آنطور معاملات کرد و با ملت عراق آنطور و با دستهجات براى عاشورا آنطور و براى زائرین کربلا که براى اربعین مىرفتند، آنطور جنایتکارانه عمل کرد. این در دنیا رسوا شد.(15)
9. اثبات قدرت اسلام در بسیج و سلحشورى ملت
یکى از مسائلى که باز مرتب شد بر این (جنگ)، اینکه شیاطین فهمیدند قدرت اسلام در ایران چیست و قدرت ارتش ما و پاسدارهاى ما - که خداوند همه را حفظ کند - آنطور نیست که آنها خیال مىکردند. خلیجىها هم فهمیدند که نه، مسائل آنطورها نیست و اگر خداى نخواسته یکوقت شیطنت کنند، ممکن است عکسالعمل داشته باشد. دیگران هم فهمیدند که نه، قدرت اسلام بیش از این مسائل است که اینها خیال مىکنند. قدرت اسلام است که یک مملکت را یکپارچه بر ضد آنها به راه مىاندازد، بسیج مىکند. این قدرت اسلام است. این هم یکى از برکاتى بود که از این جنگ تحمیلى براى آنها ننگ بار آورد و براى ملت ما سلحشورى و قدرتمندى و بیدارى.(16)
10. مهربانى، انسجام و تعاون ملت
جنگ، یک مسألهاى بود که انسان خیال مىکرد که یک هائلهاى براى ما است، لکن معلوم شد که منافعش بیشتر از ضررهایش بود؛ آن انسجامى که در اثر جنگ، بین قشرها پیدا شد و آن معناى روحانى و معنوىاى که در خود سربازان عزیز به نمایش گذاشته شد و آن روح تعاونى که در همه ملت از زن و مرد در سرتاسر کشور تحقق پیدا کرد، به دنیا فهماند که این مسألهاى که در ایران است، با همه مسائل جدا است.(17)
بهراستى این حضور دائمى و خستگىناپذیر در صحنه و آمادگى و فداکاریهاى خالصانه مردم دلیر ما براى هر مسلمانى، غرورانگیز و براى جهانیان، اعجابآمیز است و مىتوان گفت این هم یکى از الطاف الهى و برکات جنگ است که این چنین مردم را به هم نزدیک و مهربان نموده و در غم و شادى یکدیگر شریک ساخته است.(18)
11. تحرکات بىسابقه در ملت
یکى از ثمرات بزرگ این، این تحرک بىسابقهاى است که در جوانهاى ما در جبههها و پشت جبههها حاصل شده است و کأنّه از آن رخوت و سستى که براى اشخاصى است که نشستهاند و کارهاى معمولى را مىکنند، این رخوت و سستى از بین رفته است و جاى خودش را به فعالیت و تحرک داده است که امروز ارتش ما، سپاهیان ما، بسیج ما و عشایر ما و ملت ما، چه در جبهه و چه در خارج جبهه، فعالند و متحرک و در مقابل همه ناگوارىها ایستادهاند و جنگ را براى خودشان گوارا مىدانند، براى اینکه جنگ ما دفاع است، هجوم نیست و جنگ دفاعى از تکلیفهاى شرعى و وجدانى و انسانىِ همه است.(19)
12. اثبات زنده و متعهدبودن ملت ایران
ملت ایران امروز همه ثابت کردند به دنیا که ملتى هستند زنده، ملتى هستند متعهد به عقاید خودشان و در راه عقیده شهید شدند یا تا مرز شهادت رفتند.(20)
13. اثبات برخوردارى مجاهدین از قدرت غیبى
در این جنگ تحمیلى و دفاع از حق، ارتش ایران و دیگر قواى مسلح، بر جهانیان ثابت کردند که مجاهدین در راه هدف و اسلام و میهن معظّم، از یک قدرت غیبى مافوق طبیعت و برتر از محاسبات کاخنشینان ستمگر برخوردارند که با ارزیابى کوردلان خدانشناس نمىتوان سنجید و با معیارهاى الحادى درست نخواهد شد. با کدامین سنجشها و معیارها مىتوان «فتح مبین» را تحلیل کرد و با کدامین معادلات مىتوان ارزیابى نمود نبرد نابرابرى که یک طرف آن، قدرت شیطانى مجهز به تمام ابزار جنگى سبک و سنگین و برخوردار از پشتیبانى بىدریغ ابرقدرتها و اکثر دولتهاى منطقه که با دست باز و روى گشاده تمام امکانات خویش را در اختیار آن قرار دادهاند و تمام بوقهاى تبلیغاتى جهان نیز از آن پشتیبانى نمودهاند و همه جهاتِ تقویت در آن موجود بوده است و طرف دیگر، قواى مسلحى که ولادت او پس از انقلاب و پیروزى آن بود و ارتشش تازه از زیر سلطه مستشاران آمریکایى و فرماندهان ستمشاهى نجات پیدا کرده و از رژیم طاغوتى به رژیم اسلامى انسانى انتقال یافتهاند.(21)
14. اثباتِ «اگر بخواهیم، مىتوانیم»
شما در جنگ تحمیلى نشان دادید که با مدیریت صحیح و خوب مىتوان اسلام را فاتح جهان نمود.(22) بسیارى از کارخانهها و وسایل پیشرفته مثل هواپیماها و دیگر چیزها که گمان نمىرفت متخصصینِ ایران قادر به راه انداختن کارخانهها و امثال آن باشند و همه دستها را بهسوى غرب یا شرق دراز کرده بودیم که متخصصین آنان اینها را به راه اندازند، در اثر محاصره اقتصادى و جنگ تحمیلى، خود جوانان عزیز ما، قطعات محل احتیاج را ساخته و با قیمتهاى ارزانتر عرضه کرده و رفع احتیاج نمودند و ثابت کردند که اگر بخواهیم، مىتوانیم.(23)
دهان هر ابرقدرت متجاوزى را خرد مىکنیم
در عین حالىکه ما از جنگ گریزان هستیم، لکن دفاع که حق هر انسانى است و واجب است بر هر انسانى دفاع از خود و دفاع از کشور خود و دفاع از دین خود، ما بهعنوان دفاع در مقابل این قدرتها ایستادهایم.(24) ما بادى به جنگ نبودیم و نیستیم، لکن اگر کسى تعدى بکند، دهان او را خرد مىکنیم.(25) ما در مقابل دفاع از کشور خودمان و دفاع از اسلام عزیز در مقابل هر مهاجم ایستادهایم. مهاجم مىخواهد ابرقدرت باشد، مىخواهد قدرت کم (باشد)، فرقى در نظر ما نیست. براىمان واجب است (تا) از نوامیس اسلام و نوامیس خودمان و از کشور اسلامى خودمان دفاع کنیم و تا مادامىکه در حال دفاع هستیم، با هر قدرتى که بخواهد بر ما هجمه کند، مقابله مىکنیم و هیچ هراس نداریم.(26)
من به تمام دنیا با قاطعیت اعلام مىکنم که اگر جهانخواران بخواهند در مقابل دین ما بایستند، ما در مقابل همه دنیاى آنان خواهیم ایستاد و تا نابودى تمام آنان از پاى نخواهیم نشست، یا همه آزاد مىشویم و یا به آزادى بزرگترى که شهادت است، مىرسیم.(27)
1) صحیفه امام، ج 21، ص 290
2) صحیفه امام، ج 15، ص 239
3) صحیفه امام، ج 13، ص 276
4) صحیفه امام، ج 19، ص 458
5) صحیفه امام، ج 15، ص 118
6) صحیفه امام، ج 16، صص 520 - 521
7) صحیفه امام، ج 18، ص 131
8) صحیفه امام، ج 16، ص 157
9) صحیفه امام، ج 21، صص 283 - 284
10) صحیفه امام، ج 21، ص 284
11) صحیفه امام، ج 21، ص 231
12) صحیفه امام، ج 21، ص 283
13) صحیفه امام، ج 21، ص 283
14) صحیفه امام، ج 21، ص 283
15) صحیفه امام، ج 13، ص 331
16) صحیفه امام، ج 13، صص 331 - 332
17) صحیفه امام، ج 16، ص 561
18) صحیفه امام، ج 16، ص 284
19) صحیفه امام، ج 15، صص 400 - 401
20) صحیفه امام، ج 16، ص 15
21) صحیفه امام، ج 16، صص 200 - 201
22) صحیفه امام، ج 21، ص 195
23) صحیفه امام، ج 21، صص 416 - 417
24) صحیفه امام، ج 15، ص 400
25) صحیفه امام، ج 13، صص 340 - 341
26) صحیفه امام، ج 17، ص 402
27) صحیفه نور، ج 20، ص 118