شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
فرازهایی از فرمایشات امام خمینی(ره) به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس‏
اکنون که بزرگداشت هفته جنگ تحمیلى فرا رسیده است، لازم است ملت شریف ایران عموماً و خصوصاً دولتمردان و گویندگان و نویسندگان از این قشرهاى فداکار هر یک به سهم خود قدردانى نمایند.

به گزارش شوشان ، فرازهایی از فرمایشات امام خمینی (ره) به مناسبت سالروز تهاجم نظامى رژیم بعث عراق علیه جمهورى اسلامى ایران و آغاز هفته دفاع مقدس‏ به شرح ذیل است:

حضرت امام خمینی(ره): ما در جنگ، ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم و اسلام را به جهان معرفى کردیم‏

دشمنى استکبار با نظام اسلامى و وجه آن‏

همه ترس استکبار از همین مسأله است که فقه و اجتهاد، جنبه عینى و عملى پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به‏وجود آورد. راستى به چه علت است که در پى اعلام حکم شرعى و اسلامىِ مورد اتفاق همه علما در مورد یک مزدور بیگانه، این‏قدر جهان‏خواران برافروخته شدند و سران کفر و بازار مشترک و امثال آنان به تکاپو و تلاش مذبوحانه افتاده‏اند؟! غیر از این نیست که سران استکبار از قدرت برخورد علمى مسلمانان در شناخت و مبارزه با توطئه‏هاى شوم آنان به هراس افتاده‏اند و اسلامِ امروز مسلمانان را یک مکتب بالنده و متحرک و پرحماسه مى‏دانند و از این‏که فضاى شرارت آنان محدود شده است و مزدبگیران آنان چون گذشته با اطمینان نمى‏توانند علیه مقدسات، قلم‏فرسایى کنند، مضطرب شده‏اند. من قبلاً نیز گفته‏ام همه توطئه‏هاى جهانخواران علیه ما از جنگ تحمیلى گرفته تا حصر اقتصادى و غیره براى این بوده است که ما نگوییم اسلام، جوابگوى جامعه است و حتماً در مسایل و اقدامات خود از آنان مجوز بگیریم. ما نباید غفلت بکنیم، واقعاً باید به‏سمتى حرکت نماییم که ان‏شاءالله تمام رگه‏هاى وابستگى کشورمان از چنین دنیاى متوحشى قطع شود.(1)

پشت پرده جنگ تحمیلى و انگیزه صدام‏

آنچه تاکنون از انگیزه صدام بعثى و حزب بعث عراق بر روشن‏بینان نباید مخفى باشد، آن است که ابرقدرتان جنایتکار و خصوصاً آمریکا در این انقلاب به این نتیجه رسیده‏اند که انقلاب اسلامىِ ملت ایران با سایر انقلاب‏هاى غیر الهىِ تاریخ، فرق اساسى دارد و رمز پیروزى شگفت‏انگیز آن‏را پس از تجزیه و تحلیل، در اسلام راستین یافتند. چنانچه رمز وحدت کلمه و نهضت همه اقشار ملت را نیز در اسلام بزرگ احساس کردند و خطر عظیم صدور انقلاب و پرتو حق در جهان اسلام، بلکه در جهان مستضعفان، آنان را در وحشت انداخت؛ وحشتى که در آن، کوتاه‏شدن دست جنایتکارشان از کشورهاى اسلامى، بلکه از کشورهاى مظلومِ تحت سلطه را در پهناور گیتى به عیان مى‏دیدند و شیاطین کارشناس آنان، زنگ خطر سقوط امپراطورى جهانى‏شان را به صدا در آوردند. لذا از انقلاب هر چه گذشت، بر توطئه‏هایشان براى سقوط اسلام، این رمز الهى برچیده‏شدن دستگاه‏هاى ستمگران و چپاول‏چیان، افزایش پیدا کرد و در بین حکومت‏هاى منطقه، حکومتى را که صد در صد با اسلام مخالف و در سرکوبى آن مصمم است، جز بعث عراق و شخص صدام نیافتند و او را با وعده فتح و پیروزى و امید چیره‏شدن بر اسلام با بهانه‏اى ابلهانه به این دام انداختند و بحمدالله بر خلاف میل‏شان، ماهیت زشت او که براى مسلمانان عراق، واضح و الحاد و کفر او به فتواى فقیهِ وقت، ثابت شده بود، براى سایر مسلمانان نیز واضح گردید.(2)

غفلت صدام نادان، از چگونگى سقوط شاه‏

صدام گمان مى‏کرد، با یک مملکت آشفته که منزوى شده است و همه دولت‏ها به او پشت کرده‏اند یا او را در فشار اقتصادى گذاشته‏اند، طرف شده است و ما نه قواى نظامى داریم و نه انتظامى داریم و نه ساز و برگ جهاد و جنگ. او همچو گمان کرد و گمان مى‏کرد با چند ساعت، تهران را هم فتح خواهد کرد. او غافل از خدا بود، او فکر نکرده بود که ما یک ملتى داریم که با هم منسجم است و همه ایمان دارند و (این) ایمان است که آن‏ها را بر مسائل و بر مشکلات غلبه مى‏دهد. آن‏ها تفکر نکردند که شاه خائن سابق که داراى همه قوا بود و همه قدرت‏ها با او بودند و (او را) پشتیبانى مى‏کردند، همین ملت غیور ایران با قدرت ایمانى، او را به جهنم فرستاد.(3)

مقدس‏بودن جنگ ما و وجه آن‏

مسأله (جنگ هشت‏ساله) مسأله‏اى نیست که ما مى‏خواهیم فقط جنگ بکنیم یا مى‏خواهیم دفاع بکنیم. ما مى‏خواهیم دفاع مقدس بکنیم، یعنى ما مى‏خواهیم از آبروى اسلام، از آبروى کشور اسلامى دفاع بکنیم، این یک دفاعى است که عقل و اسلام هر دو با آن موافقند، همه مى‏گویند که باید دفاع کرد.(4) اسلام اجازه نمى‏دهد که ما به کشورى تعدى کنیم، لکن فرموده است: اگر به شما تعدى کردند، توى دهنشان بزنید.(5)

لزوم بیان نتایج جنگ در هفته دفاع مقدس‏

اکنون که بزرگداشت «هفته جنگ تحمیلى» فرا رسیده است، لازم است ملت شریف ایران عموماً و خصوصاً دولتمردان و گویندگان و نویسندگان و شاعران و هنرمندان از این قشرهاى فداکار هر یک به سهم خود قدردانى نمایند و مراحل مختلف پیروزى این حماسه‏آفرینان را با گفتار و نوشتار و کردار خود در معرض نمایش گذارند و در محافل «هفته جنگ» فواید و نتایج و پیامدهاى آن‏را برشمارند و روح شجاع این رزمندگان بزرگ را هرچه بیشتر تقویت کنند.(6)

1. معرفى اسلام به دنیا و انتشار عظمت آن‏

جنگ در عین حال که ناگوار بود و شهرهاى ما را خراب کرد، ولى برکاتى داشت که اسلام به دنیا معرفى شد و این‏که چه اشخاصى و قدرت‏هایى در مقابل اسلام ایستادند و چه کسانى از اسلام مى‏ترسند و چه قدرت‏هایى علیه اسلام قیام کردند، همه این‏ها در جنگ معلوم شد.(7)

این جنگ تحمیلى، شکوه و عظمت ایمان و اسلام را در پهناور جهان منتشر نمود و ایران بزرگ که مى‏رفت با خیانتهاى خاندان پهلوى و بستگان آنان یک کشور وابسته و مصرفى و یک ملت مرده و سر به زیر براى ضربه‏خوردن و ستم‏پذیرفتن معرفى شود، ناگهان با یک جهش بى‏سابقه و یک انقلاب الهى در جنگ غافلگیرانه با توطئه جهان‏خواران ستم‏پیشه و مزدوران بى‏فرهنگ و پشتیبانى آشکار و نهان ابرقدرتها، آن‏چنان پیروزمندانه و شجاعانه بر پیکر پلید صدامیان و آمریکائیان منطقه تاخت و آن‏چنان اسطوره‏هاى شیطانى را یکى پس از دیگرى در هم شکست که گویى دست مبارک على‏بن‏ابى‏طالب سلام اللَّه علیه در روز خندق از آستین پرعظمت لشکریان ما بیرون آمده است و در مبارزه تمامى اسلام در مقابل تمامى کفر، ظفرمندانه و سرافراز با قامتى به بلندى ابدیت استوار ایستاده است.(8)

2. علاقه به اسلام‏شناسى و صداى اسلام‏خواهى جهان‏

جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام‏شدنى نیست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگى وجود دارد. چه کوته‏نظرند آن‏هایى که خیال مى‏کنند چون ما در جبهه به آرمان نهایى نرسیده‏ایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خودگذشتگى و صلابت بى‏فایده است! در حالى‏که صداى اسلام‏خواهى آفریقا از جنگ هشت‏ساله ما است، علاقه به اسلام‏شناسى مردم در آمریکا و اروپا و آسیا و آفریقا، یعنى در کل جهان از جنگ هشت‏ساله ما است.(9)

3. استمرار روح اسلام انقلابى‏

تنها در جنگ بود که صنایع نظامى ما از رشد آن‏چنانى برخوردار شد و از همه این‏ها مهمتر، استمرار روح اسلام انقلابى در پرتو جنگ تحقق یافت. همه این‏ها از برکت خونهاى پاک شهداى عزیز هشت سال نبرد بود، همه این‏ها از تلاش مادران و پدران و مردم عزیز ایران در ده سال مبارزه با آمریکا و غرب و شوروى و شرق نشأت گرفت.(10)

4. حفظ آبروى انقلاب اسلامى‏

در طول جنگ تحمیلى، على‏رغم احتمال خطرات فراوان و بمبارانهاى مکرر مراکز صنعتى و نفتى، مسؤولین و کارگران متعهد و دلسوز انقلاب با تکیه بر ایمان به خداى بزرگ و اعتماد به نفس، هیچ‏گونه سستى به خود راه نداده و با اراده‏اى محکم، آبروى انقلاب را حفظ نموده و اسلام و ایران را سرافراز نمودند و در سخت‏ترین مواقع و شرایط، تولید و صادرات نفت را در بالاترین حد نیاز حفظ و علاوه بر ترمیم مراکز آسیب‏دیده، در اعماق آبها و دل دریاها و بستر زمینها و قلل کوهها به توسعه این صنعت مهم و اکتشاف ادامه دادند که براى بسیارى از صاحب‏نظران امور شگفت‏آور است، چرا که در اوج حملات بى‏وقفه دشمنان، حتى یک روز هم تولید و صادرات نفت این کشور قطع نگردید.(11)

5. صادرکردن انقلاب به همه جهان‏

هر روز ما در جنگ برکتى داشته‏ایم که در همه صحنه‏ها از آن بهره جسته‏ایم. ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‏ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‏ایم، ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم.(12)

6. شکستن ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب‏

ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‏ایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیده‏ایم که باید روى پاى خودمان بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ ریشه‏هاى انقلاب پربار اسلامى‏مان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادرى و وطن دوستى را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم.(13)

7. احساس ذلت نظامهاى فاسد در مقابل اسلام‏

ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامى قدرتها و ابرقدرتها، سالیان سال مى‏توان مبارزه کرد، جنگ ما کمک به افغانستان را به‏دنبال داشت، جنگ ما فتح فلسطین را به‏دنبال خواهد داشت، جنگ ما موجب شد که تمامى سردمداران نظامهاى فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند، جنگ ما بیدارى پاکستان و هندوستان را به‏دنبال داشت.(14)

8. رسوایى و روسیاهى دشمن‏

یک آثار بزرگى (که جنگ) براى نهضت ما (داشت، این بود) که دشمنِ ما را رو سیاه کرد در دنیا. این مى‏خواست که براى خودش یک حیثیتى پیدا بکند و این‏که دشمن اسلام بود و قبل از این‏که به ایران هجوم کند، با عراق آن‏طور معامله کرد و با علماى عراق آن‏طور معاملات کرد و با ملت عراق آن‏طور و با دسته‏جات براى عاشورا آن‏طور و براى زائرین کربلا که براى اربعین مى‏رفتند، آن‏طور جنایتکارانه عمل کرد. این در دنیا رسوا شد.(15)

9. اثبات قدرت اسلام در بسیج و سلحشورى ملت‏

یکى از مسائلى که باز مرتب شد بر این (جنگ)، این‏که شیاطین فهمیدند قدرت اسلام در ایران چیست و قدرت ارتش ما و پاسدارهاى ما - که خداوند همه را حفظ کند - آن‏طور نیست که آن‏ها خیال مى‏کردند. خلیجى‏ها هم فهمیدند که نه، مسائل آن‏طورها نیست و اگر خداى نخواسته یک‏وقت شیطنت کنند، ممکن است عکس‏العمل داشته باشد. دیگران هم فهمیدند که نه، قدرت اسلام بیش از این مسائل است که این‏ها خیال مى‏کنند. قدرت اسلام است که یک مملکت را یکپارچه بر ضد آن‏ها به راه مى‏اندازد، بسیج مى‏کند. این قدرت اسلام است. این هم یکى از برکاتى بود که از این جنگ تحمیلى براى آن‏ها ننگ بار آورد و براى ملت ما سلحشورى و قدرتمندى و بیدارى.(16)

10. مهربانى، انسجام و تعاون ملت‏

جنگ، یک مسأله‏اى بود که انسان خیال مى‏کرد که یک هائله‏اى براى ما است، لکن معلوم شد که منافعش بیشتر از ضررهایش بود؛ آن انسجامى که در اثر جنگ، بین قشرها پیدا شد و آن معناى روحانى و معنوى‏اى که در خود سربازان عزیز به نمایش گذاشته شد و آن روح تعاونى که در همه ملت از زن و مرد در سرتاسر کشور تحقق پیدا کرد، به دنیا فهماند که این مسأله‏اى که در ایران است، با همه مسائل جدا است.(17)

به‏راستى این حضور دائمى و خستگى‏ناپذیر در صحنه و آمادگى و فداکاریهاى خالصانه مردم دلیر ما براى هر مسلمانى، غرورانگیز و براى جهانیان، اعجاب‏آمیز است و مى‏توان گفت این هم یکى از الطاف الهى و برکات جنگ است که این چنین مردم را به هم نزدیک و مهربان نموده و در غم و شادى یکدیگر شریک ساخته است.(18)

11. تحرکات بى‏سابقه در ملت‏

یکى از ثمرات بزرگ این، این تحرک بى‏سابقه‏اى است که در جوانهاى ما در جبهه‏ها و پشت جبهه‏ها حاصل شده است و کأنّه از آن رخوت و سستى که براى اشخاصى است که نشسته‏اند و کارهاى معمولى را مى‏کنند، این رخوت و سستى از بین رفته است و جاى خودش را به فعالیت و تحرک داده است که امروز ارتش ما، سپاهیان ما، بسیج ما و عشایر ما و ملت ما، چه در جبهه و چه در خارج جبهه، فعالند و متحرک و در مقابل همه ناگوارى‏ها ایستاده‏اند و جنگ را براى خودشان گوارا مى‏دانند، براى این‏که جنگ ما دفاع است، هجوم نیست و جنگ دفاعى از تکلیفهاى شرعى و وجدانى و انسانىِ همه است.(19)

12. اثبات زنده و متعهدبودن ملت ایران‏

ملت ایران امروز همه ثابت کردند به دنیا که ملتى هستند زنده، ملتى هستند متعهد به عقاید خودشان و در راه عقیده شهید شدند یا تا مرز شهادت رفتند.(20)

13. اثبات برخوردارى مجاهدین از قدرت غیبى‏

در این جنگ تحمیلى و دفاع از حق، ارتش ایران و دیگر قواى مسلح، بر جهانیان ثابت کردند که مجاهدین در راه هدف و اسلام و میهن معظّم، از یک قدرت غیبى مافوق طبیعت و برتر از محاسبات کاخ‏نشینان ستمگر برخوردارند که با ارزیابى کوردلان خدانشناس نمى‏توان سنجید و با معیارهاى الحادى درست نخواهد شد. با کدامین سنجشها و معیارها مى‏توان «فتح مبین» را تحلیل کرد و با کدامین معادلات مى‏توان ارزیابى نمود نبرد نابرابرى که یک طرف آن، قدرت شیطانى مجهز به تمام ابزار جنگى سبک و سنگین و برخوردار از پشتیبانى بى‏دریغ ابرقدرتها و اکثر دولتهاى منطقه که با دست باز و روى گشاده تمام امکانات خویش را در اختیار آن قرار داده‏اند و تمام بوقهاى تبلیغاتى جهان نیز از آن پشتیبانى نموده‏اند و همه جهاتِ تقویت در آن موجود بوده است و طرف دیگر، قواى مسلحى که ولادت او پس از انقلاب و پیروزى آن بود و ارتشش تازه از زیر سلطه مستشاران آمریکایى و فرماندهان ستمشاهى نجات پیدا کرده و از رژیم طاغوتى به رژیم اسلامى انسانى انتقال یافته‏اند.(21)

14. اثباتِ «اگر بخواهیم، مى‏توانیم»

شما در جنگ تحمیلى نشان دادید که با مدیریت صحیح و خوب مى‏توان اسلام را فاتح جهان نمود.(22) بسیارى از کارخانه‏ها و وسایل پیشرفته مثل هواپیماها و دیگر چیزها که گمان نمى‏رفت متخصصینِ ایران قادر به راه انداختن کارخانه‏ها و امثال آن باشند و همه دستها را به‏سوى غرب یا شرق دراز کرده بودیم که متخصصین آنان این‏ها را به راه اندازند، در اثر محاصره اقتصادى و جنگ تحمیلى، خود جوانان عزیز ما، قطعات محل احتیاج را ساخته و با قیمتهاى ارزانتر عرضه کرده و رفع احتیاج نمودند و ثابت کردند که اگر بخواهیم، مى‏توانیم.(23)

دهان هر ابرقدرت متجاوزى را خرد مى‏کنیم‏

در عین حالى‏که ما از جنگ گریزان هستیم، لکن دفاع که حق هر انسانى است و واجب است بر هر انسانى دفاع از خود و دفاع از کشور خود و دفاع از دین خود، ما به‏عنوان دفاع در مقابل این قدرتها ایستاده‏ایم.(24) ما بادى به جنگ نبودیم و نیستیم، لکن اگر کسى تعدى بکند، دهان او را خرد مى‏کنیم.(25) ما در مقابل دفاع از کشور خودمان و دفاع از اسلام عزیز در مقابل هر مهاجم ایستاده‏ایم. مهاجم مى‏خواهد ابرقدرت باشد، مى‏خواهد قدرت کم (باشد)، فرقى در نظر ما نیست. براى‏مان واجب است (تا) از نوامیس اسلام و نوامیس خودمان و از کشور اسلامى خودمان دفاع کنیم و تا مادامى‏که در حال دفاع هستیم، با هر قدرتى که بخواهد بر ما هجمه کند، مقابله مى‏کنیم و هیچ هراس نداریم.(26)

من به تمام دنیا با قاطعیت اعلام مى‏کنم که اگر جهان‏خواران بخواهند در مقابل دین ما بایستند، ما در مقابل همه دنیاى آنان خواهیم ایستاد و تا نابودى تمام آنان از پاى نخواهیم نشست، یا همه آزاد مى‏شویم و یا به آزادى بزرگترى که شهادت است، مى‏رسیم.(27)

1) صحیفه امام، ج 21، ص 290

2) صحیفه امام، ج 15، ص 239

3) صحیفه امام، ج 13، ص 276

4) صحیفه امام، ج 19، ص 458

5) صحیفه امام، ج 15، ص 118

6) صحیفه امام، ج 16، صص 520 - 521

7) صحیفه امام، ج 18، ص 131

8) صحیفه امام، ج 16، ص 157

9) صحیفه امام، ج 21، صص 283 - 284

10) صحیفه امام، ج 21، ص 284

11) صحیفه امام، ج 21، ص 231

12) صحیفه امام، ج 21، ص 283

13) صحیفه امام، ج 21، ص 283

14) صحیفه امام، ج 21، ص 283

15) صحیفه امام، ج 13، ص 331

16) صحیفه امام، ج 13، صص 331 - 332

17) صحیفه امام، ج 16، ص 561

18) صحیفه امام، ج 16، ص 284

19) صحیفه امام، ج 15، صص 400 - 401

20) صحیفه امام، ج 16، ص 15

21) صحیفه امام، ج 16، صص 200 - 201

22) صحیفه امام، ج 21، ص 195

23) صحیفه امام، ج 21، صص 416 - 417

24) صحیفه امام، ج 15، ص 400

25) صحیفه امام، ج 13، صص 340 - 341

26) صحیفه امام، ج 17، ص 402

27) صحیفه نور، ج 20، ص 118


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار