اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳
شوشان - بیت‌الله بابادی:

ای خواهران، ای برادران، ای طبیعت دوستان، ای گروه های جهادی و همه کسانی که در تمامی مواقع خصوصا تعطیلات عید به دامان طبیعت، جنگل و مناطق کوهستانی می روید، بد نیست نوشتار ذیل را از نظر بگذرانید.

طبق فرموده افراد مسن و بزرگان، در سالیان نه چندان دور تمامی کوه های گچی رامهرمز، باغملک، هفتکل، مسجدسلیمان و ایذه بالاترین میزان بادام تلخ یا کوهی را دارا بودند که به علت مزه تلخشان، معمولا هیچ یک از احشام حتی گوسفندان و بز ها از آن ها تغذیه نکرده یا اینکه بخش کوچکی از تغذیه آن ها را شامل می شد. ظرف یکصدسال اخیر در اثر استفاده بیش از حد از این درختان در جهت سوخت منازل و یا نانوائی ها، آفت های کشاورزی و خصوصا خشکسالی های مکرر، همگی آن درختان از بین رفته اند. در حالی که یکی از منابع درآمد مردم آن زمان، چیدن بادام و کاسبی از طریق استحصال صمغ بادام بوده که در داخل یا حتی خارج آن شهر و دیار فروخته می شد. اکنون از تک تک شما عاشقان طبیعت تقاضامندم هر کدام به نوبه خود با خریدن مقداری بادام تلخ کوهی پخته نشده که قیمت چندانی هم ندارد، طی گشت و گذار در کوه های مناطق مستعد یاد شده، آن ها را در زمین بکارد. چرا که گچ ها نمناکند و بادام های تلخ هم خشکی پسند بوده و در درازمدت در آنجا سبز خواهند شد. در ایران باستان زردشت پیامبر می فرمود: هرکس درختی را بارور نکرد، راهی به بهشت ندارد و در صدر اسلام نیز حضرت علی(ع) با کاشتن نخل و یا بخشیدن آن به دیگران، این موضوع مهم را به ما آموختند و پیشنهادی ارزشمند در این خصوص دادند. حتی ما مردمان استان خوزستان بعضی درختان را امامزاده به حساب آورده و قطع درخت کنار یا صدر را گناه می دانستیم. اما اینکه اکنون چه شده است که از کنار طبیعت و درخت بی تفاوت عبور می کنیم، جای بسی شگفتی دارد.

پس بیاییم از همین امروز آستین ها را بالا زده، دستانمان را محکم تر از همیشه در یکدیگر گره کرده و در یک کلام،《بشتابیم》تا بتوانیم از زیبائی های خدادادی لذت ببریم. چرا که فردا خیلی دیر است و پشیمانی سودی نخواهد داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار