شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
دبیر شورای امنیت ملی کشور:
در شمال خوزستان و در جبهه میانی نیز با دو محور هویزه، سوسنگرد، حمیدیه و... قصد اشغال مرکزیت استان خوزستان را داشت که این اخبار نیز به امام (ره) ارسال می‌شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه جنگ تحمیلی نتیجه‌ای جز شکست برای رژیم بعث عراق نداشت، گفت: درایت امام محاسبات پیروزی قطعی صدام در جنگ را نقش بر آب کرد.

علی شمخانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 31 شهریور) مجلس شورای اسلامی گفت: امروز خوشحالم که در میان خانواده‌های مجلس که بیش از یکصد نفر آنها جزو خانواده شهدا هستند، حضور دارم. این ابتکار عملی که مجلس در دوران جدید خود با همت رئیس آن به وجود آورد تا در مناسبت‌های مختلف از جمله دفاع مقدس فرصتی را برای دست‌اندرکاران و افرادی که در آن زمان در دفاع مقدس حضور داشتند، فراهم کرد، تشکر و سپاسگذاری می‌کنم.

همچنین امروز که مصادف است با آغازین روز هفته دفاع مقدس، از اینکه این فرصت را در اختیار من قرار دادند تا از شرایط پیش از جنگ، آغاز جنگ، نگاه سیاسیون در زمان جنگ، گفتمان امام راحل،‌ سازمان ارتش و سپاه در زمان جنگ، خطاهای رژیم بعثی عراق و راهبرد رزمندگان اسلام برای شما صحبت کنم،‌ تشکر و سپاسگذاری دارم.

وی در ادامه افزود: سخن خود را با گرامیداشت یاد شهدا آغاز می‌کنم. ستاره‌های درخشانی که در عرش آسمان نورافشانی می‌کنند. گرامی می‌دارم نام و یاد امام شهیدان که نام بلندش و فرماندهی بی‌بدیلش در دفاع مقدس برای همه ما عجین شده است. درود بر آزادگان مقاوم و سرافرازان میهن اسلامی و عرض ارادت و اخلاص خدمت محضر مقام معظم رهبری که خود نشان جانبازی را در سینه دارند، عرض می‌نمایم.

شمخانی بیان کرد: امروز 31 شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی است. دفاع مقدس از آخرین جنگ‌های عصر دوقطبی و از واپسین جنگ‌های قرن بیستم به حساب می‌آید. صدام در آن زمان در طول جنگ با رزمندگان خط مقاومت اسلام فرصت‌های بیشماری را از دست داد. امروز در حقیقت روز آغاز دفاع مقدس و هجوم هوایی عراق به ایران است. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا ما 31 شهریور با به پاسداشت می‌نشینیم. بی‌شک با توجه به نتایج 8 سال دفاع مقدس پاسخ به این سوال روشن و واضح است. امروز همگان می‌دانند که عراق به‌عنوان آغازگر جنگ تحمیلی حاصلی جز شکست و ناکامی و برای ما حاصلی جز پیروزی نداشته است.

دبیر شورای امنیت ملی تصریح کرد: پاسداشت 31 شهریور، نکوداشت جاودانه‌ای است که در مسیر این نکوداشت جاودانه یک حماسه تاریخی است. امروز مایلم در حضور برگزیدگان ملت از زاویه دیگر درخصوص بهره‌گیری از ذخایر ارزشی و تبدیل آن به سرمایه ملی به بررسی حماسه جاودانه دفاع مقدس بپردازم. پس از پیروزی انقلاب در بهمن 57 حضرت امام با آسیب‌شناسی رفتار شاه در موضوع تامین امنیت آن را به نیروی انتظامی واگذار کرد.همچنین تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی (ره) در حوزه امنیت‌سازی یکی دیگر از اقدامات امنیتی آن زمان است. در حقیقت امام راحل به امکان بروز رفتارهای ضدامنیتی اشراف داشته و به دنبال دفع تهدیدات کم‌هزینه بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس افزود: بی‌شک دفاع پیروزمندانه ملت ایران در برابر جبهه متحد استکبار در جریان جنگ تحمیلی به عنوان شاخص‌ترین اقدام نظام در حوزه تامین امنیت ملی را باید گواهی روشن بر صحت رویکرد ماندگار امام راحل دانست.وی ادامه داد: با توجه به 19 ماه فرصت عراق برای تجهیز خود، این کشور وقتی جنگ را آغاز کرد، با نیرویی مواجه می‌شود که هرگز در محاسبات کمی خود قابل پیش‌بینی نبوده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: عراق مبتنی بر این باور، راهبردی را در ابعاد حداقلی، حد میانی و حداکثری با ترجمان عملیات جنگی آغاز کرد که به اهداف یا لغو قرارداد 1975 یا تجزیه خوزستان یا براندازی نظام به‌عنوان خواست حداکثری به وسعت جنوبی‌ترین نقطه کشور تا شمالی‌ترین نقطه کشور را به تصرف خود درآورد.

شمخانی اظهار کرد: با توجه به اهداف سیاسی، عراق مسیر اشغال خود در جبهه میانی را مسیر مرزهای غربی و در مسیر شمال‌غرب به منظور درگیرسازی و جلوگیری از تقویت نیرو به شمال‌غرب ادامه داد.

وی گفت: عراق بر این باور بود که ارتش جمهوری اسلامی ایران فاقد قابلیت دفاعی و سپاه پاسداران نوپا است، لذا نیرویی برای مقابله با خود تصور نمی‌کرد که در این راستا قصد داشت سرعت پیروزی خود را با سرعت گاز تانک‌های خود هماهنگ کند. اما برخلاف این تفکر، پشتوانه تولید قدرتی که امام راحل با تکیه بر مردم فراهم کرده بود، توانست جلوی ماشین جنگی و عظیم و بی‌رحم زیردست عراق را در روزهای آغازین جنگ بگیرد و علت پاسداری روزهای آغازین جنگ از طرف جمهوری اسلامی ایران نه عظمت‌بخشی به جنگ بلکه عظمت‌بخشی به دفاع هنرمندانه ملت ایران است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: در آن زمان امام (ره) فرمود «الخیر فی ما وقع»، در حالی که غرش توپ‌ها و تانک‌ها و سکوت باروت مارش پیروزی عراق در مرزهای ایران به شدت فعال بود، امام آن نکته را عنوان کردند.

وی ادامه داد: تصویری که امروز ما در ذهن مردم ترسیم کرده‌ایم، تصویر کاملی نیست، اما باید آن را در ذهن مردم افزایش داد که عراق جنگی را علیه کشورمان آغاز کرد که سپاه و ارتش و بسیج در مقابل آن دشمن خونخوار قرار گرفتند و این دو نیرو با یکدیگر جنگیدند تا 8 سال دفاع مقدس تحقق پیدا کرد.

شمخانی تصریح کرد: اما باید پذیرفت که واقعیت تنها این نیست، واقعیت این است که در آغاز جنگ ارتش چه مبتنی بر ایده‌های ناتویی و یا حلقه‌ای از زنجیره ناتو با پشتوانه مستشاران آمریکایی و تجهیزات غربی شکل گرفته بود، به غیر از شرایط انقلاب دچار دشواری‌های درونی بود. تغییر این ارتش به ارتش حزب‌الله که آشنایی به جنگ سخت و نرم نداشت کار سخت و دشواری بود که در طول 8 سال دفاع مقدس صورت گرفت و توانست قابلیت‌های ملت ایران را به فعلیت در مقابل ارتش عراق تبدیل کند، هر چند که هیچ پشتوانه خارجی در این تغییر و تحول صورت نمی‌گرفت.

وزیر سابق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: ارتش نیز در درون خود مردانی بزرگی داشت که توانست او را مهیای دفاع از ارزش‌هایی کند که قبل از پیروزی انقلاب با آن مأنوس نبود.

وی به بیان خاطراتی از اوایل دوران جنگ پرداخت و گفت: روزهای آغازین جنگ، عراق با راهبرد تهاجم و حمله همه‌جانبه جنگی را تدارک دید که ظرف یک هفته به حد وسط پیروزی خویش یعنی تصرف خوزستان دست یابد. دشمن در خرمشهر درگیر بود، در شمال خوزستان و در جبهه میانی نیز با دو محور هویزه، سوسنگرد، حمیدیه، بستان، چزابه، طلائیه و... قصد اشغال مرکزیت استان خوزستان را داشت که این اخبار نیز به امام (ره) ارسال می‌شد.

شمخانی ادامه داد: در حالی که ما جنگ تن به تن با رژیم عراق داشتیم، از بیت امام راحل یا شهید بهشتی با بنده تماس گرفتند و گفتند که امام فرموده است مگر اهواز جوان ندارد که سقوط کند؟ همین بیانات مبنایی شد بر اینکه ما بتوانیم آموزه‌های دینی که 1400 سال در کلام، بیان می‌کردیم تبدیل به تصمیم‌گیری شدند.

این فرمانده دوران دفاع مقدس عنوان کرد: آموزه‌های دینی اولین شبیه‌خون را در 9 مهر 1359 در جاده اهواز- حمیدیه که تانک‌های عراق به سرعت به دنبال محاصره اهواز بودند، حماسه‌ای را شکل داد، به نحوی که این محور به‌عنوان راهی برای اشغال خوزستان دچار شکست شد و این اولین عقب‌نشینی عراق در اوایل دوران جنگ بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تشکر از مجلس شورای اسلامی برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس خاطرنشان کرد: امیدوارم مجلس شورای اسلامی در هفته دفاع مقدس همانطور که تا به حال واجد این شرایط بوده بتواند با قانونگذاری کارآمد و اثربخشی تقنینی در نظامات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در حوزه‌های داخلی و خارجی با ابزار ساختاری قانونمند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: نمایندگان دلسوز مجلس شورای اسلامی باید امکان اثربخشی بر پیشگیری از انحرافات و نارسایی‌های احتمالی با رویکرد توأمان تامین مطالبات مردم و تامین منافع و امنیت ملی را بیش از گذشته فراهم کنند.

شمخانی اظهار کرد: از پشتوانه‌های امنیت ملی امروز ما وجود مجلسی ارزشی، منسجم، مقتدر و کارآمد در نمایندگی ملت بزرگ ایران اسلامی است که خوشبختانه فضای حاکم بر مجلس و مدیریت آن نشان می‌دهد الهام گرفته از معنویات و حماسه‌های دفاع مقدس و حاکمیت تکلیف‌گرایی بر منفعت‌گرایی است.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
comment
0
1
comment از محسن رضایی علی شمخانی احمد غلامپور امیر حیات مقدم بیشتر یاد کنید .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار