اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳
پیام این سفر این است که واشنگتن باید بپذیرد که ایران دارای نفوذ نرم قابل توجهی در عراق است در حالی که دولت آمریکا فاقد چنین نفوذی است.
روزنامه آمریکایی "واشنگتن‌پست" در گزارشی، پیام‌ها و دستاوردهای سفر 3 روزه "حسن روحانی" رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش عصرایران در بخش‌هایی این گزارش آمده است:

"روز چهارشنبه حسن روحانی سفر 3 روزه خود به عراق را با دیدار با آیت الله سیستانی مرجع بلندپایه شیعیان عراقی در شهر نجف، پایان داد. این مرجع عراقی در حالی با روحانی دیدار کرد که پیشتر روسای جمهوری پیشین ایران و نیز مقامات ارشد آمریکایی را به حضور نپذیرفته است.

از نظر تحلیلگران، دیدار روحانی و آیت الله سیستانی این پیام را به واشنگتن مخابره می‌کند که پیوندهای فرهنگی، مذهبی و اقتصادی که تهران را به بغداد گره می‌زند با فشارهای تحریمی ایالات متحده آمریکا برای منزوی کردن ایران، گسسته نمی‌شود. همچنین دیدار روحانی با سیستانی، موقعیت رییس جمهوری ایران را در داخل ایران، تقویت می‌کند.

پیش از دیدار روحانی با آیت الله سیستانی، رییس جمهوری ایران و "عادل عبدالمهدی"، نخست وزیر عراق، توافقنامه‌هایی را برای تقویت تجارت، برقراری ارتباط ریلی بین دو کشور و حذف محدودیت‌های سفر اتباع دو کشور و سرمایه گذاران را امضا کردند. عبدالمهدی همچنین گفت که ایران موافقت کرده که به توافقنامه 1975 ( الجزایر) در مورد به اشتراک گذاشتن یک آبراه مهم مرزی بین دو کشور – شط العرب- بازگردد.

مقامات هردو کشور گفتند جزئیات توافق نامه‌ها بعدا منتشر خواهد شد اما پیام – این سفر- روشن است: عراق بخشی از فشار تحریم‌های- جدید- آمریکا علیه ایران نخواهد بود.

نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای همزمان با سفر روحانی، گفت: "طرف ایرانی از تصمیم عراق مبنی بر اینکه این کشور بخشی از نظام تحریم‌ها علیه آنها نخواهد بود، ستایش کرد."

"حسین داوود" عضو شورای روابط خارجی اروپا روز چهارشنبه درباره سفر حسن روحانی به عراق نوشت: "دولت عراق در نشست‌های دوجانبه و توافقنامه‌های امضا شده با ایران در جریان سفر روحانی، نشان داد که آماده نیست بخشی از کمپین فشار حداکثری آمریکا علیه ایران باشد."

"آیت الله سیستانی" که به ندرت در انظار ظاهر می‌شود و مواضع او غالبا از طریق سخنگویانش به اطلاع عموم می‌رسد، همزمان با دیدار با روحانی در بیانیه‌ای تاکید کرده است: " او از هر گونه اقدام برای تقویت روابط عراق با همسایگان بر پایه احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر، استقبال می‌کند." این بیانیه سیستانی مرجعی مهم برای شبه نظامیان شیعه عراق است که به لحاظ ایدئولوژیکی با ایران مرتبط هستند.

این شبه نظامیان شیعه به دلیل تلاش برای به شکست کشاندن "داعش" مورد حمایت بسیاری ازعراقی‌ها بودند و از آن زمان تا کنون از نفوذ سیاسی گسترده در مجلس عراق برخوردارند. آنها همچنین پس از پایان دادن به اشغال داعش، کنترل غیر رسمی بسیاری از مناطق کلیدی سنی نشین عراق را که تحت تسلط داعش بودند، به دست گرفته‌اند.

دولت ایالات متحده و برخی از گروه‌های عراقی‌، این شبه نظامیان شیعه را به عنوان " نایبان " ایران در عراق و خارج از اراده دولت مرکزی بغداد می‌دانند.

دیدار سیتانی و روحانی برای تقویت موقعیت رئیس جمهور ایران در خانه بسیار مهم است. به گمان بسیاری از ناظران، این اقدام آیت الله سیستانی به نوعی اهمیت دادن او به مشی اعتدالی و میانه‌روی است.

آیت الله سیستانی یک شخصیت پرنفوذ و مورد احترام مرجعیت شیعه در عراق و ایران است و دیدار او با روحانی که در داخل ایران با انتقادات تندوتیز مخالفان تندرو خود مواجه است، می‌تواند در تقویت موقعیت سیاسی روحانی در داخل ایران موثر باشد.

"علی واعظ" تحلیل‌گر "گروه بین‌المللی بحران" در واشنگتن، سفر اخیر روحانی به عراق و دیدار او با شخصیت‌های سیاسی و مذهبی پرنفوذ عراقی از جمله آیت الله سیستانی را حاوی پیامی برای آمریکا می‌داند.

او معتقد است: "پیام این سفر این است که واشنگتن باید بپذیرد که ایران دارای نفوذ نرم قابل توجهی در عراق است در حالی که دولت آمریکا فاقد چنین نفوذی است."
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار