اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۵۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
استعفای من هیچ ارتباطی به سفر اسد به تهران نداشت/ ما هیچ‌گاه تلاش نکرده‌ایم عربستان را از صحنه بین‌المللی حذف کنیم.
وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با یک شبکه عربی به مسائل مختلفی از جمله سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق، سفر بشار اسد به تهران، روابط ایران و عربستان، روابط ایران و روسیه و برخی دیگر از مسائل منطقه‌ای و جهانی پرداخت.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی عربی - که پیش از این بخش‌هایی از آن منتشر شده بود - در رابطه با سفر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان به عراق گفت: روحانی منتظر بود که بعد از پیروزی ملت عراق بر تروریسم و افراطی‌گری به این کشور سفر کند. ما افتخار می‌کنیم که به هنگام سختی و مشکلات و همچنین بعد از پیروزی سیاسی عراق کنار این ملت ایستادیم. انتخابات اخیر عراق نماد پختگی دموکراسی در این کشور بود. اتحاد ما فراتر از مرزهای قومی، دینی و مذهبی است.

وی افزود: رئیس‌جمهور کشورمان دید که فرصت برای سفری رسمی مهیا شده است تا با برادران عراقی در رابطه با چگونگی رسیدن به مرحله سازندگی مشترک بعد از مرحله مبارزه مشترک بحث و گفت‌وگو کنیم. این به نفع هر دو کشور و منطقه است. عراق و ایران می‌توانند رکن امنیت و همکاری در منطقه باشند.

ظریف در پاسخ به پرسشی در مورد ارتباط این سفر و دور زدن تحریم‌ها و همچنین تنش میان تهران و ریاض گفت: ایران هیچ‌گاه تلاش نکرده ردپایی بزرگ از خودش در منطقه به جا بگذارد. ما بر این باوریم که منطقه به همکاری همه طرف‌ها نیاز دارد. ما راهبردی منطقه‌ای به نام «منطقه قوی» داریم نه کشور یا مردان قوی. ما به اندازه کافی مردان قوی داشته‌ایم، ما به منطقه‌ای قوی نیازمندیم. من برای فراهم کردن دخالت نیابتی از ایران به اینجا نیامده‌ام. موضع ما خیلی واضح است. ما خواستار گفت‌وگو هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آمریکا و ایران تأثیر زیادی در عراق دارند و دشمنی شدیدی میان این دو وجود دارد، آیا این مساله بر عراق تأثیر می‌گذارد؟ گفت: ما خصومت خود با آمریکا را هیچ گاه به خاک عراق منتقل نکرده‌ایم. آمریکا عراقی‌ها را وامی‌دارد که میان ما یکی را انتخاب کنند. ما هیچگاه از عراقی‌ها چنین چیزی نخواسته‌ایم. ما به دنبال روابط خوب با عراق هستیم. عراق همسایه ماست و آمریکا نمی‌تواند میان عراق و ایران اختلاف ایجاد کند. تاریخ و جغرافیا نقطه مشترک ایران و عراق است. حتی هشت سال جنگی که صدام عراقی‌ها را مجبور به آن کرد، نتوانست روابط ما را از بین ببرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها بعد از اعلام خروج از سوریه به دنبال افزایش حضور خود در عراق هستند و از طرفی دیگر روسیه، ایران و ترکیه برای ایجاد وضعیت نهایی تلاش می‌کنند. آیا سوریه به راه حل نهایی نزدیک می‌شود، گفت: ایران از ابتدای بحران سوریه گفته بود که سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها راه حل آن راه حل سیاسی است. موضع ایران از آن زمان تغییر نکرده است. ما هنوز به راهکار سیاسی اعتقاد داریم و همه از جمله روسیه، ترکیه و ایران باید این روند را تسهیل کنند.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه حسین جابری انصاری - معاون وزیر خارجه - اخیر گفته روابط تهران و مسکو پیچیده شده است، گفت: روابط ما با روسیه خیلی خوب است و اختلاف نظر امری عادی میان دو کشور است. چیزی که معاون بنده در این خصوص گفته، مربوط به مسأله اسرائیل است. این بدان معنا نیست که ما نمی‌توانیم با هم با تروریسم مبارزه کنیم و راهکار مسالمت‌آمیز برای حل بحران سوریه بیابیم. موضع ایران مقابل اسرائیل معلوم است.

ظریف درباره استعفای خود و ارتباط آن با سفر بشار اسد به ایران گفت: استعفای من هیچ ارتباطی به سفر اسد به تهران نداشت و شرایطی که در آن قرار گرفته بودم موجب شد تا تصمیم استعفا را بگیرم. من امروز مطمئن هستم که وزارت خارجه مسئول سیاست خارجی کشور است و جامعه بین‌المللی باید این مسأله را بداند، امیدوارم این پیام به آنها رسیده باشد.

وی در پاسخ به این سوال که در ایران اشخاص زیادی در رابطه با سیاست خارجی کشور تصمیم‌گیری می‌کنند گفت: تصمیم‌گیری در همه کشورهای دنیا تنها برعهده یک طرف نیست و این یک مساله عادی است و در همه جا این مسأله وجود دارد. این وضعیت را در آمریکا روندی مشترک میان طرف‌های متعدد می‌نامند اما وقتی به ایران می‌رسند آن را جنگ قدرت می‌نامند. فکر می‌کنم این دو مساله شبیه هم هستند..

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان این مساله را درباره اروپایی‌ها هم تطبیق داد، چون رهبر ایران آنان را منافق نامید و وزارت خارجه تلاش می‌کند با اروپایی‌ها همکاری کند، گفت،:مقام معظم رهبری اعلام کرد که از کار با اروپا ممانعت نمی‌کند اما گفت که نباید به آنان اعتماد کنیم. همانطور که در طول این چهل سال اعتماد ما به خودمان بود اکنون نیز باید اعتماد ما به مردم خودمان باشد.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره نازنین زاغری که انگلیس به او حمایت دیپلماتیک داده است، گفت: فکر می‌کنم که هویت او کاملاً با گذرنامه ایرانی‌اش مشخص است. قانون ما دوتابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد. او محاکمه شده و اقدامات انگلیس چیزی را تغییر نمی‌دهد. این اقدام انگلیس جزو اقدامات اشتباه آنان است که بیش از این نیز مرتکب شده بودند.

وی در رابطه با قرار گرفتن حزب‌الله لبنان در لیست تروریسم از سوی انگلیس گفت: انگلیس با این اقداماتش بیشتر مردم لبنان را در لیست تروریسم قرار داده است چون بیشتر مردم از حزب‌الله حمایت می‌کنند. حضور حزب‌الله در دولت، نشانه این حمایت است. اگر انگلیس خودش را می‌خواهد مقابل مردم لبنان قرار دهد، این تصمیم درستی نیست.

ظریف در رابطه با روابط تهران و ریاض و آینده این روابط گفت: وقتی به گذشته نگاه کنید می‌بینید که عربستان تصمیم‌ات اشتباهی مانند حمایت از صدام و طالبان اتخاذ کرده است. اکنون نیز عربستان تروریست‌ها را از اراضی هم‌مرز با ایران حمایت می‌کند. ولیعهد سعودی به وضوح گفت که جنگ را به داخل ایران می‌کشاند. این حرف، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. هیچ دلیل ندارد که با هر کدام از کشورهای همسایه از جمله عربستان سعودی درگیری ایجاد کنیم.

وزیر خارجه افزود: ما هیچ‌گاه تلاش نکرده‌ایم عربستان را از صحنه بین‌المللی حذف کنیم، اما آنها با خصمانه‌ترین حالت در ۴۰ سال گذشته تلاش کرده‌اند که ایران را از منطقه دور کنند که این امر غیرممکن است. این توهم است. هر چه از این توهم دورتر شوند، برای آنان بهتر است. ما همیشه گفته‌ایم که آماده همکاری هستیم. اما متأسفانه سران کنونی منافع و آینده‌شان از جمله آینده شخصی‌شان را در تنش مستمر با ایران می‌بینند. ما معتقدیم که امنیت سعودی به شکل مستقیم با امنیت ما مرتبط است، عربستان هم باید بپذیرد که امنیت ایران، امنیت خودش است.

وی ادامه داد: متحدان یا دوستان ما در نقاط دیگر، علیه کشورهای دیگر نیستند اما سعودی‌ها تلاش می‌کنند هر جا که بتوانند علیه ما جنگی درست کنند. اگر آنها می‌خواهند همکاری کنند ما استقبال خواهیم کرد. فکر می‌کنم که ما هم می‌توانیم خیلی از امور را تغییر دهیم.

ظریف در پایان در پاسخ به پرسشی درباره اینکه نتانیاهو از استعفای او استقبال کرده بود، گفت: از بختِ بدشان است. متأسفانه نتانیاهو مبارزه با تروریسم را تهدید می‌بیند. اگر موضوع این چنین است، ما تهدید هستیم. ما در سوریه هستیم تا با تروریسم مقابله کنیم و نگذاریم که افراط‌گرایی بر سوریه مسلط شود. به وضوح هم گفته‌ایم که این تنها هدف ماست. ما به درخواست دولت سوریه به آنجا رفته‌ایم و هدف اصلی ما، مبارزه با تروریسم است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار