شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۶۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
شوشان - محمدسعید بهوندی :
بی شک مطالبه گری مطلوب، مستمر و فراگیر، نزد همه ی ملل آگاه و مترقّی جهان، همواره یکی از پایه های اساسی و تضمین کننده ی دموکراسی، ترقّی و توسعه ی پایدار و بالابرنده ی کیفیّتِ امنیّت عمومی بوده است. بنابراین باید گفت؛ لعنت بر بعضی از ضرب المثل هایی که  به علت ناآگاهی و کاهلی عده ای از آدمها و اندیشه ها در زمانه و دوره ای از تاریخ کشور ما بوجود آمده و موجب گردیده اند تا اینکه برخی از مردم در مسیر مهم و حیاتی مسئولیّت و تعهّد اجتماعی شان روز به روز و متاسفانه همچنان بی رمق، بی تفاوت و کاهل باقی مانده و جامعه را دچارِ ضعف فرهنگ عمومی نمایند. مانند ضرب المثل؛ "با یه گل بهار نمیشه" در زبان پارسی و در افواه و موثر در سلوک اخلاقی و رفتاری برخی از ایرانیان که تاکنون چنین ثمر تلخی در کام ما داشته است. از بعضی از مردم حتی بعضاً قشر تحصیلکرده هرگاه می پرسی و می خواهی تا اینکه مطالبه گر شجاع و همیشگی حقوق عمومی و اجتماعی خود بوده و نسبت به حق خوری ها و بی نظمی ها و... توسط دیگران به هر علّت و به هر مقدار، مدعی و معترض باشند، اوّل نگاه عاقل اندر سفیهی سر تا پایت انداخته و بعد این ضرب المثل نامیمون را از آستین تفکرشان بیرون می آورند و پیروزمندانه! صحنه ی مسئولیت اجتماعی شان را بی هیچ اقدام مثبتی ترک می نمایند. ضرب المثلِ قدیمی نامبارک و ضدّ پیشرفت و توسعه ی فردی و اجتماعی که به نوعی می توان گفت؛ زیر سوال برنده ی تکالیف و توانمندی های خدادادی و ناسپاسی و ناشکری نسبت به عنایات و نعمت های او نیز محسوب می شود.
با یه گل بهار نمیشه، در حقیقت یعنی؛ تعطیل کردن یکی از اجتماعی ترین و موثّرترین فروع دین الهی(امر به معروف و نهی از منکر) که رابطه ی تنگاتنگ و مستقیمی با کلیه ی فعالیّت ها، اتفاقات و فرایندهای اجتماعی دارد.
با یه گل بهار نمیشه، در حقیقت یعنی؛  فرار و شانه خالی کردن آشکار از زیر بار بسیاری از تعهدهایی که رابطه ی مستقیمی با آسایش و آرامش ما دارند.
با یه گل بهار نمیشه، در حقیقت یعنی؛ من ناتوانم، کاری از من ساخته نیست، تسلیم هر اتفاقی هستم، پس می توانید حق مرا بخورید، نوش جانتان!
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار